auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! πŸš—πŸ’‘

πŸ‘‰ Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: klepspeling

Bouwjaar: 2004, Motorcode: zetec se, Motorinhoud (cc): 1600

Hierbij even een vraag over de Zetec se motoren.
Hebben deze hydraulische stoters of stelplaatjes..
Als voorbeeld bv een Focus .
En een 1,25 fiesta blokje als tweede voorbeeld.
Dit wegens klacht van klant met tikkende Focus.

Geplaatst door

C.Jonker +0
badge

al 19 jaar lid

Reacties

Heb je de motorcode..?

Ford Focus 1.6 Zetec SE
Klepspeling controleren en afstellen

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Nokkenaslagerkappen:


fase 1

7 (0,7)
fase 2

+45ΒΊ (1/8 slag)
Bevestiging bovenste distributiekap

9 (0,9)
Motorafdekplaat

6 (0,6)
Bouten kleppendeksel:


fase 1

3 (0,3)
fase 2

10 (1,0)
Speciaal gereedschap (Ford)


Hefboom met drukstukken klepstoters

303–563
Demontage/montagepincet klepstelplaatjes

303–563–01
Tang bougiestekers

303–622
Klepspeling (koud) in mm


Inlaatklep

0,17–0,23
Uitlaatklep

0,27–0,33

Controleren
– De klepspeling moet worden gemeten en afgesteld bij een volledig afgekoelde motor (minstens twee uur).
– Verdraai de krukas zodat de zuiger van de eerste cilinder in het bovenste dode punt komt te staan (BDP). Let op! Verdraai de krukas uitsluitend in de normale draairichting.
– Let op! Ook bij uitgeschakelde motor staat het brandstofsysteem onder hoge druk.
– Bouw de druk van het brandstofsysteem af. Verwijder de zekering van de brandstofpomp.
– Start de motor en laat deze stationair draaien totdat de motor afslaat.
– Start de motor vervolgens minstens vijf seconden door om er voor te zorgen dat de druk in de toevoerleiding is afgebouwd.
– Breng de zekering weer terug in de zekeringhouder.
– Lees de codes (audio) uit en noteer deze en maak de accuklemmen los.
– Trek de steker van de cilinderkoptemperatuursensor los.
– Maak de brandstofleidingen los.
– Trek de carterventilatieslang los van het kleppendeksel.
– Verwijder de bougiekabels.
– Draai de bouten van het kleppendeksel los.
– Draai de buitenste bouten van de voorste en achterste nokkenaslagerkap er uit.
– Monteer het speciale gereedschap 303–563, zie figuur 2.2. (kan ik niet uploaden).
– De geleider van het drukstuk moet naar buiten wijzen en de lange bout moet aan de voorzijde zitten.
– Breng het drukstuk aan. De nok van de te meten klep moet naar boven wijzen.
– Meet met een voelermaat de klepspeling.
– Noteer voor iedere cilinder de speling van de inlaatklep en de uitlaatklep.

Figuur 2.2: Het plaatsen van het speciale gereedschap 303–563 (kan ik niet uploaden)

Afstellen
– Voor het afstellen dient het stelplaatje te worden vervangen door een exemplaar met de juiste dikte.
– Druk met het drukstuk de klepstoter naar beneden. Niet op het stelplaatje, maar op de rand van de klepstoter duwen.
– Verwijder het stelplaatje met speciaal gereedschap 303– 563– 01. Let op! De uitsparing in de klepstoter moet hiervoor naar het midden van de motor wijzen.
– Bepaal de vereiste dikte als volgt: Verwijder het stelplaatje en meet de dikte met een buitenmicrometer.
– De dikte van het huidige stelplaatje wordt opgeteld bij de gemeten klepspeling.
– Trek hiervan de gespecificeerde klepspeling af en monteer een stelplaatje met de juiste dikte.
– Let op! De dikte van het gekozen stelplaatje mag niet meer dan 0,03 mm afwijken van de berekende waarde.
– Breng het nieuwe stelplaatje aan, controleer de klepspeling en herhaal de werkwijze als de speling niet de juiste is.
– Bouw het speciale gereedschap uit en zet de verwijderde bouten van de nokkenaslagerkappen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
– Bouw het kleppendeksel in en zet de bouten vast met het voorgeschreven aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.3.

Figuur 2.3: Aanhaalvolgorde bouten kleppendeksel

– Sluit de steker aan van de cilinderkoptemperatuursensor, de bougiestekers en de bovenste bouten van de distributiekap.
– Let op! Smeer de bougiestekers aan de binnenzijde tot een diepte van 5– 10 mm met siliconenvet in (bij voorkeur Ford A960– M1C171– AA).
– Monteer de motorafdekplaat weer, sluit de carterventilatieslang aan, de houder van de onderdrukleiding van het actiefkoolstoffilter en de brandstofleidingen.
– Breng de accuklemmen aan en voer de uitgelezen codes (audiosysteem) weer in.
– Laat de motor draaien en controleer de aansluitingen van de brandstofleidingen op lekkage.

atte +50
badge vip badge

6 jaar

Stelplaatjes dus...
Dank u dank u, meer dan genoeg info ...

C.Jonker +0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.