Eigenlijk maar een kleine vraag, die spanrol van de DB, wordt die nog bijgespannen na het uitrekken van het penneke om ervoor te zorgen dat zijn pijl op de juiste plaats kom te staan ?
Maar het bijspannen zelf moet ik het bekijken, ga er morgen aan beginnen, krukasbout wordt ook zowiezo vervangen door een nieuwe.
Moet het ook bekijken hoe ik zijn krukas moet blokkeren maar zal wel lukken, denk dat er een penneke moet ingedraaid ergens opzij van de motor, ook voor mijzelf de eerste keer dat ik een DB moet vervangen van een zetec motor, en heb ik weer iets bijgeleerd, principe blijft toch ongeveer hetzelfde, gewoon zeer goed opletten hé.
Krijgt mijn eigen wagen niet gereed (AR166), ze blijven maar komen. kan moelijk neen zeggen, moet toch ergens een hobby blijven. en kan ook niet iedereen helpen omwille dat ik nog andere verplichtingen hebt.
Tips zijn zeker welkom, betreft een focus van bwj:2000
dikke gr.
Jantje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voordat je aan deze distributie begint dien je te weten dat zodra je de bout van de krukaspulley losmaakt dat het achterliggende krukastandwiel t.b.v. de distributie niet voorzien is van een spie. dat tandwiel kan dus vrij draaien t.o.v. de krukas als de bout eruit is.
De motor moet je op tijd zetten d.m.v. een special gereedschap setje, een pen (let op! de lengte van de pen is van belang!) en een blokkeerplaatje voor de nokkenassen.
Het klepdeksel moet eraf en in de kopse kanten van de nokkenassen zitten uitsparingen waar het blokkeerplaatje precies in past. (uitsparingen zitten exentrisch)
t.h.v de krukaspulley zit aan de achterzijde van het blok een kort boutje, dit moet eruit en hier moet de blokkeerpen voor de krukas worden gedraaid.
Let op! deze pen mag absoluut niet gebruikt worden om de boel te blokkeren tijdens het LOS draaien van de krukasbout want dan breekt de pen af en valt hij in het carter.
De pen mag uitsluitend gebruikt worden bij het vastdraaien van de krukasbout, doe dit exact met het voorgeschreven Koppel en aantal graden anders breekt hij af of loopt hij los. komt redelijk spits.
Het is al met al niet de meest simpele motor om de distributie van te vervangen. wees gewaarschuwd.
Er zijn verschillende blokkeerpennen in de markt voor deze motoren, welke pen je moet gebruiken hangt af van de motorcode en het bouwjaar.
Oh ja, de spanrol monteer je , je legt de riem er goed op en vervolgens trek je de pen eruit.
Je hoeft niet na te spannen.
Bij het monteren van de riem dien je trouwens ook de tandwielen van de nokkenassen enigzins los te zetten.
Hierbij ook nieuwe bouten gebruiken.
één klein foutje en het is drama.
Zorg dat je voordat je begint conform het motortype en bouwjaar de juiste documentatie voorhanden hebt, het juiste special gereedschap , een momentsleutel en een gradenboog tot je beschikking hebt.
Ok Profundo Autoservice,
Zeer veel dank voor je uitleg, en dan maar daaraan beginnen hé. en dat met die spanrol e.d. zal het zeker meevallen, en een spieloze krukastandwiel moet ik zeker alert zijn.
Aanhaalmoment krukasbout is 4 Nm, en daarna 90 graden verdraaien.
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Ben overal aan het bellen voor die borgpen, hebben ze niet in voorraad, en om een boorke van ongeveer 7.5 in te steken staat die tss.lager van de cardan een beetje in de weg, anders gewoon tss.lager demonteren en een beetje laten zaken, maar ja, zeker niet opjagen.
Krukastandwiel-en polie heb ik nog niet losgedraaid, V-riem, waterpomppoelie, spanrol V-riem zijn eraf, kleppendeksel is gedeeldelijk los, maar kan gemakkelijk plaatjes tss. steken.
Gr.
Jantje
10 jaar
Nokkenas tandwielen zijn trouwens ook spie-loos
Inderdaad Profundo,
Gr.
10 jaar
Ik vervang trouwens ook altijd de waterpomp, deze zit deels achter de distributie dus neem geen risico zou ik zeggen.
Hey Profundo en andere,
Stand van zaken, dit doe ik tss. door.
Waterpomp heb ik niet in mijn bezit, moet het nog overleggen met de eigenaar, is gemakkelijk te vervangen, krukaspoelie moet er niet af om daarna zijn waterpomp te vervangen alleen zijn bovenste DB deksel, heb ondertss. zelf een blokeerpen gemaakt uit een draadstang van M10 (zie vb.foto), nergens vast te krijgen, nochtans bij een Fordverdeler gebeld, NOW Way,
en via internet moest ik wachten, krukasbout was moelijk los te krijgen maar het is gelukt, om zijn nokkenassen op punt te zetten heb ik een lange plaat gebruikt, maar dat ken je wel.
En dan maar naar een verjaardagfeestje gaan, morgen ga ik dan voort met de werken, dacht dat ik er vanaf kwam met tipex, en langs de andere kant aan een zetecmotor gewerkt, neg evkes en ik ben er vanaf, als de operatie geslaagd is natuurlijk, valt best mee, had het erger verwacht.
Laat nog iets horen
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Hoi Jantje,
Volgens mij is het niet zo´n probleem om iets te verkrijgen.!? Bij de betere automaterialenzaak hebben ze deze zelfs op voorraad.
http://www.midlock.nl/Midlock/TA_Ford.ht...
volgens mij is de lengte van de blokkeerpen ook van belang, eveneens de dikte.
De pen is ook gemaakt van gehard staal, een gewoon stuk draadijzer M10 is te zacht en zal breken denk ik.
Die bout moet met een aardig moment vast gedraaid worden.
als je ernaast zit met de afmetingen van de blokkeerpen dan staat je distributie ook niet op tijd.
zelfs al loopt de motor goed , dan kan hij na een paar duizend km fouten gaan geven op de nokkenas positie sensoren.
Ik zou idd even de juiste spullen te pakken zien te krijgen.
Het complete setje kost uit mijn hoofd iets van 56 euro, dan heb je meteen ook de 2 andere blokkeerpennen voor de andere motortypes.
Let wel, voor de diesels heb je weer andere nodig.
[quote=Profundo Autoservice]volgens mij is de lengte van de blokkeerpen ook van belang, eveneens de dikte.
De pen is ook gemaakt van gehard staal, een gewoon stuk draadijzer M10 is te zacht en zal breken denk ik.
Die bout moet met een aardig moment vast gedraaid worden.[/quote]
Klopt; M10 draadeind is ook te zacht, en buigbaar, hiermee heb je geen goede resultaten.
En id. dat afstelsetje is de investering waard.!!
voila jongens,
Mjin namaak was inderdaad zacht materiaal, motor op tijd gezet, krukasbout eventjes aangedraaid dat de pen zeker niet zou plooien, pennetje eruit gedraaid, wagen in zijn 5 de gezet, handrem op en dan zijn krukasbout met de gewenste kilo's aangedraaid en 90 graden verder gedraaid, eerst manueel gedraaid, daarna gestart, motor draait als een zonneke.
Dikke gr.
en zeker dank van jullie antwoorden.
10 jaar
[quote=firedriver]Ok Profundo Autoservice,
Zeer veel dank voor je uitleg, en dan maar daaraan beginnen hé. en dat met die spanrol e.d. zal het zeker meevallen, en een spieloze krukastandwiel moet ik zeker alert zijn.
Aanhaalmoment krukasbout is 4 Nm, en daarna 90 graden verdraaien.
Dikke gr.
Jantje[/quote]
Misschien overbodig, maar het aanhaalmonent is 40Nm + 90 graden.
10 jaar
Is eerst met 40 Nm aangedraaid Mansie
10 jaar
Goed gedaan!
hoop dat je timing ook echt 100% goed is, als hij er een paar graden naast zit merk je dat pas goed na een paar duizend km's.
Maar laten we er voor nu vanuit gaan dat het goed gelukt is!
Dank u
Gr.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar