close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Focus 2008 TDCI 1.6 stottert/hapert soms sterk tijdens rijden

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Auto stottert soms opeens uit het niets, toerenteller geeft op dat moment stabiel beeld (typisch 2000 toeren). Geen lampjes op dashboard die aangaan.
Het is niet gekoppeld aan het leveren van maximaal vermogen. Stotteren komt zelfs na lange tijd op cruiscontrol op 110 km/u op vlak terrein. Auto trekt verder prima.
Als ik de koppeling intrap en extra gas geef dan is het weg. Laat ik de koppeling weer op komen dan komt het somt meteen weer terug.
Vorig jaar al lekkende verstuivers laten verhelpen en nieuwe EGR klep laten monteren.

Naar garage geweest storingscode uitgelezen. Nokkenassensor storing (maar dat is waarschijnlijk niet de oorzaak). Storingen verwijderd uit geheugen. Daarna 3000 km gereden zonder enig probleem. Nu opeens weer zelfde probleem laatst zo erg dat de auto stil komt te staan (motor sloeg af). Na 10 minuten aan de kant starten en rijdt weer als een zonnetje.
Paar honderd kilometer verder weer stotteren. Bij garage geen storingscodes.

Inmiddels hebben ze de Diesel uit de tank gepompt en vervangen alsmede het brandstoffilter.
Nog steeds zelfde probleem.

Iemand enig idee? Ik zou denken aan iets electronisch wat hapert.

Geplaatst door

Alpin (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarop baseer je jou conclusie dat de nokkenassensor waarschijnlijk niet de oorzaak zou kunnen zijn ?

David

Bedankt voor je reaktie. In mijn beleving mogelijk niet de oorzaak omdat hij daarna ook hapert zonder dat hij een storingscode geeft. Ik kan me voorstellen dat de nokkenassensor de kluts kwijt raakt als hij zo hapert, dus dat het een gevolg is dat soms optreedt maar niet de oorzaak. Verder konden ze bij de garage niet zien van welk tijdstip en datum de storing was; dus mogelijk was het een melding van een storing die hij een keer gehad heeft een klein jaar terug. Ik was nog vergeten te vermelden dat ze een keer later ook nog een storing van een te lage druk op commonrail hebben gezien (dit was na de enige keer dat de auto zo haperde dat hij ook afsloeg). Dit was de aanleiding voor het vervangen van het brandstoffilter. Maar deze storingsmelding is ook met het haperen daarna niet meer teruggekomen. Auto heeft trouwens 190.000 gelopen.

Alpin 0

10 jaar

De garage heeft inmiddels de drukregelklep op de common rail vervangen. Ervaring was dat deze wel eens raar wilde doen. Inmiddels weer 500 km gereden gelukkig voorlopig nog zonder stotteren.

Sinds het vervangen van deze drukregelklep is helaas het vermogen enorm verminderd. Acceleratie met name in 4e en 5e versnelling is bedroevend, op het einde van de vluchtstrook met moeite 95 km/u. Volgens de specs zou de acceleratie van 80-120 km/u iets van 12 sec moeten zijn in 5e versnelling, ik heb 33 seconden geklokt op vlakt terrein.....
De drukregelklep die ze vervangen hebben is een 2e handsexemplaar. Zou het lage vermogen daarmee te maken kunnen hebben (niet het juiste type oid?)

Alpin 0

10 jaar

Denk dat de Ford specialisten op dit forum je beter kunnen helpen

Grote kans dat de magneetklep achter op de motor defect is
Laatst zelfde klacht gehad bij auto van klant schokte ook niet maar trekkracht was flink weg
na een nieuwe klep gemonteerd te hebben weer proefrit en wat een verschil!
dus is zeker het proberen waard.
klep op de rail komt indd ook weleens voor maar magneetklep ligt bij ons als dealer gewoon op voorraad normaal gesproken dus dat zegt genoeg denk ik.

Succes

lennart1585 0
badge

10 jaar

Bedankt voor de reaktie!
Met de magneetklep achter op de motor: bedoel je dan de regelklep op de hoge druk brandstofpomp?
(fuel metering control valve in bijgaand plaatje)

Alpin 0

10 jaar

De garage heeft verder gezocht. Twee kapotte gloeipluggen gevonden (--> alle 4 vervangen)--> hopelijk de oorzaak van het stotteren nu weg. Ook de regelklep van de turbo bleek kapot.
Nu trekt auto weer prima--> vermogen weer terug.

Alpin 0

10 jaar

Hi,

Ik heb sinds kort hetzelfde euvel.
@Lennart1585, mbt magneetklep achter op de moter, heb je evt een partnr?
@Alpin, jou bericht is natuurlijk al een lange tijd geleden opgezet, maar na je laatste berichtgeving, heb je daarna nog meer problemen hierin ondervonden?

Gr Bert

Bertklu 0

6 jaar

Ik zou een nieuw topic starten.Deze is al vier jaar oud.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.