close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Koelwater temperatuur hoger na update motormanagement software

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5254T3

Hallo,
ik heb een Westfield met daarin de 5 cilinder turbo motor uit de focus ST (B5254T3) aangestuurd door een Kronenburg motormanagement systeem.
Nou heb ik 2 weken geleden hun de instellingen laten aanpassen omdat de motor te arm liep. Dat probleem was opgelost, maar naderhand heb ik ineens het probleem dat de koelwater temperatuur veel hoger oploopt dan ervoor. Ook slaat de koelfan pas bij hogere temperatuur aan. Kronenburg zegt de temperatuur niet te meten met hun systeem, en dat ze ook niet de fan aansturen, dus dat zij het niet kunnen hebben veroorzaakt.
Ik weet alleen dat er geen onderdelen zijn vervangen en dat nu ineens de temperatuur veel hoger oploopt dan vroeger. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,
Martijn Niesten

Geplaatst door

Martijn Niesten (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Elk motor managemenent systeem (origineel en after market) zal de koelvloeistof temperatuur op de een of andere manier meten.
Bij Ford kan dat indirect zijn via de temperatuur van de kop, misschien dat ze dat bedoelen.
Maar gemeten wordt er, anders loopt de motor bij de koude start niet goed.

De 1e vraag hier is wordt de motor echt warmer of geeft het dashboard hoger aan?

oldford 0
badge

10 jaar

Ok, goede vraag.
Stel dat de motor inderdaad eigenlijk niet warmer wordt dan voor de update van de motormanagement software.
Dat zou dan betekenen dat het display na de update van de software ineens een andere temperatuur vanuit de sensor weergeeft dan voor ervoor. Kan dat uberhaubt?
Kan het signaal vanuit de sensor dus nog door de motormanagement software worden "bewerkt" voordat het op het display verschijnt? Want ik dacht dat het signaal rechtstreeks naar het display ging.

Veel aftermarket motor management systemen zijn in staat om een display aan te sturen.
Hoe het precies bij jou zit weet ik niet, maar het is een mogelijkheid.
Voordat er conclusies worden getrokken heb je het antwoord op die vraag nodig.
Stel dat de motor warmer wordt, is dat dan nog verantwoord of is er iets mis?

Als het goed is zou je een communicatiekabel en software moeten hebben gekregen bij aankoop van dat motormanagement systeem.
Kun je zelf uitlezen hoe warm de motor nu echt wordt.

oldford 0
badge

10 jaar

Van Kronenburg zegt dit:

Er zijn 3 aux uitgangen op jouw ECU. Bij 5cilinder heb je 2 van die AUX nodig voor de bobine sturing dus heb je er nog 1 over, deze gaat naar de nokkenasversteller.
Dus als er geen andere draad van koelvinsturing naar KMS gaat dan kan de ECU deze ook zeker niet aansturen.
Enige wat zou kunnen is dat met update (kan niet zeker zeggen aangezien je al een vrij oud systeem hebt) dat de sensor calibratie iets is gewijzigd waardoor een hogere temperatuur wordt aangegeven in je dashboard en het lijkt alsof motor heter wordt dan voorheen, echter dit is dan niet het geval.

Ik heb ze nu gevraagd hoe we kunnnen controleren of de sensor calibratie is veranderd.

Weet jij dit misschien?
Zijn er nog andere suggesties/ideeen?

Als ik een update doe op een management systeem, dan weet ik zeker of er calibraties gewijzigd zijn of niet - ook al is het een ouder systeem.
Het klinkt allemaal niet echt professioneel. Of laat ik het anders zeggen, kennelijk laden deze lieden alleen files waar ze niets vanaf weten.

Ik denk dat het een calibratie-probleem is. Anders zou de thermo schakelaar van de koelvinnen ook opeens gewijzigd zijn.
(Even aannemen dat de koelvinnen inderdaad extern wiorden aangestuurd en niet door de motor-computer.)
Helaas ben je afhankelijk van de leverancier van dit systeem.
Ik ken het systeem in ieder geval alleen van naam. Ik gebruik liever systemen met wat meer uitgangen.

oldford 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.