Enkele weken is mijn distributieriem vervangen (km.stand 150.000). Ik wilde het breken voor zijn om schade aan de cilinders te voorkomen. Ruim een week na de vervanging hoor ik bij het wegrijden 'plok'. Bij herhaald starten blijkt dat de motor niet meedraait. Bij de garage blijkt dat de krukaspoelie gebroken is omdat de moer daarvan losgetrild is. Volgens de monteur heeft dat niets met de vervangen distributieriem te maken, maar de schade is gelijk: kleppen verbogen en cilinders in de revisie. Schade 2500 euro. Ik dacht dat vervanging van de distributieriem alleen mogelijk is door (de moer van) de krukaspoelie los en later weer vast te draaien. Wat is juist?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja klopt die poelie moet er ook af maar ik weet niet zeker maar volgens mij hadden ze bij ford ook een modificatie op de poelies en ik zal niet akkoord gaan met t betalen van de schade beetje raar dat t na het vervangen van de riem gebeurt is hebben zij niet goed hun werk uitgevoerd zal er wel werk van maken
gr.marco
Volgens mij was er al een topic over zo'n zelfde geval. Ff de zoekfunctie gebruiken.
Ik heb ooit ergens gelezen dat je 3 maanden garantie hebt op uitgevoerde reparaties.
Ik weet wel zeker dat je een sterke zaak hebt.
Niet betalen en werk van maken. Desnoods via de rechtsbijstand.
17 jaar
Denk ook dat je sterk in de schoenen mag staan. Krukas poulie moet meestal losgehaald worden om de distrubutieriem te plaatsen. Deze zal niet goed geblokkeerd geweest zijn en losgekomen. Desnoods je verzekering zijn werk laten doen.
als dit een diesel is is het een 1.8d en dan hoeft de krukas poulie NIET los de d. riem loopt alleen over de brandstof pomp en nokkenas , en de modificatie betreft die is er op sommige spanrollen van de d. riem en niet op de ketting ( tussen krukas en brst. pomp)
goh ja nou je t zegt 2 liter is alleen benzine uitvoering
en die modificatie is voor t nokkenastandwiel daar moet ac op staan zo niet vervangen orgineel
Bedankt. Het is inderdaad een 1.8 Tddi en ik begrijp dus dat de moer niet los hoefde en waarschijnlijk dus ook niet losgemaakt zal zijn. Je kunt je afvragen of de monteur de krukaspoelie niet meteen had moeten controleren, maar dat ligt juridisch vermoedelijk moeilijk. Bedankt voor de reacties.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar