Dag,
even een leuke vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Wij hebben nu bijna 1 jaar een 2005 Ford Fiesta 1.4 TDCi 155.000km,
vorig jaar hebben we al geconstateerd dat hij, naarmate het kouder word,
steeds er langer over doet om aan te slaan, dus niet om rond te draaien,
dat doet hij super en mooi constant.
Ook zien wij tot op heden geen gloeispiraal oplichten, alleen als het echt vriest,
maar ook dan is het geen verbetering.
Wat doen wij: sleutel op contact, wachten tot de controlelampen uitgaan, daarna nog
een seconden of 10 wachten ivm nagloeien, en dan pas starten, dan heeft hij 8 á 10
slagen nodig om aan te slaan, en dat doet hij met een rookwolk van diesel, ook getest
om na het uitgaan direct te starten, dat is alleen maar beroerder en duurt het een slag
of 5/8 langer voor hij aan slaat....ook weer met een plof diesel, dus de schuur in de mist.
Vorig jaar maart zijn er 4 nieuwe gloeistiften in gekomen, uitgelezen meerdere malen, ook
live tijdens het rijden, maar tot op heden geen fouten en/of afwijkingen, accu doorgemeten,
verliest geen spanning, en is ook nog minimaal 90% na 3 weken stilstand.
Zodra hij ook maar even gelopen heeft, en je start daarna weer, niets aan de hand, maakt ook
geen verschil of hij nu 1 nacht stilstaat of 1 week, is exact hetzelfde, heb al gezocht of de retourleiding
lekt, of de verstuiverleidingen, maar niets gevonden.
Wat bepaald nu wanneer en hoelang hij gaat gloeien? is dat gewoon heel simpel de koeltempsensor,
of zit er een aparte sensor er voor op? en weet iemand de locatie van het gloeirelais?
Begrijp me niet verkeerd, er zijn ergere dingen, en we maken ons geen echte zorgen, maar als iemand
een tip heeft die dit oplost, dan is de auto helemaal perfect, hij loopt nu keurig 1:18/19 ook nadat hij
gechipt is naar 92pk/210Nm, is echt een super fijne auto....en dat willen we zo houden.
Dus alle tips zijn welkom.
Al vast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
extra aanvullingen in de hoop dat iemand mij een stap verder kan helpen:
er heeft een "mannetje" gekeken en geluisterd, deze noemt het "dieselklop"
geen idee wat ik mij daar precies bij voor moet stellen, maar het zou waarschijnlijk
een te vroege ontbranding van diesel zijn.
Zit er een regeling op dit blok zoals een klopsensor of BDP sensor die de boel te vroeg
of te laat hem laat inspuiten?? ik kan dit niet inzien aangezien mijn ETIS niet meer werkt.
Het blijkt ook zo te zijn dat hij dit over het gehele toerenbereik heeft,
zodra hij warm is, merk ik er niks van en rijd super, echter zit er een verschil tussen merken
en het wel of niet doen.
Hij zou 92pk en 210Nm moeten hebben, alleen voelt dit niet zo als ik hem vergelijk met mijn
2.0i Focus met 185Nm, die voelt toch krachtiger, maar dat kan tussen de oren zitten.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.....
Verstuivers zijn goed?
Als je verstuivers niet goed vernevelen , zal de koude start ook moeizaam zijn .
Pomptiming gecontroleerd , of heeft deze al pompverstuivers ?
is een commenrail motor, dus geen pompverstuiver meer.
of de inspuitnevel goed is? geen idee, maar toen wij hem 10.000km geleden in het bezit kregen,
was hij al helemaal niet voorruit te branden, daarna verscheidene keren Forté dieselreiniger
toegevoegd, en ook alleen maar Esso of Shell getankt, na een 3000km werd hij steeds vlotter
en ging soepeler rijden en accelereren, recent nog Valvoline pro reiniger erin gehad, dus dat
zou in theorie goed genoeg schoon moeten zijn.
Lijkt mij toch dat zo'n motor ergens zijn signaal vandaan moet krijgen dat de zuiger op zijn bovenste
dode punt is.....?? ik verwacht dat daar wat fout gaat, mede doordat het erger is geworden na het chippen
wat overigens weer gedeeltelijk terug is gedraaid.
12 jaar
Signaal van zuiger bovenin komt van de Krukas positie sensor.
De nokkenaspositiesensor heb ik intussen gevonden, zit links bij de kleppendeksel en gaat bij
de distributieriem naar binnen, meer zit er toch niet op??
Hij was wel vuil, dus die heb ik gereinigd, maar geen resultaat.....
12 jaar
Krukaspositiesensor zit bij de Krukaspoelie, aan de achterkant van het blok. Achter de poelie loopt een sensor ring waar de sensor zijn meetpunt op heeft.
alleen moet je het probleem daar niet zoeken
anders had het storingslampje wel gebrandt
wel eens gemeten of er spanning op de gloeibougies komt?
lees wel vaak problemen zeg,bij die gechipte auto's
en dat voor die paar pk tjes meer
nou? een paar...? van 68 naar 92pk en van 160 naar 210Nm.....was zeker de moeite waard om te proberen,
maar waar het nu op lijkt, is dat de timing niet goed zit, echter heeft hij altijd al moeite gehad met aanslaan
na een nacht stil te staan.
Hij maakt nu bij koude motor een geluid hetzelfde als een VW T5 blok, dus te vroege inspuiting, en de tuning
heeft het alleen maar erger gemaakt qua aanslaan, dus er moet ergens een link zijn tussen een afwijking/defect
die nu door de tuning erger geworden is.....we blijven zoeken.
12 jaar
ik denk dat je het in de verstuivers moet zoeken
de inspuittijd wordt door de comp bepaald
door een kapotte verstuiver krijg je ook rare verbrandings geluiden
pas er mee op,heb vaker een gat in de zuiger gezien door kapotte verstuiver
Ooit al eens de klepspeling gecontroleerd?
gr.Jan.
12 jaar
even wat vragen beantwoorden:
- nee, niet gemeten of er 11v op de gloeistiften staat, meer op gevoel getest, als ik direct start nadat de servicelampen
uitgaan op het dashboard, dan duurt het vele malen langer voordat hij aanslaat ipv 10 sec langer te wachten (nagloeien)
- klepspeling? ik was toch echt in de veronderstelling dat ik hydraulische klepstoters had......
- verstuivers? had ik al wat over gelezen incl. brandplaatjes, nu heb ik er te weinig ervaring mee hoe zo'n blok hoort te
lopen met en zonder slechte verstuivers, maar hij loopt zo mooi stabiel stationair, geen trillingen in de auto te voelen,
voor het chippen reed hij 1:18/1:19 en haalde de topsnelheid volgens fabrieksopgave en rookte zeer zeldzaam.
Na het chippen red hij de 1:18 nog steeds, topsnelheid ??? iig 170km/h en rookt nog steeds zeldzaam, gevoelsmatig
zou je dan zeggen dat het niet veel kan zijn, maar gevoel en werkelijkheid is soms beroerd te linken aan elkaar.....
12 jaar
er staan nu al heel wat tips van diverse personen
wat heb je nu al gedaan???
zet even wat testresultaten neer aub
tot op heden getest/gemeten:
- tijdens gloeien op alle 4 de stiften 11volt
- gisteren nog maar een keer uitgelezen, nog steeds geen foutmeldingen
- toerental is stabiel, schommelt koud max 20tpm
- gisteren nog getest, rookt echt 3x niks uit de uitlaat ongeacht toerental
- verstuivers niet getest,weet dus niet het nevelbeeld, en ook niet de retourwaardes/opbrengstwaardes
- klepspeling testen lukt niet bij hydraulisch
- krukaspositiesensor nog niet gevonden aan de achterkant vh blok....of het is toch de sensor aan de voorkant, die is nu schoon
Heb nu wel bericht gekregen van de tuner dat ze de software helemaal opnieuw hebben opgebouwd.....dus die komt er
binnenkort erin, ik laat het weten wat daar de uitkomst van is.....
12 jaar
oke we wachten even af
Zaterdag nieuwe software gekregen van de tuner, hiermee zijn alle "problemen" verdwenen,
dus hij start weer lekker, geen dieselklop geluiden meer, en toch het volle vermogen.
Toch fijn dat hij even met Ford om de tafel is gaan zitten, want daardoor zal er vanaf heden
waarschijnlijk gechipt worden met de nieuwe software.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar