auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Koeling focus 1.8 TDDI

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDDI

Mijn focus staat op dit moment al 3 dagen in de garage met hetvolgende probleem:

Als ik rij dan wordt de kachel normaal warm tot heet.
Als ik stilsta met stationair draaiende motor dan koelt de verwarming af.
Na een lange rit is de radiateur koud en het expantievaatje en de daarin aanwezig koelvloeistof ook.
De bovenste slang vanaf de thermostaat naar de radiateur wordt voor de helft ongeveer warm, de thermostaat gaat dus wel open.
Na zo'n rit geeft de koelwater / motortemperatuurmeter (meest linkse meter op het dashboard) een hele normale stand aan.

Reeds vervangen zijn:
Thermostaat
Waterpomp, van de oude waterpomp was een gelijmd onderdeel waarschijnlijk door enorm heet koelwater losgekomen en zorgde ervoor dat er geen flow ontwikkeld werd.

Nadat deze onderdelen zijn vervangen is er nog steeds hetzelfde probleem.
De monteur denkt nu dat er ergens in het systeem een blokkade zit, mogelijk dat de radiateur verstopt zit. Dit omdat er geen echte flow van koelvloeistof is en de slang naar de radiateur maar deels warm wordt. Ook gaat de monteur proberen om de kachelradiateur door te spoelen.

Heeft iemand een idee wat er met mijn focus aan de hand is ?

Geplaatst door

Richard'75 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

capaciteit koelsysteem testen door de motor op temp te brengen tot de koelvin inslaat zonder dat airco aanstaat zodra de koelvin inslaat gasgeven tot zo,n 2 a 3000 toeren kijken hoe lang het duurt tot de ventilator uitslaat hierbij wel blijven controleren dat de temp niet te hoog oploopt als dit te lang duurt dat de ventilator uitslaat is er een probleem met de capaciteit het koelend vermogen

andreas08 0
badge

16 jaar

Ik rij zelf ook een Focus 1.8 tddi en vind de auto niet snel op temperatuur komen, zelfs niet tijdens het
file-rijden en ben eigenlijk ook aan het zoeken naar een mogelijke oorzaak.
Ik rij nu zelf op 10w40 olie maar ik denk dit binnenkort toch maar te vervangen door
de gespecificeerde 5w30
Ik heb recentelijk iets gelezen over een verstopte olie-warmtewisselaar. Misschien dat ik na een lange rit
eens moet kijken/ruiken of de olie aan het dampen is, doordat de motorolie zijn warmte niet via
die wisselaar aan de koelvloeistof kwijt kan.

RaliasR 0

16 jaar

Hallo allemaal, bedankt voor de adviezen.
Hetvolgende is er gebeurt. Het hele probleem werd veroorzaakt door lucht in het systeem. De garage waar ik hem heengebracht had heeft contact gehad met de ford dealer en de ford dealer heeft uitgelegd dat de 1.8 TDDI erg lastig te ontluchten is.

De manier waarop het gedaan moet worden is: Expantietankje demonteren. Auto flink schuin zetten mbv de brug. Tankje hooghouden(zonder de dop erop) en daarna de motor starten en het toerental opvoeren naar ongeveer 4000 rpm. Ik weet het het klinkt niet erg lekker, maar dat is wel de manier. Nadat de garage dit had uitgevoerd kon er nog bijna 2 liter koelvloeistof bij en was het hele probleem opgelost. Dus geen problemen met de radiateur enz enz. Gelukig maar anders was het wel een heel erg duur verhaal geworden.

Richard'75 0

16 jaar

[quote=Richard'75]Hallo allemaal, bedankt voor de adviezen.
Hetvolgende is er gebeurt. Het hele probleem werd veroorzaakt door lucht in het systeem. De garage waar ik hem heengebracht had heeft contact gehad met de ford dealer en de ford dealer heeft uitgelegd dat de 1.8 TDDI erg lastig te ontluchten is.

De manier waarop het gedaan moet worden is: Expantietankje demonteren. Auto flink schuin zetten mbv de brug. Tankje hooghouden(zonder de dop erop) en daarna de motor starten en het toerental opvoeren naar ongeveer 4000 rpm. Ik weet het het klinkt niet erg lekker, maar dat is wel de manier. Nadat de garage dit had uitgevoerd kon er nog bijna 2 liter koelvloeistof bij en was het hele probleem opgelost. Dus geen problemen met de radiateur enz enz. Gelukig maar anders was het wel een heel erg duur verhaal geworden.[/quote]
Vullen via de vacuum methode is een nog betere manier, dan hoef je niets los te maken en schuin te zetten.

Doktor 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.