538 bezoekers online

Ford mondeo : Na schudden laadt dynamo niet meer op.

Ik trok op op natte weg, wielspin waardoor auto ging schudden.
Hierna viel alle elektra uit.

Dynamo laadde niet meer bij. Meten bij lopende motor gaf onder de 12 volt. Nieuwe accu eerst geprobeerd, zelfde resultaat. Kabels doorgemeten, de + van dynamo naar accu, is in tact. Stekker met 3 draden in de dynamo, waarvan 1 er terug gaat de dynamo weer in, ook weerstand doorgemeten vanaf binnenkant plug naar waar ze uitkomen, ook hier geen breuk.

Weerstand tussen blok / aarde en de + kabel ook gemeten, geen waarde dus geen kortsluiting (+ raakt nergens aarde).

Aarde blok, carrosserie, dynamo, alles in orde.
Dus dynamo kapot, dacht ik.

Nieuwe dynamo erop gezet. Gestart - nog steeds hetzelfde probleem, laad nog steeds niet ondanks dat de accu en dynamo goed zijn.

Wanneer ik de auto op contact zet brand ook het accu lampje niet, wat normaal altijd wel het geval moet zijn.

Ik weet niet meer hoe ik nu verder moet.

mr.w

Geplaatst door mr.w , lid sinds 8 jaar geleden

6 Reacties

0

mr.w, 1 maand geleden

Auto is trouwens een Ford Mondeo ST200 2.5 v6 uit 2000 (MK2)

0

kaleido 1, 1 maand geleden

Komt er wel 12v op de d+ aansluiting op de dynamo , lampje niet stuk , signaal loopt over het circuit van het lampje , massa van de dynamo is goed ?

    ik ga die d+ aansluiting vandaag checken als ik hem weer gestart heb. De massa van de dynamo is perfect. - mr.w, 1 maand geleden
0

ford3600, 1 maand geleden

beste kast motorruimte zekering 2 goed ?

    hallo, ja die zekering is nog goed, voor de zekerheid alle zekeringen ook gecheckt en ze zijn allemaal nog goed. - mr.w, 1 maand geleden
0

mr.w, 1 maand geleden

Die d+ aansluiting, kabeltje wat van dynamo rechtstreeks in dash gaat geeft op contact 2 volt en bij draaiende motor nu 14 volt. Ik heb de accu eerst een tijdje aan startkabels gehad voordat ik hem startte, ik heb zo'n vermoeden dat de accu niet genoeg was opgeladen en dat ie daarom wellicht ook niet begon met laden. Laten we hopen dat dat het is.

Nu heb ik bij draaiende motor 14,1 volt, vooralsnog redelijk consistent. De echte test wordt de testrit, die ga ik morgen doen.

Wat nog wel vreemd is, is dat het accu lampje nog steeds niet brandt als ik hem op contact zet. Dit baart me toch wel zorgen dat nog niet alles goed is.

Ik houd jullie op de hoogte als ik mijn testrit heb gehad.

0

Heino4267, 1 maand geleden

Een weerstandsmeting tussen de + van de accu en het motorblok (massa) kost je bij intacte massakabel je meter!
Daarom denk ik dat de massakabel van motorblok naar carosserie niet goed is.
Je kunt dat eenvoudig zelf uitproberen: neem de zwarte kabel van een set startkabel, sluit één zwarte klem aan op massa op het motorblok en de andere zwarte klem op de carrosserie of de minpool van de accu.
Start de motor en kijk of alles dan normaal werkt (ook de lampjes in het instrumentenpaneel).
Zo ja: dan weet je wat te doen (massakabel vervangen).
Zo nee: dan heb je behoorlijk geluk gehad met je meter!

0

mr.w, 1 maand geleden

Mijn probleem is verholpen - een late update, om anderen wellicht te helpen:
Blijkt dat een vorige eigenaar het acculampje had omgeleid naar een nieuw ingezet lampje elders op het dashboard. Omdat ik nog nooit accuproblemen heb gehad sinds ik deze auto heb, is het mij dus ook nooit opgevallen dat het acculampje bij de tellers nooit heeft gebrand - daarentegen brandde dit andere lampje altijd wel bij op contact zetten, als ware het een acculampje was. Ik heb hier verder nooit bij stilgestaan - nu ben ik er dus achter hoe het precies zit. Dit 'alternatieve' acculampje brandt nu dus wel weer als vanouds bij op contact zetten.

Dus het was inderdaad de dynamo die kapot was, en mijn accu bij de eerste keer starten was simpelweg niet genoeg opgeladen zoals ik in mn vorige bericht al aangaf. Na dat starten met startkabels en de volgende dag een testrit bleek dat alles weer in orde is.

Bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.