Hallo,
Ik rijd een transit 2.0 TDCi met ruim twee ton op de teller. Sinds een half jaar begint af en toe de gloeispiraal op mijn dashboard te knipperen. Dit gaat gepaard met een verlies van vermogen.
Het probleem komt zowel voor als ik hem start, als wanneer ik aan het rijden ben. Als ik de motor uitzet en opnieuw start is het probleem (meestal) verdwenen. Ook terwijl ik aan het rijden ben is dit de oplossing. (Al doe ik dat liever niet).
Tijdens het uitlezen enkele maanden geleden, toen de nokkenassensor is vervangen, waren er volgens de garage geen foutcodes.
De laatste tijd is het probleem aan het toenemen. Het lijkt er ook op dat de motor stationair minder soepel loopt (loopt ongeveer 800 toeren). Ik heb onlangs een busje Forté aan de diesel toegevoegd en ben sinds kort dure brandstof aan het tanken. Die Forté zit nu ook nog in de tank. Vandaag had ik weer enkele keren hetzelfde probleem en stonk mijn auto gruwelijk.
Vragen:
Waar kan dit aan liggen?
Helpen die toevoegingen en dure brandstof?
Wat is een oplossing?
Mijn vader is heel handig, die kan alles aan mijn bus repareren maar die heeft ook geen idee.
Graag jullie hulp!
gr
Ralf
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens geprobeerd om de foutcodes uit te lezen terwijl de gloeilamp knippert?
Dus niet het contact uitzetten en opnieuw de motor starten, ook niet bij de dealer voor de deur.
Nee.
Hoort ie die codes dan niet op te slaan? Is het de bedoeling dat ik ermee doorrij? Kan dat zomaar en is dan veilig voor de motor?
12 jaar
Horen de codes opgeslagen te worden? Niet (altijd) wettelijk verplicht - zeker niet bij dit voertuig. Is wel wenselijk.
Is het de bedoeling dat je ermee door rijdt? Hoe wil je anders de code(s) uitlezen?
Is het veilig voor de motor? Motor-computer neemt beveiligingsmaatregelen - zoals verminderd vermogen.
Daardoor is het zeker niet meer onveilig dan doorrijden met het probleem en niets doen.
Ik snap dat het wettelijk niet verplicht is om codes op te slaan. Ik snap alleen niet wat je in hemelsnaam hebt aan een boordcomputer die foutcodes genereert als deze niet worden opgeslagen. Hoe kun je dan als dealer of garage een fout ontdekken die niet altijd optreedt?
Ik heb geen vertrouwen in de Ford dealer in mijn buurt. Als ik ze bel met een simpele vraag dan willen ze me meteen een meerjaren onderhoudsplan aansmeren. Terwijl ze me als een melaatse behandelen als je in de werkplaats materiaal komt bestellen.
Is er iemand die ditzelfde probleem heeft meegemaakt en die niet meteen verwijst naar een dealer, die wil ik juist vermijden door gebruik te maken van dit forum.
12 jaar
Ik heb nu 3 keer duurdere brandstof getankt (Shell V-power diesel) en 2000 kilometer gereden na de Forte die in mijn tank heeft gegooid. Het lijkt erop dat het probleem minder vaak voorkomt al heb ik nog steeds af en toe de knipperende spiraal in beeld.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar