Dag dames en heren met of zonder probleemauto.
Ik heb er in ieder geval wel een. En hoop dat jullie expertise mij kunnen helpen...
Mijn accu wordt leeggetrokken van de auto. Alles doet het, alleen rij ik de accu leeg, en sta dan stil na een tijdje.
De zekeringkast roepen de meeste mensen.... Die heb ik al eens gerepareerd en vandaag weer eens bekeken op loszittende soldeerpunten. Bleek niet het geval.
Ik heb tevens de massa op weerstand gemeten tussen accu, chassis en motor. Nihil.
Ook de dynamo gemeten. En ik weet niet of ik het goed doe, maar ik meet tussen de massa en de dikste rode draad achterop de dynamo 10,6 volt. (zitten 2 dikke rode draden op en een dunne blauwe draad)
Ik denk dan dat de dynamo zijn beste tijd heeft gehad. Zit ik goed??? Of zijn er meerder opties (bijv. spanningsregelaar??) die ik zou kunnen doormeten?
Alvast bedankt voor de reacties/hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De zekeringenkast kan het inderdaad zijn. Ook de dynamo of spanningsregelaar (koolborstels) kunnen de oorzaak zijn.Maar controleer eerst even of de dynamo wel voldoende werkt.
Zet als de auto een tijdje niet gedraaid heeft even een voltmeter op de accu. Noteer de waarde. Moet in ieder geval iets boven de 12 volt zitten. Start de motor en geef even kort gas. Lees dan de waarde af. Deze moet in ieder geval boven de spanning zijn die je in eerste instantie gemeten hebt rechtstreeks op de accu. Meestal ligt de spanning dan tussen de 13 en 14 volt. Zo niet even de dynamo laten doormeten. Ook kan het geen kwaad de conditie van de accu even te laten testen. Als dit allemaal goed is moet je op zoek naar lekstroom. Amperemeter (met bereik 10 ampere) tussen minpool van de accu en losgenomen minkabel. Je kan dan de lekstroom aflezen. Door het een voor een loshalen van zekeringen kom je er achter welke groep stroom wegtrekt. Een zeer geringe stroom loopt er altijd wel (klokje, radio e.d.)
vr.gr. Theo
Dag Theo,
Dank voor je reactie. lekstroom is het niet. Omdat hij in stilstand geen enkel probleem is. Hij loopt dan niet leeg. Accu is ook nieuw en geeft geen problemen. Alleen tijdens het rijden trekt hij de accu leeg (snel leeg) Als de motor loopt dan meet ik 10,6 volt op de accu. Veel te weinig. Maar precies hetzelfde als op de dikke rode draad achterop de dynamo.
13 jaar
Alles wijst dus op een defecte dynamo of spanningsregelaar (borstels?). Voor de zekerheid kan je nog even controleren of de accupolen goed schoon zijn en de klemmen stevig vastzitten. Hetzelfde geldt voor de dikke rode draad op de dynamo. Weet je in ieder geval zeker dat spanningsverlies in aansluitingen niet de oorzaak kan zijn.
Spanningsregelaar is meestal goedkoop en gemakkelijk te vervangen. Ruildynamo is ook een goede optie.
vr.gr. Theo
13 jaar
10,6V met draaiende motor wijst idd op een defecte dynamo, normaliter zou dit tussen de 13 en 14V moeten liggen.
Als je deze meting opnieuw zou doen en je geeft wat gas bij, en de spanning loopt op in evenredigheid met het toerental, en komt boven de 15V uit dan is de spanningregelaar kapot.
Dus als je rijd en je stroomverbruikers aan staan, zal de accu leeggetrokken worden, hoe meer hoe sneller de accu leeg, want de accu word niet bijgeladen door de dynamo.
13 jaar
Schiet me net nog wat te binnen. Ik mis in je verhaal het gedrag van het laadstroomcontrolelampje. Dit zou moeten branden als de dynamo niet laadt. Brandt dit lampje wel als je het contact aanzet. Zo niet, lampje stuk en werkt de voorbekrachtiging niet, dus laadt ie niet bij.
Is te controleren door een 5 watt lampje aan te sluiten tussen de d+ van de dynamo en de plus van de accu.
Brandt het lampje, maar je controlelampje in je dasboard niet dan zit daar het probleem (bijvoorbeeld lampje stuk of bedrading).
vr.gr. Theo
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar