Ik heb bij mijn escort clipper het volgende probleem:
Regelmatig moet ik water bij mijn koelsysteem bijvullen,
omdat mijn auto een gesloten koelsysteen heeft zou dit niet moeten kunnen. Als er genoeg water in zit loopt de auto perfect.
Een lekkage is niet te vinden, de olie ziet er schoon uit(geen sludge en het oliepeil verandert niet)) Binnenkort wil ik met de auto op vakantie, echter vindt dat met dit probleem nogal riskant. Ik rijdt nu korte stukjes, en kan het waterpeil wel bijhouden, maar met een lange reis
krijg ik daar denk ik problemen mee. Een lekke koppakking heb ik denk ikniet, de motor is niet te heet geworden, en hij loopt verder perfect.
Ik denk zelf dat er misschien lucht in mijn systeem zit. Zou dat kunnen?
en zo ja hoe kan ik het systeem ontluchten. Mijn Fan slaat op tijd in.
Een blikje barleaks heb ik in het tankje gegooid, maar dat mocht ook niet baten
Ik hoop dat iemand een oplossing weet, bi voorbaat dank.
Gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koelwater kan op verschillende plaatsen verdwijnen.
Koppakking lek tussen koelwater kanaal en cylinder, er komt geen water in de olie, maar de motor zal meer wittere rook produceren.
Heel klein lek in het koelsysteem zelf,met fluoriserend middel op te sporen als het niet zichtbaar is en een heel klein lek is.
Lekkage naar de olie maar dat heb je al gecontroleerd.
overdruk, via de overloop van het expantievat verdwijnt het dan.
Poreuze slang(en) klein scheurtje, niet goed sluitende klemmen.
Lekkage in de koeler voor de olie (indien aanwezig) met koelwater, in dat geval mixt olie en water.
Lekkage bij de waterpomp, meestal ver weggebouwd, kleine lekkage valt niet snel op.
Cor
Je kunt het systeem onderdruk laten zetten, dit schijnt een makkelijke manier te zijn om te zien waar hij eventueel lekt.
Dit kunnen ze bij de dealer.
Zelf heb ik hier echter geen ervaring mee.
18 jaar
Ik heb de auto naar de dealer gebracht, bij de afdekling quickservice. Ze hebben het systeemm onder druk gezet, konden niets vnden, hebben een slangklem vervangen, en het probleem bestaat nog steeds.
18 jaar
Laatste oplossing is fluoriserende middel in de koelvloeistof, systeem onder druk of rijden, dan controleren waar het lek is d.m.v. fluoriserende verf die dan wel zichtbaar wordt.
Hoe ziet je rook eruit, geen lekkage naar cylinder? hoeft motor niet te heet voor zijn geweest.
Cor
Misschien de dop van het expansietankje probeer eens hoe het gaat als je er een andere op zet.
Hans
Ik heb een radiateurpil in de bovenste waterslang gestopt, kan je die fluorisrenede verf bij een autoshop kopen? Als het probleem blijft bestaan zal ik de dop en de verf proberen ik laat wel weten hoe het verloopt. De rook uit de uiulaat is vrijwel kleurloos.
18 jaar
Radiator pillen veroorzaken meer ellende als ze oplossen.
Kans op verstopping van de kleine kanalen in de radiator bij voorbeeld.
De meeste garages hebben die fluoriserende toevoeging wel, en met een speciale lamp kun je dan precies de kleinste lekkage zien.
Cor
Ik heb na het toevoegen van de pil,en het vervangen van de dop van het expansievat geen koelwaterverlies meer gehad. Ik heb ondertussen ruim 1000 km. gereden, en het koelwaterniveau blijft op peil.
Bedankt voor de rezctie's.
Gert
18 jaar
vervang de thermostaat, het kan zijn dat het systeem aan de kook loopt achter jouw temp sensor, je zit hier niets van op je meter, andere veel voorkomende oorzaak is een defecte waterpomp
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar