Hallo mede auto rijders/experts,
Ik ben hier nieuw op het forum, maar passief doe (lees: lees) ik al een lange tijd mee, totdat ik een tijdje geleden een prijzig probleem met mijn Ford transit heb gekregen en maar besloot heb om van jullie expertise gebruik te maken.
Ik rijd in een Ford transit tddi uit 2002 en een tijdje terug begon me op te vallen dat de pit er soms een beetje uit was en tweemaal hield de motor ontzettend in. De auto is altijd in onderhoud bij de dealer geweest en omdat we op vakantie naar Engeland zouden gaan maar besloten om de auto toch even bij de dealer (andere vestiging dan normaal) langs te brengen.
Verhaal daar uitgelegd en ze zouden er even naar kijken. Volgende dag gebeld door de dealer dat ze hem hadden uitgelezen, maar niks konden vinden, geen foutcodes o.i.d. Ze konden me wel vertellen dat het brandstoffilter erg smerig was en al jaren niet vervangen. Hier begint de ellende, want het brandstoffilter vervangen is volgens mij gewoon iets dat jaarlijks bij de grote beurt gedaan zou moeten worden. Ze hebben in ieder geval het brandstoffilter nu wel vervangen en de reis naar Engeland kon beginnen.
Op de weg naar de boot had ik nog steeds het idee dat de auto inhield, maar wel iets minder dan daarvoor. Net in Engeland aangekomen begon de auto ontzettend in te houden en vlak daarna was het gebeurd met het rijden aangezien de motor afsloeg. Na een aantal (mislukte) startpogingen besloten de AA (Engelse Anwb) te bellen en na uren wachten kwam er een monteur met een sleepwagen.
De monteur sprak al na enige tijd uit dat het waarschijnlijk iets met het "fuel injection system" zou zijn aangezien hij alleen de motor nog kon laten tarten met wat easystart.
Na ontzettend veel gedoe kon de auto terecht bij een Ford garage in de buurt en inderdaad werd er geconstateerd dat de brandstofpomp defect was en voor het schamele bedrag van ruim 2000 euro kon de auto gerepareerd worden. De auto kon namelijk niet gerepatriëerd worden omdat het de heenreis betrof.
Na het vervangen van de pomp reed de auto meteen stukken beter en kon ik weer van het vermogen gebruik maken zoals ik gewend was. De Engelse Ford garage kon me alleen ook vertellen dat er een klein gat in de intercooler zat, maar dit zou verder geen kwaad kunnen.
Eenmaal teruggekomen zei de dealer (normale vestiging) dat ze wel degelijk het brandstoffilter vervangen hadden aangezien ze dit terug konden vinden op de factuur. Hier heb ik ernstige twijfels over want het lijkt op deze manier of ze zichzelf willen indekken.
Ik las namelijk dat een ernstig verstopt filter de oorzaak kan zijn van defecten aan de pomp/injectie systeem. Uiteraard dit ook aangekaart bij de dealer, maar hier kreeg ik een vaag ontwijkend antwoord op. Door al het gedoe willen ze (omdat het repareren hier veel goedkoper zou zijn) een korting van 200 euro geven op de volgende reparatie... Hier ben ik het uiteraard niet mee eens, want na al dit gedoe begin ik het vertrouwen te verliezen in deze dealer en kan ik sowieso het geld beter gebruiken dan "korting" op een volgende reparatie.
Nu een aantal vragen van mijn kant:
- In hoeverre kan het niet vervangen van een filter inderdaad schade toebrengen aan de pomp. (B.v. doordat de pomp constant harder moet werken door een verstopping.)
- Is het te controleren of een filter vervangen is of niet?
- Als dit het geval is, is de dealer aansprakelijk te stellen?
- Is het normaal dat als de brandstofpomp begint te haperen dat er geen foutcodes gelogd worden?
En een iets meer ongerelateede vraag:
- Is het moeilijk om de intercooler te vervangen en zou me dit veel geld schelen als ik het zelf doe?
Ik begrijp dat het een lastig en lang verhaal is, maar ik zou zeer dankbaar zijn met wat kennis en inzicht.
Alle hulp met dit probleem stel ik ten zeerste op prijs want het was een ontzettend dure grap en ik blijf achter met het gevoel/idee dat dit niet noodzakelijk zo had moeten zijn.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In principe is deze site voor het oplossen van technische problemen en jouw probleem is in principe opgelost.
Wat je in het filter gezien hebt is waarschijnlijk slijpsel uit de kapot gelopen pomp.
Een dealer vervangt echt wel een dieselfilter,daar kun je echt wel op vertrouwen.'
We spreken hier over een auto van 10 jaar oud met waarschijnlijk ook een behoorlijke km stand.
Zo'n pomp heeft ook niet het eeuwige leven en hopelijk zijn je verstuivers niet beschadigd door het slijpsel uit de pomp,meestal kun je die gelijk mee vervangen nadat de pomp kapot is gelopen.
Nou komt hier ook nog eens bij dat dit een zwak punt is van de ford diesel,de pompen gaan hadden geen lang leven.
Normaal is het zo dat de pomp vervangen word,verstuivers en toevoer leidingen vervangen worden na kapot lopen van de pomp.
Ik heb rekeningen gezien van 3500 euro voor zo'n geintje.
En om een fout code te genereren moet een storing een bepaalde tijd aanwezig zijn alvorens de ECU de storing zet.
[b]Bigbull
Problemcar.nl houd zich voornamelijk bezig met het oplossen van technische problemen.
Onze activiteiten bestaan niet in het discuseren / behandelen van consumentenzaken, hierin kunnen wij helaas niets voor u betekenen.
De Bovag is de bemiddelende partij in dit soort gevallen.
Moderator Problemcar[/b]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar