close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford GALAXY: Koelventilator

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 118

Hallo,

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een Ford Galaxy 1.6 ecoboost.

Ik zag na de aankoop op rdw site dat er nog een terugroepactie open stond voor het koelsysteem. Hierop contact gezocht met de dealer en hen dit laten uitvoeren.

Echter twee dagen later met de auto en caravan op vakantie naar Oostenrijk vertrokken. Na enige tijd hoorde ik dat ook na het uitschakelen van de auto de koelventilator op volle kracht bleef doorlopen. Dit trok uiteindelijk de accu van de auto leeg. Koelvloeistof bleef op peil.
Hierop contact gezocht met de dealer. Gaven aan dat dit kon komen door de terugroepactie en dat de juiste software nog niet geïnstalleerd was. Waren dit eerder vergeten te melden.

Adviseerden me bij de forddealer in Oostenrijk het systeem te laten terugzetten naar de stand voor de terugroepactie . Dit was een kwestie van twee stekkers uit elkaar halen en vervolgens een weer in elkaar pluggen. Hebben ze bij Ford Oostenrijk zo gedaan in overleg met de ford dealer hier.

Echter vervolgens de reis voortgezet richting Kroatië. Hierbij liep de motor echter regelmatig warm, 120 graden. Vooral in de bergen.
Dit kunnen opvangen met de kachel vol aan en een aantal malen liep de motor in een veilige modus. Niet echt veilig op de snelweg in de bergen. Hierop weer contact gezocht met Ford dealer. Adviseerde dan de stekkers maar weer terug te plaatsen. Echter ook hierbij bleef auto warm lopen.

Nu terug in Nederland teruggegaan naar de Ford dealer. Hebben nu wel de software ge-update. Echter geven ze ook aan dat de koelventilator niet op de hoogstestand/-snelheid gaat. Ze geven aan dat dit niks met hun werkzaamheden vanuit de terugroepactie te maken heeft en dat de gehele koelventilator vervangen moet worden voor ruim 900 euro.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heeft dit idd niks te maken met de werkzaamheden vanuit de terugroepactie en moet de hele koelventilator vervangen worden. Is dit een redelijke prijs?

Ik las ook ergens dat het met een sensor maken zou kunnen hebben. Zou dit kunnen?

Ik hoor graag jullie mening.

Geplaatst door

Sventhelimburgman (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval dient de verkoper de koelventilator te vervangen.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

oldford 0
badge

5 jaar

Auto is gekocht bij autohandelaar in Harderwijk. Op auto zit een standaardgaranrantie van Autotrust. maar daar valt koelventilator niet hier niet onder.
Kan me idd beroepen op deugdelijkheid product, maar vraag is wat dat gaat opleveren.

Ik vraag me zelf overigens af of het de koelventilator is. Wanneer ik zonder caravan rijd ondervind ik geen problemen en draait de koelventilator ook gewoon, alleen niet op de hoogste stand. Heb weinig vertrouwen in de dealer, ook omdat ze me hebben weggestuurd na terugroepactie zonder de juiste software.

De meeste motorcomputers ondersteunen het aansturen van componenten via een diagnose apparaat.
Zeker gezien het bouwjaar, zal dat hier ook het geval zijn.
Fluitje van een cent voor iemand met de juiste diagnose apparatuur om vast te stellen of de hoogste stand het wel of niet doet.
De tweede methode is van buiten af voeding en massa op de ventilator(en) zetten en kijken welke snelheid het wel of niet doet.
Ook niet echt ingewikkeld. Dus het zou wel een heel domme dealer zijn, als ze niet 1 van die testen gedaan hebben.

Nee heb je, Ja kun je krijgen.
Of te wel, bel de verkoper, leg het probleem uit en wijs ze indien nodig op je wettelijke rechten.
Laat de conclusie wat er wel of niet defect is aan hun over. Je kunt hooguit de mening van de dealer er bij vertellen.
Je kunt altijd verder beslissen wat je gaat doen daarna als ze weigeren om te repareren.

Een voorbeeld.
De dochter van een vriendin van mij kocht eind vorig jaar een auto met airco voor rond de 10K euro.
In de winter probeer je de airco niet, dus pas in het voorjaar viel het op dat deze niet werkte.
Terug naar de verkoper, maar die weigerde om te repareren.
Dus toen een advovaat (van haar vakbond) een brief laten schrijven met de eis repareren of koop ontbinden.
De verkoper koos voor koop ontbinden en betaalde het volle aankoopbedrag terug.
Die dochter heeft dus 15.000 kilometer en bijna een half jaar voor niets rond gereden.

oldford 0
badge

5 jaar

Hallo,

Ook sinds maart in het bezit van een Ford Galaxy 1,6 ecoboost 118kw/

Ook bij mij blijft de koelventilator lang na draaien. Ook als de motor niet heel veel heeft gelopen.

In juli op vakantie geweest in Frankrijk met een caravan. Heen reis geen probleem.
Terugreis op de snelweg en we gingen heuvel op (cruise control) en de motor moet goed werken liep deze in het rood.
Terugschakelen van zijn 6 naar zijn 3 en de temperatuur daalde direct weer (seconden werk)

Na de garage geweest deze konden zo niets vinden, ook het uitlezen gaf geen problemen.

Zonder caravan geen problemen alleen de ventilator blijft lang nadraaien

Heeft u al een oplosssing gevonden?

galaxy 1.6 0

5 jaar

@galaxy1.6 Je geeft de oplossing eigenlijk zelf al.
Gewoon terug schakelen als je een heuvel op gaat, zeker met caravan.
In 6 is een beetje te veel van het goede. De motor (en de water pomp) maakt te weinig toeren.

oldford 0
badge

5 jaar

Wat mij verbaasd is ,dat hij nog heel gebleven is. Met een caravan in zijn zes een heuvel op,dat is vragen om moeilijkheden.De auto mankeert niets.Er moet op tijd worden geschakeld.Zoals Oldford al aangeeft,er moeten toeren gemaakt worden.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Oftewel: er is geen enkel technisch mankement aanwezig in je auto, het betreft een bestuurdersfout.

Heino4267 645

5 jaar

Hallo,

Ik heb inmiddels de aansturingsmodule van de koelvin vervangen. Deze zit achter de koelvin. Voor 4 tientjes besteld in Engeland. Probleem is nu verholpen, koelvin draait weer gewoon. Toch bijzonder dat ik bij Ford ruim 900 euro kwijt was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.