close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Puma 2024: knipperlicht relais voor LED's

Bouwjaar: 2024, Brandstof: Benzine, Motorcode: B7JB, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 91

Welk type relais zit er voor de knipperlichten ?

Is er een schema te vinden die dat kan aangeven ?

Ik wil namelijk een relais vervangen voor een type die de knippersnelheid (middels een draaiknopje) voor LED lampjes kan regelen.

Geplaatst door

Bobin2 (95)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens de info die ik heb worden de richting aanwijzer lampjes geregeld/aangestuurd via een micro relais op de printplaat in de BCM (body control module),
Led r.a.w. lampjes met ingebouwde weerstand, (can bus Led lampjes) is een eventuele optie,
niet 1 of ander draaiknopje om de knipper snelheid aan te passen,
dat gaat niet werken en geeft storingen.

limbra 1520
vip badge

4 maanden

@limbra. Ik heb nu ook LED lampjes, waar een chip op zit die het geschikt maakt voor canbus systemen. Kennelijk is dat alleen om te voorkomen dat er foutmelding optreed op het dashboard. En meer niet.

Bobin2 95

4 maanden

Oké. Bedankt voor de reactie.
Helaas, dus ook niet op te lossen met een relais.
Er zit nu wel LED’s (voor canbus geschikt) in, die het goed doen. Alleen de knipper-snelheid is een stuk hoger.
Misschien een kwestie van wennen…

Bobin2 95

4 maanden

Gewoon lekker aan gaan wennen.

kaleido 1 6875
badge vip badge

4 maanden

De knippersnelheid wordt geregeld via het op het knipperrelais aangesloten vermogen.
Als je er "Canbus geschikte" LED's in zet, is dat niet meer dan een LED met een extra weerstand over de LED heen die de auto laat denken dat er een gloeilamp in zit met het originele vermogen.
Die weerstand in de "Canbus geschikte" LEDlamp zal aan de hoge kant zijn om de warmteontwikkeling te beperken.
Je kunt de knippersnelheid eenvoudig omlaag brengen door over één van de LED-lampen per kant de originele gloeilamp aan te sluiten, probeer het maar uit.
Kijk wel uit, dat gloeilampje wordt in het gebruik warm!

Heino4267 655

4 maanden

@Heino4267. Dus ik moet het halogeen lampje parallel aansluiten met het LED lampje ?
(Ik begrijp het niet helemaal..) Ik had eerlijk gedacht dat canbus LED lampjes al deze "problemen" zouden oplossen. Maar helaas, komt er mee bij kijken. Ik zag ook een plaatje, dat er flinke weerstanden (in serie met de LED lamp) gebruikt worden.

Bobin2 95

4 maanden

Begreep dat die metalen vermogens-weerstanden behoorlijk heet worden en dat wil ik echter niet. Denk dat ik maar ga wennen aan het "hyper flashen".

Bobin2 95

4 maanden

Waarom de auto niet lekker origineel houden, die imitatie led-troep heeft geen enkel voordeel op de nodige storingen na.

harry4203 2655
badge vip badge

4 maanden

Omdat die halogeenlampjes véél minder licht geven dan de gebruikte LED lampjes. Lichtopbrengst is ruim 3 x hoger en dat is duidelijk te zien. (wat een groot voordeel is) ! + dat ze veel langer mee gaan.
Snap ook niet dat alle nieuwe auto’s (op enkele na) er niet mee uitgerust zijn. Het is echt een centen kwestie. (Zeker bij knipperlichten. Bij groot licht is het een ander verhaal).

Bobin2 95

4 maanden

Gloeilampen voldoen al tientallen jaren aan standaarden en daarom zijn die bij wijze van spreken in Europa op elke straathoek te koop. Zelfs de Aldi heeft ze liggen als setje.
Voor LED-lampen is er nog geen voldoende algemeen gebruikte standaard en als zo'n ding kapot gaat ben je aan de goden overgeleverd. Zoek maar eens naar de prijs van een LED-lampunit waarin een LED-knipperlicht is geïntegreerd. Ga vooraf wel even goed zitten, dat scheelt je een rit naar het ziekenhuis.

Heino4267 655

4 maanden

Niet om tot een eindeloze discussie te belanden, maar dat LED lampjes niet bij de Aldi te koop zijn, is geen probleem voor me. Online is er genoeg keus en zijn tegenwoordig nauwelijks duurder dan halogeen.
Ik beperk me dan ook alleen tot de richtingaanwijzers en niet bij groot/dimlichtlicht, omdat de reflector geheel anders is tussen halogeen en LED. Dat is echt vragen om problemen en is ook niet toegestaan.
Ik heb jaren LED's in mijn Audi A1 gehad, zonder problemen. Echt véél beter dan die oranje halogeen pitjes.
LED's geven nou eenmaal veel meer licht, zonder vertraging en gaan langer mee.
Bovendien vind ik LED's in groot c.q. dimlicht ook niet prettig en geef de voorkeur aan Xenon, omdat die een hogere lichtintensiteit hebben.

Bobin2 95

4 maanden

Natuurlijk staan er weerstanden in serie met LED's, de spanning waarop LED's branden is 0,7 Volt. De serieweerstand zit meestal intern en functioneert als stroombegrenzing, om de LED te behoeden voor direct uitbranden. Daarnaast is ook een "Canbus-weerstand" aanwezig, die zit gewoon tussen de + en - 12 Volt en die is er om de auto voor de gek te houden zodat de auto de stroom van een gewone gloeilamp meet/ziet. De auto meet dat om weer te kunnen geven dat een gloeilamp is gesneuveld (dan neemt de stroom door die lamp namelijk af naar nul en dat lijkt heel veel op de stroom die een LED-lamp zelf nodig heeft om licht te kunnen geven).
Je kunt zonder gevaar parallel over de LED-lamp even tijdelijk een gloeilampje aansluiten (bv. 12 Volt 5 Wat) en je zult zien dat dan de knippersnelheid afneemt.
Energie-technisch is dit het paard achter de wagen spannen.
In de praktijk vinden veel mensen het fellere en wittere licht mooi, ook omdat je dan kunt zien dat het LED-verlichting is en dat is "modern". Van mij mag je.

Heino4267 655

4 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.