Ik heb verscheidene klanten met een Focus die vaak hun lampen (dimlichten) defect hebben. Verscheidene merken reeds geprobeerd, vaak zijn ze na 3 maanden stuk. Het gaat allemaal om het eerste model Focus tot 2004. Iemand hier ervaring mee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik had ook last van hetzelfde euvel gehad ( dimlicht licht vaak kapot) en heb destijds een spanningspiekenbeveiliging van Conrad op mijn accu gezet. sindsdien is het een stuk beter qua kapotte lampen.
Zelf denk ik dat er links voorin ook teveel warmteontwikkeling voor de lampen is.
eigen lampwarmte/ radiatorslang/volgebouwde ruimte.
Wat is de boordspanning? De dynamo wordt via het mms aangestuurd en kan zelfs in sommige gevallen wel eens oplopen tot 18V. Een speciale accu is daardoor ook nodig. Al eens die long life lampen geprobeerd?
Er zijn types waarbij de motorregelcomputer geherprogrammeerd moet worden ivm te hoge afregeling van de dynamo.
Verder moet je inderdaad longlife lampen gebruiken.
Suc6
Maak dit zeer veel mee, ook Mondeo, maar de afger spanning kan wel tot 15,5 V oplopen, is normaal zegt men bij Ford. Heb al verschillende soorten en merken H7 lampen geprobeerd en ook piekspanningbegrenzer. Toch blijft het euvel.
Heb Philips long life lampen gemonteerd klant heeft nu na 8 maanden nog geen kapotte lamp gehad.
Autolampen zijn gemaakt voor 14 volt spanning.
Een hogere spanning zal de levensduur verkorten.
Hoe hoger, hoe korter ze leven
Een betere kwaliteit lamp kan wel een gunstige invloed op de levensduur hebben,maar haalt de werkelijke oorzaak niet weg.
Bij een juiste spanning zullen deze lampen NOG veel langer meegaan.
16 jaar
Beste monteurs ga eens extra draad maken aan de lampfitting en even de spanning meten met een goede universeelmeter bij versneld draaiende motor, spanning mag niet hoger zijn dan 14,3 volt. Is dit wel zo spanningregelaar controleren cq. laadstroom te hoog dus regellaar vernieuwen. Heb dit probleem al vele keren bij ford ka gehad.
Groet.
16 jaar
Ik ging ervan uit ,dat iedere prof zelf kan bedenken, dat je dan dan de afgeregelde spanning moet kontroleren.
16 jaar
[quote=E.T.Wiersum][quote=FIETSENMAKER][quote=E.T.Wiersum]Autolampen zijn gemaakt voor 14 volt spanning.
Een hogere spanning zal de levensduur verkorten.
Hoe hoger, hoe korter ze leven
Een betere kwaliteit lamp kan wel een gunstige invloed op de levensduur hebben,maar haalt de werkelijke oorzaak niet weg.
Bij een juiste spanning zullen deze lampen NOG veel langer meegaan.[/quote]
Beste monteurs ga eens extra draad maken aan de lampfitting en even de spanning meten met een goede universeelmeter bij versneld draaiende motor, spanning mag niet hoger zijn dan 14,3 volt. Is dit wel zo spanningregelaar controleren cq. laadstroom te hoog dus regellaar vernieuwen. Heb dit probleem al vele keren bij ford ka gehad.
Groet.[/quote]
Ik ging ervan uit ,dat iedere prof zelf kan bedenken, dat je dan dan de afgeregelde spanning moet kontroleren.[/quote]
Daar ging ik ook altijd vanuit, maar in de praktijk blijkt het anders.
Ik heb namelijk iemand gehad die al 3 jaar met dit probleem bij de Ford dealer kwam. Waar steeds maar weer een nieuwe lamp werd ingezet. En het daadwerkelijke probleem werd niet opgelost
16 jaar
Tja,wat moet je daar nu op zeggen?
16 jaar
In dit geval is de gemeten waarde vaak goed.
In de praktijk echter ontstaat er echter soms een piekspanning in het systeem.
Een extra spanningregelaar kan uitkomst biede tuurlijk maar deze kunnen ook vaak weer gaan storen.
Dus ET en Fietsenmaker gewoon een nieuwe spanningsregelaar monteren waren we al voorbij.
[quote=jjbalmszonen]Maak dit zeer veel mee, ook Mondeo, maar de afger spanning kan wel tot 15,5 V oplopen, is normaal zegt men bij Ford. Heb al verschillende soorten en merken H7 lampen geprobeerd en ook piekspanningbegrenzer. Toch blijft het euvel.[/quote]
http://www.autokompas.nl/archief/2003/13...
Bij het bespreken van de verschillende technologieën is het nu de beurt aan de calcium-calcium-accu.
Bij dit soort accu's wordt gehamerd op de lange levensduur, maar een nuance is op zijn plaats.
Een gangbare dynamo weet er nauwelijks energie in te pompen... Combineer dus zo'n accu met een auto die weinig kilometers draait en de bijlaadfunctie van de dynamo wordt nauwelijks vervuld.
Laten dat nu net klachten zijn die niet binnen de garantieregeling vallen.
Omgekeerd: auto's als een Ford Focus hebben een dynamo aan boord die de benodigde 16V afgeeft en mogen daardoor alleen calcium-calciumexemplaren gemonteerd krijgen.
Klassieke accu's zouden worden 'overladen' met alle risico's zoals explosiegevaar van dien. Kortom, montage van dergelijke hightech accu's vergt kennis van de in de auto aanwezige systemen.
16 volt lijkt me veel voor normale lampen , als dit bericht waar is zal ford toch wel aangepaste maatregelen hebben hoop ik
Ik heb een klant met een dergelijke nieuwe accu (2xzelfs) in een renault scenic die zijn accu niet geladen houd ondanks zijn afgeregelde spanning van 14.2 volt
Juist,
Bij Ford hoort een accu met calcium. Dit wordt ook uitdrukkelijk vermeld in de instruktie's en dat zal zijn reden wel hebben!
Heb de beveiliging gemonteerd en andere lampen. Al meer dan 2 maanden niet teruggezien... afwachten !
Jammer dat je de spanning op de lampen niet hebt gemeten
Vaak helpt het ook om de koplampen niet meteen aan te zetten na het starten. Dan is de laadpiek al een beetje afgezwakt. En uiteraard de long life lampen gebruiken.
beste collega's
het probleem is inderdaad dat de dynamo tot 18V kan gaan de lampen krijgen deze pieken dus ook te verwerken en kunnen dit niet aan!
andere ford modellen hebben dus daarom een weerstand tussen de bekabeling zitten een focus van 2001 tot 2004 niet, dus de enige oplossing zou een weerstand kunnen zijn !! ik werk zelf ook bij een ford dealer en zie het probleem vaak voorkomen , maar eigenlijk is het geen probleem
maar een bron van inkomsten !!
en meestal zijn het ook wagens die vooral korte afstanden doen !
groetjes
Toch opmerkelijk dat dit probleem zich voornamelijk met de H7 stelt . Bij de Xsara hadden we er ook veel problemen mee : rechter lamp vervangen , volgende week was de linker stuk . Indien beide lampen gelijktijdig vernieuwd werden , duurde het gewoonlijk wel wat langer voor er nog eens één stuk ging , maar toch ...
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar