Gekocht met lekke koppakking. Bouwde druk op in koelsysteem
Koppakking vervangen, nu blijkt de oorzaak van de lekke koppakking te zitten in een koelvin die niet aanslaat
Stekker van thermoschakelaar afgehaald, vin sloeg niet aan
Rechtstreeks spanning gezet op de kabels die verbonden zijn met de "standen"schakelaar die onderaan de radiator hangt
Dan slaat de vin aan ( ook keurig op 2 snelheden, al naar gelang welke kabel je spanning geeft)
Beide relais vervangen. Daarna stekker van de thermoschakelaar gehaald Vin slaat aan
Uitgelezen. Geeft aan dat thermoschakelaar defect zou zijn
Thermoschakelaar vervangen. Vin slaat niet aan als motor warm loopt. Als je de stekker van de thermoschakelaar afhaalt slaat de vin wel aan
Ik ben het nu echt kwijt. Wie heeft de oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je wel spanning en massa op de bedrading naar je thermoschakelaar , en alle zekeringen zijn heel ?
Ja. Heb je dat niet (spanning/massa) dan kan hij ook niet reageren op stekker los / vast
Zekeringen zijn niet van toepassing. Alles werkt alleen het signaal gaat ergens verkeerd
Wordt de koelvloeistof wèl warm? Spoelt de radiateur wel door? Opent de thermostaat.? Draait de waterpomp wel?
Als de ventilator wel aan gaat als je de steker van de thermoschakelaar afhaalt dan is de thermoschakelaar stuk OF ziet de thermoschakelaar een te lage temperatuur. Wat Ralf al typte: het is het een goed idee om te kijken of de koelvloeistof wel wordt rondgepompt.
10 jaar
Koelvloeistof wordt heet tot kookpunt en borrelt dan over
Radiateur wordt overal even warm
Thermostaat is nieuw en gaat gewoon open
Koelvloeistof circuleert gewoon
Het is puur de aansturing van de koelvin waar het fout gaat
De thermoschakelaar is nieuw en de oude heb ik ook nagemeten en ook deze geeft keurig veranderende waarden naarmate deze een hogere temperatuur meet Dat zou dus goed moeten zijn
Het enige wat er nu nog niet vervangen is; de ECU
Daarin wordt bij de Ka volgens mij het signaal van de thermoschakelaar omgezet in een signaal richting de relais'
Zal deze eens omwisselen en anders zet ik de vin maar permanent aan via contact. Of iemand moet de gouden tip hebben
De thermoschakelaar is dus geen schakelaar maar een sensor? Als het een sensor is dan zou het inderdaad kunnen dat de ECU het signaal niet goed vertaald.
Zou er nog een kabelbreuk tussen de ECU en het relais kunnen zitten?
10 jaar
Ook al bij oudere ford modellen schakelt de ECU de vin aan. Met airco zijn er 2 relais die worden geschakeld met ook 2 zekeringen in dat systeem !!
Zonder airco een relais en ook een zekering. De zekering bij een ford fiesta is 60 Amp !!
Succes.
Ecu vervangen. Probleem opgelost
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar