Laadlampje brandt na 30sec, terwijl de dynamo toch naar behoren bijlaadt (13.5 V gemeten aan accu). Heb op schema gezien dat er van de alternator naar het motorstuurapparaat 2 draden lopen. Kent iemand dit probleem en weet men eventueel welke signalen gemeten dienen te worden op deze 2 draden. Beschik enkel over een multimeter, geen scoop.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op de dynamo zit een 3 polige stekker, meet even met contact aan of je op de rode draad wel 12v hebt staan.
De laadspanning van deze wagens wordt geregeld door de motorcomputer. De twee draden die naar de pcm lopen dienen om de alternator aan te sturen. De ene draad stuurt het commando van de pcm naar de alternator en de tweede draad stuurt een signaal terug waaruit de pcm kan afleiden wat de belasting van de alternator is. De derde draad (rood) op de alternator is een voedingsdraad voor de regeling van de alternator en op die draad moet 12V staan.
Kan de pcm de regeling niet uitvoeren, dan neemt de alternator over en zet de laadspanning vast op 14,3V (dit op voorwaarde dat de alternator zelf niet defect is) en wordt het laadlampje aangestuurd.( door pcm)
Twee fouten die het meest voorkomen als er problemen zijn, is een draadbreuk in één van de twee draden die tussen pcm en alternator lopen of de alternator zelf die defect is.
Hou er wel rekening mee dat bij een goed werkend laadsysteem op deze wagen de laadspanning kan variëren tussen 13,5V en 15V.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar