Ford Mondeo: noodloop mondeo mk 2 V6

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2500

hallo ,
steeds weer wanneer ik mijn V6 naar de 150/160 jaag , moet ik stoppen . de auto uitzetten en na 30 sec weer starten . Het lijkt erop dat hij in een noodprogramma overgaat . Alsof er dan nog maar 3 cylinders mee draaien .
Door te herstarten loopt hij weer op 6 cyl .
alles blijft dan goed tot dat ik weer het toerental omhoog jaag .
Kan mij iemand tippen waar ik moet zoeken . Uitlezen bij Ford had geen resultaat . Geen storing diagnose .
Ook niet bij de transmissie monteur .

gr winy

winy

Geplaatst door winy (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Rijdend uitlezen. Even naar de genoemde 150-160 en dan uitlezen.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Wordt de motor niet te heet?
Schoepenwiel van de waterpomp wil het nog wel eens begeven.

Suc6

winy (0), 14 jaar geleden

hoi , allereerst bedankt voor de reácties . Zij hebben hem destijds rijdend uitgelezen . Weet niet of zij de 160 gereden hadden . En Marcus , hij wordt zekr niet te heet .
Lang geleden begon alles van het ene op het andere moment . Het lampje van de overdrive begon te knipperen en ook de auto begon ruw en niet op de juiste momenten te schakelen . In de handleiding staat vermeld dat er iets met de afstelling van de versnellingen mis zou zijn én de Ford dealer moest raadplegen .
Na een korte rit vertelde de monteur dat de bak kaduk was en verwees mij naar de transmissie specialist . Hier werd met de mondeo gereden en ook uitgelezen . Voor de testrit was de diagnose , slip in de 2 . Na de rit gaf hij bij het uitlezen niets aan .
toen ook al had ik de noodloop bij de hoge snelheid . Het toerental is dan ook hoog alsof de bak de O/D niet vindt . Toen na een lange zoektocht een bak gevonden en hem vervangen . Het probleem bleef het zelfde .
Eeen nieuwe overdrive regelklep en de OSS sensor zitten er ook al in .
Merk wel wanneer ik op de snelweg met het gaspedaal speel . Vooral iets bergaf het toerental zakt en ook de O/D geactiveerd wordt . Geef ik een beetje gas bij schiet het toerental weer naar de 3500 bij 110 km/u .
het lijkt dan dat hij in de 3 blijft hangen .
Nu schijnt dat bij de mondeo de schakelmomenten door de gasklep positie sensor , of de MAF heeft hier invloed op . Haal ik de stekker van de gasklep sensor eraf , merk ik dat de kickdown niet meer werkt .
Koppel ik de MAF af , voel ik tijdens het rijden geen enkel verschil .
En juist omdat ik het doodpunt in het gaspedaal voel , heb ik een vermoeden dat het probleem hier zit .
Ford kan mij hier geen antwoord op geven . Uitlezen heeft geen zin . Toch is er iets mis .
Weet inmiddels dat de PCM de bak aanstuurd . En dat de bak door tal van sensoren gecheckt wordt .
Weet alleen niet waar ik nu verder zoeken moet .
Daarom elke tip is welkom .
Bedankt en de groeten winy

winy (0), 14 jaar geleden

hoi '
allereerst bedankt voor de reacties .
de waterpomp is oké , ook is hij div malen uitgelezen .

heb echter het probleem nog niet gevonden .

gr winy

dick@home (0) PRO, 14 jaar geleden

even een domme vraag maar heb je wel eens olie gepijlt dat moet bij warme motor
eerst alle versnellingen kiezen dan in p zetten en met draaiende motor pijlen.
teveel olie is niet goed en te weinig natuurlijk ook

winy (0), 14 jaar geleden

hoi dick ,
De transmissie die er nu onder hangt is vorig jaar juni door een monteur ingebouwd . De olie in correct op peil , niet verbrand en mooi rood . De bak heeft c.a. 135000 gelopen . De oss sensor is achteraf nog vervangen omdat er een kabelbreuk in zat . Alle problemen die ik nu ondervindt zijn exact dezelfde als met de vorige bak die toen 250000 gelopen had . Merk zelf wanneer ik met het gas speel ën de ford op de snelweg bergaf minder belast wordt , hij wel naar de O/D schakelt . Dacht eerst dat de gasklep pos sensor hier een rol in speelt . Maar nu ik vorige week het uitlaat middenstuk vervangen heb , waarbij uiteraart achter de Kat een bout afbrak . Deze probeerde ik eruit te kloppen , echter zonder resultaat . uitboren werd het .
Door dat ik op de uitlaat geslagen had merkte ik de andere dag dat de mondeo al bij c.a. 130 km/u overging op noodloop .
krijg nu een zwaar vermoeden dat er iets mis is met de kat of sonde .
Alleen ben ik nu na 1500 euro armer wat skepties zo ook voorzichtig met het aanschaffen van sensoren e.d.
Men kan deze niet bij oom ford terug brengen .
En echt goedkoop zijn ze ook niet .

bedankt voor je reáctie

gr winy

dick@home (0) PRO, 14 jaar geleden

het eerste wat nu in me op komt is dat je katalisator element wel eens een bal is ge worden die je uitlaat systeen zo nu en dan verstopt
als je tegen de kat slaat met de muis van je hand rammelt er dan iets ???
zo ja is de kans groot dat je katalisator stuk is.
dat een lambda sensor stuk is geloof ik niet meteen
ge dick

winy (0), 14 jaar geleden

hoi dick ,
zal nog eens onder de auto kruipen en dat proberen . houd je verder op de hoogte hiervan .

bedankt gr winy

winy (0), 13 jaar geleden

hoi Hobbe ,
woensdag a.s. ga ik naar een monteur . Deze had al eens eerder de mondeo uit gelezen , maar kon toen geen diagnose stellen vanwege de update zijn apparatuur . Nu het zaakje ge update is gaat hij nog een poging doen .
Bij oom ford ben ik destijds ook geweest , Zij zijn toen met de auto inc de wdf 2000 tester laptop gaan rijden .
Konden echter niets vinden .
Heb zelf nog geen tijd gehad om tegen de kat te slaan met de platte hand . Probeer dit morgen te doen . Ga dan ook de wielen van voor naar achter zetten en de olie en filter vervangen .

bedankt voor je reactie

houd jullie uiteraard op de hoogte

gr winy H

winy (0), 13 jaar geleden

hallo Hobbe en Dick ,
had de mondeo weer laten uitlezen vandaag . Het resultaat zijn een 4 tal storingen wat het schakelgedrag als de noodloop beínvloeden . Wat misschien en vermoedelijk de oorzaak is , de bombine en de egr klep .
deze schijnt vervuild te zijn . Ook gaf hij p1650 aan dwz de stuur bekrachtiging schakelaar . P1780 de sport/eco schakelaar .
ga deze week de EGR klep reinigen en een bombine halen .

houd je hiervan op de hoogte

dick@home (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi hobbe idd ik zit ook op de fmc
ik denk dat er bij jou tog iets anders aan de hand is
het klinkt bij jou echt naar een transmissie probleem
hetknipperen van je overdrive lamp is een storingsmelding van je bak
wat dan ook verklaart dat hij gaat schokken en ruw schakelen
dat is de hydr noodloop uit laten lezen is voorlopig het enige wat ik je kan adviseren
het is nl bij een automaat anders aleen maar koffiedik kijken en daar kopen we niets voor.
gr dick

dick@home (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=winy]hallo Hobbe en Dick ,
had de mondeo weer laten uitlezen vandaag . Het resultaat zijn een 4 tal storingen wat het schakelgedrag als de noodloop beínvloeden . Wat misschien en vermoedelijk de oorzaak is , de bombine en de egr klep .
deze schijnt vervuild te zijn . Ook gaf hij p1650 aan dwz de stuur bekrachtiging schakelaar . P1780 de sport/eco schakelaar .
ga deze week de EGR klep reinigen en een bombine halen .

houd je hiervan op de hoogte[/quote]
oke dat kan idd ik blijf het volgen

winy (0), 13 jaar geleden

hoi dick en hobbe ,
gisteren de bombine vervangen door een nieuwe de EGR klep los gehad en met remreiniger gangbaar gemaakt .
vandaag zondag de sport/eco schakelaar eruit gehaald ( deze heeft inderdaad een mankement ) en tot slot ook nog het gasklep positie sensor huis gereinigd met cab cleaner . De plusklem van de accu langer als een half uur .

hij schakelt iets beter , maar op de snelweg met 120 nog steeda aan de 4000 toeren i.p.v. 2600 .
Dus niet veel verder ben ik nu .

rest me nu nog de tr en de tss sensor .

gr winy

winy (0), 13 jaar geleden

hallo dick ,
had op ford world forum iets gelezen over de werking en eventueel de afstelling van de remband 2-4de versnelling .
Ben nu bang dat zij mij een bak verkocht hebben met het zelfde probleem als voorheen . Wanneer ik vanuit de 1 optrek bijft die netjes in de 1 door rijden . Als ik vanuit de 2 weg rijdt blijft hij ook in de 1 hangen . Hij schakeld dus niet over naar de 2 . Wel merk ik wanneer ik de mondeo bergaf laat rollen bij 120km dat de O/D er wel is .
zet ik vervolgens handmatig aan de pook de O/D uit , hij terug schakelt naar de 3 . Trek ik fel op vanuit de D blijft hij in de 1 hangen . Pas als ik het gas los laat , voel ik ruw de 3 en 4 . probeer mij al een aantal dagen via de Ford tis erin te verdiepen , vindt hier echter niets van . Mijn brandende vraag aan jouw is dan ook . Haeb jij of kan jij iemand die me de tip geven wil . Met betrekking tot de afstelling van de remband . De O/D spanner is destijds ook vervangen . Zag toen niet iets waarvan ik denk te stellen is . Misschien wel over het hoofd gezien .
Ben inmiddels 1500 eur armer én nog niet uit helaas .

hulp hierin stel ik zeer op prijs , voor iedereen die dit leest .

groeten winy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.