Tijdens de vakantie met caravan (1000 kg) het volgende euvel ontdekt. Bij het oprijden van een helling schakelt de bak niet soepel terug van de (geloof ik) derde naar de tweede versnelling. Het kan zijn dat het rondom het kickdownmoment zit in het pedaal. Met een flinke schok en luide bonk schakelt hij terug. Hoe steiler de helling, des te harder de klap. Zo hard dat je je wezenloos schrikt en denkt dat je wordt aangereden. Bij andere versnellingen gaat het schakelen soepel. Zonder caravan hoor je nog steeds dat het schakelmoment abrupt is, maar blijft de echte klap achterwege. Weet iemand wat dit kan zijn? Is het een bekend probleem? En wat is er aan te doen? (Maw is het een groot probleem (kostbaar) of eenvoudig op te lossen?)
Verder is de Focus zonder problemen, wordt goed onderhouden en heeft 80.000 km gelopen.
Alvast enorm bedankt voor een antwoord!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een berg oprijden doe je ook niet in "D"..
schakel voortijdig terug naar een lagere gang.
Bedankt voor je antwoord. Dat is ook wat ik normaal doe. Even wat meer uitleg: het gaat om geleidelijke hellingen waar hij vanuit de overdrive terugschakelt naar z'n drie en vervolgens na enige tijd toch genoodzaakt wordt om terug te schakelen naar z'n twee. En dan dus een klap... Als ik altijd handmatig schakel op een helling (wanneer ik met de caravan rij) dan is dat dus beter ook tijdens geleidelijke hellingen? Probleem is dat ik alleen de eerste en de tweede versnelling handmatig kan bedienen. (Nou ja, niet echt een probleem, maar dan moet ik dus gewoon altijd handmatig schakelen tussen D, 1 en 2.)
Voor nu: is het nu iets waar ik mee naar de garage moet? Zonder caravan rijd hij prima, maar je hoort dat de bak moeite heeft met soepel schakelen tussen de drie naar de twee... Ik wil eventueel erger voorkomen.
10 jaar
Wanneer er een caravan achter de auto zit moet de automaatbak uiteraard harder werken dan normaal en zal slijtage beter zichtbaar zijn wanneer er in zijn D gereden worden.
Is er al eens een keer onderhoud gedaan aan de automaatbak ( spoeling + schoon filter ) gezien de leeftijd van de auto is dit misschien een overweging om te doen.
Laat ook bij de garage de auto even uitlezen of dat er foutcodes in motormanagement en automaatbak aanwezig zijn. Indien deze aanwezig zijn kan je hier actie op ondernemen.
Dank! Ik ga morgen eens bellen met mijn garagehouder. Ik laat wel weten of er iets aan de hand was.
10 jaar
Dit is een probleem wat wel vaker voorkomt bij deze Mazda bak (4F27E)
Vaak duid dit op interne olielekkage (lees drukverlies). het terug schakelen duur dan te lang en de motor draai dan even onbelast zonder aandrijving.
Omdat je op dat moment veel(vol) gas geeft, schiet het toerental omhoog. wanneer de aandrijving (3e gang) weer aangrijpt zal dit gepaard gaan met een harde klap in de aandrijving.
Bijkomend symptoom is, als je de handel van N in D zet het enige seconde duurt voor de auto begint te "kruipen".
Spoelen kan dit probleem alleen maar verergeren omdat er dan weer dunnere verse olie in zit.
10 jaar
[quote=Mansie]Dit is een probleem wat wel vaker voorkomt bij deze Mazda bak (4F27E)
Vaak duid dit op interne olielekkage (lees drukverlies). het terug schakelen duur dan te lang en de motor draai dan even onbelast zonder aandrijving.
Omdat je op dat moment veel(vol) gas geeft, schiet het toerental omhoog. wanneer de aandrijving (3e gang) weer aangrijpt zal dit gepaard gaan met een harde klap in de aandrijving.
Bijkomend symptoom is, als je de handel van N in D zet het enige seconde duurt voor de auto begint te "kruipen".
Spoelen kan dit probleem alleen maar verergeren omdat er dan weer dunnere verse olie in zit.[/quote]
Oei, dat klinkt serieuzer... Klinkt wel plausibel en de pauze tussen N en D voordat hij gaat kruipen ken ik ook. Enig idee hoeveel kosten deze lekkages vaak met zich meebrengen? En is het altijd hetzelfde onderdeel wat gaat lekken bij die bak of verschilt dat?
Dank alvast!
10 jaar
Het is een combinatie van kleppenblok en de koppelingen in de bak.
Door slijtage in het kleppenblok komen de koppelingen niet optijd op druk waardoor dit soort problemen ontstaan.
Gezien je hiervoor de bak al moet uitbouwen is het verstandiger te praten over revisie inplaats van reparatie omdat de meeste uren in het uit en inbouwen van de versnellingsbak gaan zitten en het zou zonde zijn dat binnen een half jaar in ene een lager wat wel is versleten maar niet wordt vervangen kapot zou lopen.
Richtprijs praat je over ongeveer 2000 - 2500 euro.
[quote=David Oudshoorn]Het is een combinatie van kleppenblok en de koppelingen in de bak.
Door slijtage in het kleppenblok komen de koppelingen niet optijd op druk waardoor dit soort problemen ontstaan.
Gezien je hiervoor de bak al moet uitbouwen is het verstandiger te praten over revisie inplaats van reparatie omdat de meeste uren in het uit en inbouwen van de versnellingsbak gaan zitten en het zou zonde zijn dat binnen een half jaar in ene een lager wat wel is versleten maar niet wordt vervangen kapot zou lopen.
Richtprijs praat je over ongeveer 2000 - 2500 euro.[/quote]
Vanochtend weer gereden en moet zeggen dat de bak van N naar D vrijwel direct schakelt. En zonder caravan schakelt de bak zijdezacht. Maar ik hou het in de gaten. Dus mijn vraag vervolgens: wat gebeurt er als ik er mee doorrij? En de bak áls ik de caravan trek, ontzie door handmatig te schakelen? Of staan we dan binnen de kortste keren op de vluchtstrook?
(De waarde van de auto ligt ongeveer op 2000-3000...)
Verder vind ik het wel apart voor een auto welke nog geen ton heeft gelopen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar