Hallo,
Graag zou ik een beetje op gang geholpen worden met de vervanging van een Dynamo van een Ka indien mogelijk.
Ben zelf een doorsnee klusser aals het gaat om auto's, doe af en toe wat remmetjes en m'n automonteurs opleiding is inmiddels 20 jaar geleden zonder daar verder iets mee te hebben gedaan. :-)
Om te beginnen:
Inmiddels heb ik een ruildynamo gekocht, de dynamo loopt op een multiriem en daarbij zit op deze riem ook de airco aangesloten. (die het overigens ook begeven heeft sinds een jaar, maar dat doet er niet zo toe nu)
Ik heb de bumper deels losgehaald en de rechterkoplamp gedemonteerd.
Kan nu redelijk makkelijk bij de Dynamo, maar vraag mij een aantal zaken af:
1. Kan ik nu verder zonder de bumper in zijn geheel te demonteren en/of moet er meer af?
2. Kan ik de multiriem in 1 x samen met de dynamo vervangen zonder alles opnieuw te hoeven stellen? de riem ziet er naar mijn mening slecht uit, en ik bedoel met stellen dat ik niet opnieuw alle poulie's hoef af te stellen met een lamp etc. (ps: hou in gedachten dat de jongen er lang uit is geweest en ooit nog met een stroboscoop lampje of spanningszoeker heeft moeten afstellen :-))
misschien stel ik wel heel domme vragen maar goed..beter nu dan dat ik er straks achter kom dat ik alles opnieuw moet afstellen en de apparatuur daarvoor niet in huis heb...
3.ik heb verder iets gelezen over een poulietrekker waarmee je de dynamo moet verwijderen? klopt dit en/of kan dit ook anders?
Ik hoor graag of er een professional is die deze beun de haas kan helpen, een werkschemaatje met de volgorde zou helemaal top zijn...ik hoor het graag.
Alvast bedankt!
Gr
hanno
Ps: zie foto's, lichte olielekkage is van de stuurbekrachtiging overigens.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hoeft om te beginnen niets af te stellen , het gaat hier niet om een distributieriem !
Maak eerst even een tekening hoe de riem loopt , het zijn nog al wat bochten die hij maakt.
Deze riem heeft een automatische spanner , even kijken welke dat is , de onderste of bovenste van de kleine wieltjes op de foto , ik dacht de onderste , sleutel op de boutkop en naar beneden duwen , wijst zich vanzelf.
Met de koplamp er uit moet je genoeg ruimte hebben, maar de bumper is er ook zo af, geeft net iets meer ruimte.
Olielekkage zou ik wel wat aan doen , lijkt me de oorzaak van het defect raken van deze dynamo.
Succes.
Haha...dank je Kaleido! :-P vwb. de distributieriem zo'n vermoeden had ik al... maar beter vragen dan het later bezuren.
Voor wat betreft de foto van de distributieriem, die zal ik vanavond even maken zodat het beter inzichtelijk is en ik zal de bumper ook verder demonteren.
Ik heb n.l. het idee dat ik niet zoveel ruimte heb ivm de chassisbalk, daarbij zal ik toch ook maar even een kijkje nemen naar de lekkage inderdaad.
10 jaar
Hallo,
De 44 kw motor is de oude Endura E die heeft geen distributieriem maar een ketting het is een ouderwets stoterstangenblokje.
Controleer meteen even de vrijlooprol van de multieriem en de waterpomp ..deze anders meevervangen.
De spanner kun je helemaal draaien met idd een sleutel (15) ..al kost het wat moeite de nieuwe riem er om te leggen ..ik doe de vrijlooprol als laatste maar dat is persoonlijk.
De oliepompjes slingeren bij een ka meestal het gelekte olie naar voren toe dus vrij van de riem.
Niet netjes maar ook niet meteen iets om heel erg wakker van te liggen.
Succes !
Klopt, is een endura. Maar wel een onverwoestbaar blokje..
Terugkomend op de vraag; welk rol is de spanner op de foto? en als ik deze losdraai dan komt de riem ook los te liggen als ik het goed begrijp?
En moet ik de poulie van de dynamo verwijderen als ik de dynamo er af haal, of kan ik gewoon de bouten van de dynamo nadat de spanner los is
losdraaien de dynamo verwijderen?
Verder zitten er wat kleine scheurtjes in de riem, verstandig om te vervangen, of kan deze nog even door?
De waterpomp laat ik vooralsnog even zitten...
10 jaar
Volgens mij de onderste , kleine , sleutel op de bout zetten en naar beneden bewegen , dan zul je veerspanning voelen en de riem zal ontspannen.
Riem vervangen.
Dynamo compleet er onderuit halen.
Onderste idd, kan niet missen de andere past geen sleutel 15 op.
Deze veert krachtig dus vasthouden met de sleutel en dan de riem er af halen, dan mag je hem weer loslaten.
Omgekeerd uiteraard net zo.
Dynamo kan er gewoon uit dan en idd de riem vervangen...
Ok dank u heren! Ik ga er mee aan de slag en laat weten hoe het gaat.
10 jaar
oei oei oei...ben wel wat gewend waar het gaat om wat losdraaien en vervangen....maar dit is echt voor kabouters.
waarschijnlijk 3 bouten in de dynamo waarvan er 1 heeeel lastig naast het uitlaatspruitstuk zit en ik krijg de torkx er niet op... :-)
De andere was zo los, maar de laatste even opletten voor een volgende kandidaat dit aan de hand heeft, deze als laatste losdraaien anders
draai je het wieltje van de aircopomp krom als je hem er uit draait!!! (loopt net niet langs dat wieltje bij uitdraaien)
Ik ben dus nog bezig met een engels sleuteltje en een torkx omdat dat de enige manier is om hem los te krijgen...duurt nog ff dus.
Verder heb ik waarschijnlijk de verkeerde dynamo ontvangen van een sloopbedrijf via de onderdelenlijn.
Wordt vervolgd..
Nieuwe dynamo binnen, vanavond maar weer es klussen.
Ter info; de firma Heinhuis uit Eibergen nam kosteloos m'n oude dynamo weer terug en bezorgde mij binnen 1 dag zonder verdere kosten een
een nieuwe dynamo! dat zie je niet vaak als je via de onderdelenlijn iets besteld. Aanrader dus. http://www.heinhuis.nl
Wordt vervolgd..
10 jaar
Inmiddels is de dynamo los en heb ik de correcte ruildynamo klaarliggen.....maar nu krijg ik hem niet verwijderd, hij is te groot om langs de bovenste en onderste pomp te kunnen...Effe onderlangs of er voor uit halen is er niet bij!!!
Wie o wie heeft ervaring met het weghalen van de dynamo? En wat dien ik nog meer los te halen zodat ik hem zonder al te veel te slopen toch kan verwijderen en de nieuwe er in kan zetten?
Help.....
10 jaar
Als je pomp boven de dynamo los haalt van zijn steun , slangen laten zitten , kan hij toch door het gat van de koplamp er Uit.
Hallo Kaleido, Ik ga dat proberen, thnx
10 jaar
Leuk he Ka's....sleutel al jaren aan een, heb gelukkig dunne vingers.
Succes !!!
Hallo mannen,
Nou de Dynamo is er uit, al is het in 2 delen. pffff wat een werk zeg. (na wat avonden tieren en schelden).
Je krijgt hem er absoluut niet uit via de zijkant en de onderkant. De oliepomp en de aircopomp (draden/slangen) zitten zwaar in de weg.
Nu heb ik hem dus in 2 delen door het voorste gat heengetrokken nadat de bovenste pompsteun volledig los was gemaakt van het blok.
maar nu zou ik de nieuwe dynamo ook in 2 delen weer terugzetten, alles verliep goed totdat ik de rotor naar achteren trok.
Koolborsteltje van de spanningsregelaar dwars af..haha, t' zit ook niet echt mee.
Wie weet waar je een dergelijke spanningsregelaar kan bestellen 2e hands of nieuw?
Ik hoor het wel weer.
10 jaar
Dealer , automaterialen zaak , dynamorevisiebedrijf .
Welnu, ik heb de dynamo vervangen.
Tip 1 waarvoor mijn dank aan kaleido --> maak eerst een tekening van hoe de riem loopt inderdaad! :-)
Tip 2 Als je een Ford Ka met Airco uit 2001 z'n dynamo moet vervangen, sloop dan nadat je de dynamo los hebt de dynamo in tweeën. Hij is dan in 2 delen uit het gat tussen de koplamp en de radiator te halen. Een andere manier is er absoluut niet omdat hij dan vast komt te zitten.
Tip 3 Zorg ervoor dat je de bout die onder het wieltje van de aircopomp? (bovenste wieltje) loopt niet helemaal eruit draait want dan sloop je het wieltje aangezien hij er dan tegenaan loopt als je hem losdraait!!
Verder nieuwe dynamo in 2 delen weer in elkaar zetten tijdens de montage in het gat!
Dan de tekening erbij pakken en de riem weer spannen.
10 jaar
heb je hem echt in tweeen gedeeld. heb je dan geen probleem met je koolborstels bij het inelkaar zetten. ik zit namelijk met hetzelfde euvel dat ik hem er niet uit krijg 🥴
3 jaar
Zo...6 jaar terug al weer. Maar inderdaad in 1 delen eruit halen. Het is niet anders. Koolborstels blijven voorzover ik nog weet wel zitten ja.
3 jaar
*2 delen, typfout
3 jaar
Nu mijn laatste probleem...ik heb een 2e hands dynamo gekocht en gemonteerd.
Als ik hem start en ik kijk op het dashbord dan zie ik dat het motormanagementlampje brand.
Dit was voorheen niet zo, daarom denk ik persoonlijk dat dit ligt aan de spanningsregelaar van de 2e hands dynamo.
Ik heb n.l een nieuwe spanningsregelaar gekocht en gemonteerd op de 2e hands dynamo.
het nummer wat op de regelaar staat is gelijk aan de oude (zie foto 1 boven) dat nummer is 1197311523 maar het nummer eronder (192) is in tegenstelling
tot de oude niet hetzelfde.
Zou dit het probleem kunnen zijn?
Waar staat het 2 cijferige nummer voor onder de spanningsregelaar? Iemand??
10 jaar
Vanuit andere bron heb ik inmiddels vernomen dat het onderste nummer op de regelaar niet belangrijk is. Het gaat om het amperage van de regelaar.
Motormanagementlamp is weer uit, reden dat hij aan was kwam doordat ik per ongeluk de lamba sonde uit zn lood heb getikt, draadjes zitten weer vast --> lampje uit.
Motor draait weer en dynamo zit vast.
Heren, als laatste nog 1 belangrijke vraag;...als er nog mensen zijn die nog willen reageren op mijn laatste vraag dan graag....want dan kan ik de vraag afsluiten.
Is het normaal dat als ik de + pool loshaal van de accu en ik zet licht + grootlicht + achterruitverwarming en blower vol aan dat de motor bij stationair dan afslaat??
10 jaar
Ja is te verklaren, maar erg handig ben je zeker niet, om dit te proberen.
Draad vastmaken en voor de rest afblijven.
Hoi Ralph, ik vind je reactie enigzins kortaf en niet onderbouwd. Beetje jammer aangezien ik goede ervaringen heb met dit forum.
10 jaar
Hanno
Door je eigen manier van presenteren (sleutelkunsten) roept dit bepaalde gevoelens op.
Je wilt natuurlijk graag zelf sleutelen, wees je dan ook bewust dat je nu meer schade maakt dan oplost.
En daar wijst men jouw dan op...
Zie het als advies, niet als een aanval.
Moderator Problemcar
[quote=Hanno met z'n Ford Ka]Hoi Ralph, ik vind je reactie enigzins kortaf en niet onderbouwd. Beetje jammer aangezien ik goede ervaringen heb met dit forum.[/quote]
Nog korter gezegd; NOOIT de bedrading losnemen met draaiende motor! Ook niet uitproberen. Er zijn minder destructieve manieren om een dynamo te testen.
Dit staat overigens los van het functioneren van dit forum.
Yep, thnx voor de feedback. Het is mij inmiddels duidelijk. Fijn weekend heren en ik ben blij dat ik weer rij! :-)
10 jaar
Je hebt nu een spanningsregelaar geplaatst op een oude dynamo. Wees je er van bewust dat de sleepringen waar de koolborstels contact op maken naar alle waarschijnlijkheid ook ver versleten zullen zijn. De kapotte koolborstel van de oude regelaar heeft de sleepring mogelijk ook nog beschadigd.
Houdt er dus rekening mee dat je wellicht snel weer aan de beurt bent. In dit soort gevallen is revisie van de dynamo een beter alternatief. Kost een paar tientjes meer, maar dan weet je ook zeker dat je er weer even tegen kunt.
10 jaar
Ok dank je wel Brum.
10 jaar
Of, om de dynamo eruit te krijgen: bumper demonteren, rechter koplamp er uit, aandrijfriem verwijderen, en vervolgens de aircopomp (de onderste dus) losschroeven en omlaag halen, en vervolgens de drie "makkelijk" te verwijderen schroeven due de dynamo op z'n plaats houden losmaken, en vervolgens de laatste, die half achter het aandrijfwiel van de bekrachtiger-pomp zit losdraaien en gelijktijdig de dynamo wegtrekken, zo heeft de schroef genoeg ruimte. Vervolgens de bedrading van de dynamo loskoppelen, en de dynamo met wat bewegen en wrikken achterlangs de aircopomp laten zakken.
Er weer inzetten in omgekeerde volgorde, voor het installeren van de aandrijfriem twee extra handen erbij roepen, één persoon houdt de 15-sleutel vast on het spanningswiel opzij te houden, de ander legt de riem op z'n plaats, eindigen met het gladde wieltje.
Best te doen allemaal, maar er zijn auto's met meer plaats om te sleutelen....
6 jaar
Ik denk dat het na vier jaar wel gelukt is inmiddels...;)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar