normaliter als ik de airco inschakel met koude motor gaan 1 van de 2 koelfannen lopen. nu gaan ze direct alle twee lopen en dat heeft deze nooit gedaan verder geen problemen zegt iemand dit iets?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mij wel, maar richt geen long riffle op me af..
Deze heeft dus twee ventilatoren, 1 ervan is bestemd voor de AC, de andere wordt in het leven geroepen als de 1 ste zijn klus niet kan klaren.
Wil zeggen dat er ook een bepaalde drukschakelaar gemonteerd moet zijn,, !! indien de auto is voorzien van ECC, zal de ventilator aanslaan bij een bepaalde druk die is/wordt opgebouwd.
Normaal ligt deze op 1,6 bar en gaat 1 van de ventilatoren werken (Ac) om de druk te verlagen, als de druk te hoog wordt en de 1ste stand niet in staat is om de druk te verlagen zal de tweede trap aangesproken worden bij een druk van 2 bar en treed de tweede (trap) in werking, als dan de condensorventilator dan nog niet in staat is om de condensatiedruk te laten dalen, zal de compressor uiteindelijk uitschakelen bij een druk van 28 bar.
Oorzaak te hoge druk in het systeem die gemeten wordt !! verstopping/defecte drukschakelaar.
bedankt voor de goede info. weet iemand ook wat het vaakst voorkomt?
Klopt niet.
Altijd gaan BEIDE koelmotoren direct draaien in LAGE snelheid als de airco aan gaat.
Indien de druk in de airco te hoog wordt OF de temperatuur van de motor te hoog wordt dan gaan BEIDE motoren in HOGE snelheid draaien.
Er is dus nu geen storing aanwezig, systeem werkt zoals het hoort.
Suc6
dat denk ik niet het is duidelijk anders dan normaal,dan draaien ze nu dan dus op hoge snelheid...
Dat zou kunnen maar ze draaien ALTIJD allebij als de airco aan staat.
wat gebeurt er als de airco uit is?
gaan ze alle 2 uit
als de motor koud is met airco aan gaan ze alle 2
als warm is ook
dus lijkt me wel airco probleem
Bij handmatige airco draait altijd de ventilator mee, bij ECC NIET deze draait pas bij voldoende druk opgebouwd om daarna te drukt te verlagen.
Als voldoende rijsnelheid wordt behaalt zodat de rijwind de druk kan verlagen wordt de ventilator uitgeschakeld bij ECC.
Heb ook gezegd INDIEN de auto is voorzien van ECC !! en welke pressostaat gemonteerd is...?
Maar goed renault-monteur vraagt [quote]normaliter als ik de airco inschakel met koude motor gaan 1 van de 2 koelfannen lopen. nu gaan ze direct alle twee lopen en dat heeft deze nooit gedaan verder geen problemen zegt iemand dit iets?[/quote]
Renault-monteur kan er gelijk achter komen, pressostaat (drukschakelaar) los trekken AC instalatie als dan de ventilatoren stoppen klopt er iets niet met de AC instalatie ! de oorzaak is aangegeven TE HOGE DRUK.
Ojaa vergeten te vermelden bij dit type auto kan een dubbele (pressostaat) alleen gemonteerd zijn of een dubbele + hoge druk (pressostaat)
het betreft een handmatige airco...
en mijn vraag wat het vaakst voorkomt is nog niet beantwoord...
Kan beide voorkomen, overvulling, verstopping (vocht, lucht, lekstopmiddelen)
[quote]Oorzaak te hoge druk in het systeem die gemeten wordt !! verstopping/defecte drukschakelaar.[/quote]
Ligt eraan welke pressostaat gemonteerd is om te kontroleren, de enkelvoudige kan zowel in de lage of hogedrukzijde gemonteerd zitten en schakelt alleen uit onder de 2 bar maar blijft de druk opvoeren stopt niet.
De dubbele zit NOOIT in de lagedrukzijde gemonteerd, werkt vervolgens hetzelfde als de 1 ste maar dan met een tweede beveiliging die boven de 25 bar de compressor uitgeschakeld als de druk niet verlaagd kan worden.
Kontroleer ook de weerstand van de koelventilatoren, zit als ik me niet vergis bovenop de behuizing.
negen van de tien is je airco leeg. dan gaan ze allebei loos draaien. werkt de airco wel naar behoren
Waar staat de keuzeschakelaar als ze draaien. Bij een focus is het namelijk zo dat waneer de keuzeschakelaar op de ramen en voeten staat, en je hebt de ventilatorschakelaar op 3 of meer staat de airco ook in schakelt. Het lampje van de airco brandt dan niet.
Op stand 2 of minder werkt hij niet mee.
Vele mensen weten het niet en moet ook eerlijk zeggen dat het een beeje raar is geschakelt. Het is om snel de ramen schoon te maken.
Kijk daar eens eerst naar voor je alles uit elkaar haalt.
Gr Fred
14 jaar
Als het systeem leeg is wordt de compressor en ventilatoren niet aangestuurd.
100 procent niet leeg word goed koud doet dit in alle standen van de ventilator
Hallo Renault-monteur. Heb je mijn bijdrage gelezen.
Je zult niet de eerste zijn namelijk.
Gr Fred
14 jaar
Is niet toevallig de weerstand van de lage snelheid defect?
Wij hebben een Focus met ditzelfde probleem. Daar komt bij dat de airco het soms niet doet. Na aircosysteem opnieuw afvullen is het probleem nog hetzelfde. Wat was bij jullie de oplossing met de storing van de ventilatoren ?.
nou volgens mij was er niks aan de hand in de winter deed de airco het niet ivm lage temp. dus koelfan ging alleen aan als de motor warm werd. nu is het warmer en ging de airco weer werken(dus koelfannen ook ) en dat merkte ik op. verder werkt alles oke dus ik heb niet verder gezocht
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar