Er zijn twee types Ford Focus op diesel: de TDDI en TDCI. Met beide gereden, veel verschil in rijden is er niet, de TDCI loopt iets rustiger. Ik heb op deze site gezocht naar problemen met focus diesels (vanwege budget, maximaal bj 2004, dus eerste model, met dan km's van 130.000 +). Er zijn veel klachten/vragen over de TDDI.
Vragen:
Welke motor wordt aangeraden (TDCI of TDDI) en waarom
Is de TDDI inderdaad storingsgevoeliger dan de TDCI
Specifieke problemen, of zwakke punten.
Welke km stand is nog aanvaardbaar ivm reparaties.
Waar moet ik extra op letten? (Bedoeling is aankoop bij autobedrijf, maar vanwege km stand meestal maar kort garantie, of helemaal niet)
Of, kan natuurlijk ook, is de Focus diesel helemaal geen aanrader.....
Had graag een Focus op gas gehad (kopen op benzine, weinig km), en dan gas installeren, maar die combinatie wordt sterk afgeraden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rij nu sinds maart 2006 in een ex-lease 1.8 tddi wagon destijds 148k op de teller. Op zich een heel fijne auto.
Minpunten vind ik:
de trekkracht onderin wat van belang kan zijn bij het trekken van bv een aanhanger.
ik haal nu gem 1 op 17 veelal rustig rijdend op binnenwegen boven de 100 vind ik de auto dorstig
de auto/kachel vind ik niet snel warm worden, maar gelukkig was ik italiaans gewend
Voordeel van de leaser :
veelal netjes de beurten gehad bij de dealer en historie bekend
tddi is een oude maar bewezen techniek.
ik rij met een tddi van 8 jaar oud (100.000 km) Ik heb de mazoutpomp kapot gehad en volgens de garage is dat een tddi ziekte Voor de rest heb ik geen klachten over die wagen
17 jaar
Ik rij in een TDDI van 2001 met momenteel 255.000 km op de teller.
Heb er motorisch nog geen enkel probleem mee gehad.
Krijgt wel steeds zijn beurten bij de ford dealer.
Zeer betrouwbare auto.
17 jaar
De tddi is geen topper in trekkracht en is wat rumoeriger.
Bij de tdci zijn de injectoren een zwak punt, gaan vaker kapot dan gemiddeld.
Ik zou gaan voor de tdci, is ook wat zuiniger.
Trekt ook beter onderin.
Kijk goed in het rond, er zijn er zat van.
Kijk ook eens www.carnext.nl.
Staan vaak nog mooie exleasers tussen met alles erop en eraan.
17 jaar
Ik ben heel tevreden met mijn 1.8 TDCI 115 pk (1-2004 en ruim 90.000 km). Je hebt ook de 100 pk versie, die heeft uiteraard wat minder kracht.
Tot nu toe alleen startmotor vervangen.
17 jaar
ik zou gewoon geen focus kopen, kijk gewoon eens rond
op dit forum dan weet ge toch genoeg en kunt ge zelf
u conclusie daaruit trekken
16 jaar
Het is geen slechte auto.
Maar brandstofpomp en verstuivers komen meer dan gemiddeld voor, en zijn geen dingen van een paar tientjes.
16 jaar
primera p11
ik weet goed genoeg wat dat kost want ik heb dat ook
allemaal mee gemaakt en dan spreken we over duizenden euro's
16 jaar
als je geld teveel hebt koop een tdci
als je niet teveel geld heb en wil een goeie diesel koop een tddi
John, van de tddi gaat de brandstofpomp ook geheid naar de knoppen.
Dus dat gaat niet op wat je zegt.
16 jaar
Beter laat dan nooit,
heb sinds half jaar Focus 1.8 TD DI 220 000 gelopen.
Niks dan ellende koppeling gas sensor waterpomp.
Voorheen VW met meer dan 300000 nooit iets.
Eerste en laatste Ford.
16 jaar
Ik zelf heb een TDdi 90 pk => 9 jaar oud 180.000 km nog geen kosten aan gehad buiten onderhoud !
2 x remblokjes voor, nog geen remmen achter ook geen cilindertjes niets buiten normale kosten als olie filter en andere filters en banden.
pomp ook geen problemen mee, mijn kat is leeg van toen hij nieuw was en de egr is dicht gemaakt.
Ik rij sportief en laat de motor dus graag werken, ik tank steeds diesel bij 1 pomp station dat ik zeer goed ken en als ik in een noodgeval ergens anders moet tanken nooit teveel !
Ik ben overtuigd dat hierdoor veel problemen vermeden worden.
1x per jaar gaat er een diesel additief bij in de tank van toen hij nieuw was.
Heb al meer problemen gezien met Tdci's dan met Tddi's eerlijk gezegt.
Kwa rijden zelf, heb al aardig wat Tdci's (100 pk) achter mij gelaten ;-)
Hoe je het ook wend of keert, verstuiver problemen en pomp problemen komen bij de tddi en de tdci meer dan gemiddeld voor.
En dat kost een paar centen om het te laten vervangen.
16 jaar
i know zowat vanaf 130.000 km heb je kans bij TDdi dat de pomp stuk gaat, verstuivers is eerder een Tdci probleem en pompen gaan ook stuk bij Tdci's en sneller dan bij de gewone di's !
Heb zelf een TDDI uit 99. Gekocht met 208.000km en nu na 5 maanden 223.000km. Ik hoor uit alle hoeken dat de TDDI betrouwbaarder is dan de TDCI omdat er minder regeltechniek aan zit. De TDCI is wel sterker en zuiniger.
Wat betreft de trekkracht van de TDDI kan ik zeggen dat het op zich niet verkeerd is. Als je alleen in de auto zit of met z'n 2en dan is het prima te doen. Met meer belading merk je toch wel dat het niet overhoudt. Maare, voor 225 euro heb je hem gechipt naar 115pk en 250nm... Dat zijn dan TDCI prestaties voor een mooie prijs.
Een aandachtspunt bij de TDDI is wel de brandstofpomp die vaak rond de 200.000km stuk loopt. De kosten liggen dan tusen de 800 en 1800 euro. Meestal gaat het fout op het moment als de distributieriem wordt vervangen voor een nieuwere die minder is uitgerekt. Bij aanschaf dus zoeken naar eentje met een nieuwe pomp. Dit betekend vaak een km-stand boven de 2ton. Dit lijkt misschien veel, maar deze blokken zijn enorm degelijk en doen met gemak 350.000km.
16 jaar
[quote=Jasper85].Een aandachtspunt bij de TDDI is wel de brandstofpomp die vaak rond de 200.000km stuk loopt. De kosten liggen dan tusen de 800 en 1800 euro. Meestal gaat het fout op het moment als de distributieriem wordt vervangen voor een nieuwere die minder is uitgerekt[/quote]
Problemen met de pomp (VP-44) ontstaan niet naar een riemwissel, niet de pomp maar de elektronica raakt defect. Overigens 2 ton is een schatting heb ze ook al gerepareerd met 120.000km op de klok.
Gr. paul
Ik zelf heb nieuw een Focus TDdi 90 pk gekocht de wagen is van 1999 en heeft nu 150.000 km.
Nog nooit enig probleem mee gehad buiten de normale onderhouden.
Mijn EGR klep zit wel dicht en de kat is leeg gemaakt wat het koppel onderin ten goede komt, verbruik 6 a 6.5 l/ 100 km bij sportief rijden.
Als ik lang op de autosnelwegen rij dan heb ik een verbruik van 5 l
Het is wel zo dat ik als mechanieker al bij zo goed als al de TDdi's van ons wagenpark en anderen de mazoutpomp heb vervangen.
Is inderdaad een TDdi ziekte, ik verwacht dit bij die van mij ook een van deze km's.
Meestal heb je dit bij 130 a 150.000 km.
Verder blijven die dingen bij goed onderhoud rijden, heb er eentje rijden met 280.000 km op de teller zonder enige problemen die heeft zelfs nog de eerste pomp steken.
TDci's, kan al eens iets aan stuk gaan zoals een nokkenaspositie sensor, verstuivers maar in minder mate.
de Focus van de eerste generatie is degelijk zowel in TD als TDCi.
De TS heeft de vraag 1 jaar geleden al gesteld.
We mogen aannemen dat deze inmiddels al wel de nodige info heeft verzameld en een besluit heeft genomen.
Daarom topic gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar