auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: klepspeling

Bouwjaar: 2004, Motorcode: zetec se, Motorinhoud (cc): 1600

Hierbij even een vraag over de Zetec se motoren.
Hebben deze hydraulische stoters of stelplaatjes..
Als voorbeeld bv een Focus .
En een 1,25 fiesta blokje als tweede voorbeeld.
Dit wegens klacht van klant met tikkende Focus.

Geplaatst door

C.Jonker (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de motorcode..?

Hans4040 1430
badge vip badge

6 jaar

Ford Focus 1.6 Zetec SE
Klepspeling controleren en afstellen

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Nokkenaslagerkappen:


fase 1

7 (0,7)
fase 2

+45º (1/8 slag)
Bevestiging bovenste distributiekap

9 (0,9)
Motorafdekplaat

6 (0,6)
Bouten kleppendeksel:


fase 1

3 (0,3)
fase 2

10 (1,0)
Speciaal gereedschap (Ford)


Hefboom met drukstukken klepstoters

303–563
Demontage/montagepincet klepstelplaatjes

303–563–01
Tang bougiestekers

303–622
Klepspeling (koud) in mm


Inlaatklep

0,17–0,23
Uitlaatklep

0,27–0,33

Controleren
– De klepspeling moet worden gemeten en afgesteld bij een volledig afgekoelde motor (minstens twee uur).
– Verdraai de krukas zodat de zuiger van de eerste cilinder in het bovenste dode punt komt te staan (BDP). Let op! Verdraai de krukas uitsluitend in de normale draairichting.
– Let op! Ook bij uitgeschakelde motor staat het brandstofsysteem onder hoge druk.
– Bouw de druk van het brandstofsysteem af. Verwijder de zekering van de brandstofpomp.
– Start de motor en laat deze stationair draaien totdat de motor afslaat.
– Start de motor vervolgens minstens vijf seconden door om er voor te zorgen dat de druk in de toevoerleiding is afgebouwd.
– Breng de zekering weer terug in de zekeringhouder.
– Lees de codes (audio) uit en noteer deze en maak de accuklemmen los.
– Trek de steker van de cilinderkoptemperatuursensor los.
– Maak de brandstofleidingen los.
– Trek de carterventilatieslang los van het kleppendeksel.
– Verwijder de bougiekabels.
– Draai de bouten van het kleppendeksel los.
– Draai de buitenste bouten van de voorste en achterste nokkenaslagerkap er uit.
– Monteer het speciale gereedschap 303–563, zie figuur 2.2. (kan ik niet uploaden).
– De geleider van het drukstuk moet naar buiten wijzen en de lange bout moet aan de voorzijde zitten.
– Breng het drukstuk aan. De nok van de te meten klep moet naar boven wijzen.
– Meet met een voelermaat de klepspeling.
– Noteer voor iedere cilinder de speling van de inlaatklep en de uitlaatklep.

Figuur 2.2: Het plaatsen van het speciale gereedschap 303–563 (kan ik niet uploaden)

Afstellen
– Voor het afstellen dient het stelplaatje te worden vervangen door een exemplaar met de juiste dikte.
– Druk met het drukstuk de klepstoter naar beneden. Niet op het stelplaatje, maar op de rand van de klepstoter duwen.
– Verwijder het stelplaatje met speciaal gereedschap 303– 563– 01. Let op! De uitsparing in de klepstoter moet hiervoor naar het midden van de motor wijzen.
– Bepaal de vereiste dikte als volgt: Verwijder het stelplaatje en meet de dikte met een buitenmicrometer.
– De dikte van het huidige stelplaatje wordt opgeteld bij de gemeten klepspeling.
– Trek hiervan de gespecificeerde klepspeling af en monteer een stelplaatje met de juiste dikte.
– Let op! De dikte van het gekozen stelplaatje mag niet meer dan 0,03 mm afwijken van de berekende waarde.
– Breng het nieuwe stelplaatje aan, controleer de klepspeling en herhaal de werkwijze als de speling niet de juiste is.
– Bouw het speciale gereedschap uit en zet de verwijderde bouten van de nokkenaslagerkappen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
– Bouw het kleppendeksel in en zet de bouten vast met het voorgeschreven aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.3.

Figuur 2.3: Aanhaalvolgorde bouten kleppendeksel

– Sluit de steker aan van de cilinderkoptemperatuursensor, de bougiestekers en de bovenste bouten van de distributiekap.
– Let op! Smeer de bougiestekers aan de binnenzijde tot een diepte van 5– 10 mm met siliconenvet in (bij voorkeur Ford A960– M1C171– AA).
– Monteer de motorafdekplaat weer, sluit de carterventilatieslang aan, de houder van de onderdrukleiding van het actiefkoolstoffilter en de brandstofleidingen.
– Breng de accuklemmen aan en voer de uitgelezen codes (audiosysteem) weer in.
– Laat de motor draaien en controleer de aansluitingen van de brandstofleidingen op lekkage.

atte 15
badge vip badge

6 jaar

Stelplaatjes dus...
Dank u dank u, meer dan genoeg info ...

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.