close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford MONDEO 2003: Koelvloeistof peil zakt enorm bij rijden

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CGBB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 81

Ik heb een probleem me tde koelvloeistof. Het peil zakt tijdens het rijden. Bij stilstand geen lekkage te ontdekken, Zodra het peil zakt stroom koude lucht de auto in ipv warme. Het gaat om zeker 2 liter per maand wat er in gaat. Temperatuur blijft in het midden staan, geen kokende motor, alle andere peilen zijn in orde zoals olie. Auto rijdt verder heel goed, alleen ven slaat vaak en langdurig aan. Snap er niks van, Iemand een idee?

Geplaatst door

Maurice40 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Naar mijn idee een lekkende (kop)pakking waardoor het koelmiddel in het verbrandingssysteem loopt. Komt er veel rook uit de uitlaat of ruik je de warme koelvloeistof?

driverties 0

4 jaar

Nee, er komt geen extra rook uit de uitlaat en ook geen koelvloeistof geur. Ik heb er afgelopen 24 uur een stuk karton onder gehad, maar geen lekkage. Ook het peil is niet gedaald. Auto is niet gebruikt in die periode.

Maurice40 0

4 jaar

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Galaxy diesel model VW. Een bijna dfecte krukas sensor (of nokkenas sensor) zorgde er op gegeven moment voor dat mijn auto niet goed startte. Daardoor is de motor een paar keer gestart met een volle cylinderkamer en dat heeft er weer voor gezorgd dat er een heel klein lek is ontstaan tussen een cylinder en de koelvloeistof.
Gevolg was dat bij hge belasting de cylinderdruk de koelvloeistof er bij het expansievat uit drukte. Dit gebeurde alleen bij zware belasting. Na 50.000 kilometer werd pas de exacte oorzaak duidelijk. Uiteindelijk ontdekten we het doordat er "rommel" zich verzamelde in het expansievat. Eerst heel weinig (beetje zwart spul dat dreef in het expasievat), uiteindelijk werd het probleem zo erg dat bij gas geven het de koelvloeistof gewoon uit het expansievat gedrukt werd.
Koppakking is toen vervangen en probleem was weg.

jan-galaxy 0

4 jaar

Ik plaats nog even mijn oplossing van destijds (toch alweer 6 jaar geleden). Bleek dus echt de koppakking, hoewel de dealer keer op keer beweerde dat het niet de koppakking zou zijn. MAar dis was het dus wel....

Probleem opgelost. Probleem van warm worden werd langzaam maar zeker steeds erger. Kop eraf laten halen en bleek een plekje zichtbaar. Na vervangen op en neer gegaan naar Oostenrijk (moest toch) en geen problemen meer gehad.
Nog even de oorzaak:
Waarschijnlijk een defecte nokkenas sensor waardoor waarschijnlijk de brandstof langs de pakking weggeperst is (liep een aantal seconden op twee poten). Kost daarna eerste keer het probleem gehad.
Na een tijdje kreeg de de volgende symptomen:
Zwarte aanslag koelvloeistof reservoir.
Koeivloestof gaat omhoog als dop eraf is en na loslaten gaspedaal bij flink gasgeven.
Geen CO problemen
Geen witte rook
Geen olie in water of water in olie
Flinke overdruk op koelvloeistof reservoir. Volgende morgen nog aanwezig.

al met al 70000 kilometer gereden met een rotte koppakking.

jan-galaxy 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.