Wagen ontvangen juni 2009.
Vrij snel viel me op dat de "relanti" (vrijloop is het in Nederlands dacht ik?) bij een warme motor eerder laag was = 750 toeren.
Ook ging de benzinemeter regelmatig voor lange tijd op maximum, ook bleef het aantal Km voor de volgende tankbeurt dan staan op meer dan 700 KM.
Door omstandigheden een periode veel moeten filerijden en dan begon het lastig rijden te worden. De motor draaiende houden bij zo een laag toerental was niet makkelijk.
Binnen bij garage. Effe aan de pc en nietszeggende foutmelding van niveaumeting brandstoftank.
Theorie was: meting van sensor die de samenstelling van de brandstof (is een flexifuel) meet wordt foutief verwerkt (of komt foutief binnen) en daardoor speelt het motormanagement op veilig = laag toerental. Op mijn vraag wat een normaal toerental is voor zo'n motor kon men niet antwoorden. Ik heb ondertussen gehoor van iemand die met een 2.0i rijdt (niet flexifuel) dat dit bij hem rond de 900 zit.
Tijdje later wagen 2 dagen kwijt geweest. Men koppelde hem aan een pc in een grotere garage, zodat deze "vanop afstand" kon bekeken worden + er werden en aantal tests gedaan.
Men heeft dan andere software opgeladen (zegt men), maar bij terugkomst nog steeds dezelfde symptomen.
M'n garagist z'n handen zijn gebonden, hij mag voorlopig niks in garantie doen, enkel wachten op nieuwe software.
Ondertussen al weer wat verder en blijft het wachten op nieuwe software. Er zou net voor de release van de nieuwe versie fouten zijn ontdekt waardoor alles vertraging oploopt. Dit is de officiele versie van Ford klantendienst waar ik klacht heb neergelegd.
Problemen zijn dus tweeërlei:
-Inhoud brandstoftank blijft soms lange tijd op maximum staan (vooral na tanken), alsook klopt aantal meter te gaan tot volgende tankbeurt dan niet.
-Toerental is bij warme motor 750 toeren wat te laag aanvoelt.
Heeft iemand ervaring met soortgelijke problemen? Kent iemand de magische oplossing?
Alvast mijn dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"-Inhoud brandstoftank blijft soms lange tijd op maximum staan (vooral na tanken), alsook klopt aantal meter te gaan tot volgende tankbeurt dan niet."
Heeft de auto soms lang op voorraad gestaan? Wat voor een benzine gebruik je?
Wellicht dat vervuiling op de tankvlottermeetkaart dit probleem kan veroorzaken.
Probeer eens enkele tankbeurten allen shell (bv) te gebruiken. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er echt een probleem met de vlotter is, dat is door de dealer wel te controleren.
"-Toerental is bij warme motor 750 toeren wat te laag aanvoelt."
Dit zou inderdaad een software probleem KUNNEN zijn, indien Ford daar nog mee aan het stoeien (verbeteren/testen) is kan de dealer daar weinig mee aanvangen.
Suc6
Bedankt voor je reactie.
De wagen heeft 2 weken op de parking in Genk gestaan en daarna nog 1 weekje bij de verkoper.
Ik gebruik Texaco Super 98. Ik hoop (vanaf het beschikbaar is) op een mengsel met bio-ethanol te gaan rijden want daarvoor heb ik uiteindelijk dit type motor gekozen.
<
Ik denk ook al een hele tijd aan de vlotter zelf, snap niet waarom men die niet gewoon vervangt. Alee, snap het wel, zal goedkoper zijn deze niet te veravngen. Bij Ford houdt men het voorlopig op software...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar