Ford Puma: Kachel

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1700, Vermogen (kw): 125

Kan iemand mij helpen?
Twee weken geleden na 1 uur rijden richting leeuwarden begon aldaar bij de afslag de temp. Meter te schommelen richting het rode. Ff rustig gereden door leeuwarden heen iemand afgezet . Auto weer gestart en terug gereden. De temp bleef behoorlijk in het midden maar bij afslag zwolle -apeldoorn begon het weer. Gestopt bij een pomp maar kon niets vinden. Temp zakte weer en rustig door gereden naar huis.  Ritten naar werk verlopen prima . Alleen valt op dat de blower oneindig lang doorblaast als ie aanspringt in de hoogste stand. Sind afgelopen vrijdag minimaal warme lucht uit de blower in de auto. Vanaf zaterdag helemaal geen warme lucht meer uit de kachel.??
Even olie gecheckt en bleek dat het olieniveau weer onder het minimum stond.  2e x in 3mnd.
Bijgevuld tot midden en stukje gereden.
Paar keer ietwat pittig doorgetrokken en stationair geparkeerd. Temp meter gecheckt en zag hem snel omhoog schieten . Blower sloeg aan op maximum stand.  En de temp meter bleef stijgen tot vlak bij rood. Heb de motor afgezet en even gewacht daarna rustig terug gereden . Zag dat de meter weer snel steeg.
Zou het de waterpomp kunnen zijn?
Mvg

Denni007

Geplaatst door Denni007 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Puma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Denni007
Olie controleren is prima, maar hoe is het gesteld met het niveau van de koelvloeistof? Voor de zekerheid bij koude motor de dop van het expansievat van het koelsysteem los nemen en kijken of er nog voldoende koelvloeistof in zit.
Succes

Denni007 (0), 6 jaar geleden

Niveau koelvloeistof uiteraard gecheckt en dat is prima. Alle slangen worden ook warm.

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Denni007,

Mijn eerste gedachten gingen uit naar een thermostaat die dicht blijft zitten, echter dan zou je kachel nog steeds warmte moeten geven of je kachelkraan zou toevallig ook stuk moeten zijn. Twee onderdelen gelijktijdig stuk geloof ik niet, of de kachel moet hiervoor ook al problemen gegeven hebben.
De slang die bij de thermostaat is aangesloten moet bij ingeschakelde ventilator zo warm zijn dat je deze niet vast kunt blijven houden. Is dit wel het geval komt hier geen heet water langs (thermostaat dicht). Wanneer de slang hier wel heet is, deze slang verder richting radiateur blijven bevoelen. Is de slang bij de radiateur dan veel minder heet dan lijkt het er op dat er weinig doorstroming is in het systeem. Dan zou het kunnen zijn dat de schoepen los op de waterpomp zitten waardoor er te weinig circulatie is. Wanneer de schoepen afgebroken zouden zijn moet het koelingsprobleem altijd aanwezig zijn.
De 2 slangen die je naar je kachelradiateur gaan zullen bij warme motor en goede waterpomp ook niet vast te houden zijn. (De slangen die na de kachelkraan komen kun je pas bij wanneer je het tussenschot los neemt waar de slangen door lopen.)

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.