Ik heb het probleem dat de koelvin niet meer aanslaat als ik de airco aanzet, niet in stilstand maar ook niet bij draaiende motor. Bij mijn vorige escort van bj 1988 begon de koelvin van de radiateur wel te lopen als je de airco schakelaar indrukt en op 1 zette.. heeft u enig idee , we hebben alles al doorgemeten, de koelvin is wel goed , maar krijgt geen spanning door.
Wie heeft een schema van de ford escort bj 1998? Ik kan helaas niet zo met de auto op vakantie . de ford dealer in Apeldoor kon het met 1 uur onderzoek niet vinden, heeft nog 2-3 uur nodig, en dan is het nog de vraag of ze het kunnen vinden.Maar ik moet wel 96 per uur betalen...balen dus
alvast bedankt,
Gerrit Mulder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat ik weet als leek (en oud escort bezitter met hetzelfde probleem) is dat de aansturing van de koelvin geregeld wordt door de computer.
(het is dus niet simpel een draadje doorverbinden bij de temperatuursensor, omdat de temperatuur sensor slechts een weerstand is.)
Ik heb destijds de makkelijkste oplossing gekozen door een extra schakelaar in het dashboard te maken waarmee ik direct het relais schakelde (die de koelvin inschakelde) Gevolg was wel dat ik er rekening mee moest houden om de schakelaar om te zetten als ik zag dat de temperatuur begon op te lopen.
Het relais is te vinden onder de motorkap.
(evt zou je natuurlijk ook het relais permanent kunnen schakelen, alleen dan rij je altijd rond met een draaiende koelvin...)
Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben. Succes!
Bedoel je de koelvin of bedoel je de aanjagerventilator?
In de auto blower op 1 en aircoknopje indrukken moet voldoende zijn toch bij een aan/uit airco van deze fordjes?
Hartelijk dank voor jullie reactie,
C.Jonker ik bedoelde de koelvin op de radiateur. Als ik het goed heb, dan krijgt het relais (waar zit die precies onder de motorkap?)geen spanning van de boardcomputer ..Is deze gehuisvest in de zekeringkast? Of kan het relais stuk zijn ? en welke is dit?
10 jaar
Kachelweerstand of drukschakelaar en/of sensor..laat hier even extra na kijken bij een garage met aircoservice, dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten.
Waar een en ander zich precies bevind weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar misschien een andere lezer wel.
Beste Mensen,
Het is ongelooflijk maar bizar de Ford dealer Wensink in Apeldoorn lukte het niet om het probleem te traceren, wel een rekening gekregen van 60 zonder dat er daadwerkelijk iets is opgelost.
Met behulp van aanwijzingen op dit Forum zelf maar aan de slag gegaan, waar het niet aan ligt zijn de volgende gecontroleerde onderdelen en/of acties Het relais op de dikke koelslang is orde, de thermostaat is ook in orde,
zekeringen zijn ook ok, hoofdzekering bij de accu ook ok, spanning op de ventilator gezet , deze is ook ok, aan de hand van een gekregen tip op dit forum eens gekeken naar een groot Groen relais wat tegen het schutbord bij de accu in de motorruimte zit, Type hiervan is 8BB, deze vervangen door 1 exemplaar van een sloopauto bij van Essen autosloperij te Emst. Wat blijkt ???? Deze was DEFECT !!!!
HIEP HIEP HOERA voor alle tips mensen . Zonder dit forum had ik nog geen oplossing... Iedereen nogmaals hartelijk dank.. Ik ben weer blij met mijn Escortje....!!!
10 jaar
Groen relais wat tegen het schutbord bij de accu in de motorruimte zit, Type hiervan is 8BB, deze vervangen door 1 exemplaar van een sloopauto bij van Essen autosloperij te Emst. Wat blijkt ???? Deze was DEFECT !!!!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar