Ford Escort: lekt koelvloeistof

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hoi,

Mijn escort lekt, als je ervoor staat lekt ie links, bij die multiriem. Is volgens mij de waterpomp, ik rij er al 4 weken mee, maar als ik er nu water ingooi loopt het er net zo hard uit. Bouwt ook geen druk meer op enzo, ik vind het nu toch wel een risico voor het motorblok worden.

Ik heb al korrels geprobeerd, maar hij blijft lekken.

Wilde ik eens vragen, je ziet het heel moeilijk bij dit blok waar de waterpomp zit, maar zitten daar nou slangen of van die mondstukjes die misschien aan het lekken zijn. De waterpomp doet het nog wel.

Alvast bedankt voor de tips

Marco

golfprobleem

Geplaatst door golfprobleem (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marco

Als je ziet dat hij in de buurt van de waterpomp lekt,kun je daar rustig van uit gaan,het kan een pakking zijn of de pomp zelf,of een slangaansluiting o.i.d

Beter is om het zo snel mogelijk te repareren..

Puur water is ook niet goed,na verloop van tijd gaat de boel oxideren,bruine troebel in het systeem,en koelvloeistof koelt beter ( warmte )

Die toevoeging ben ik ook niet zo'n fan van,hier kan de kachelradiator en andere kanalen van gaan dicht zitten.

Ik lees : bouwt ook geen druk meer op enzo....deed hij dit eerst wel dan ? is er van de druk op het systeem iets kapot gegaan ?

Gr Stefan

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

hoi,

Gister 4 colaflessen water erin gegooit, had trouwens wel druk in het systeem, maar die is natuurlijk zo weg met een lek.

Toen ie weer vol zat met water was ie wel weer normaal warm. Koelvloeistof is een beetje duur zo, vandaar water erin.

Gister weer geprobeerd om erbij te komen maar die kap van de distributieriem wilde al niet los, alles draait mee.
Zitten daar nou slangen of watermondjes, lijkt mij wel, ik heb echt geen idee hoe deze waterpomp eruit ziet.

Onder de auto liggen is ook geen optie, denk ik, als ik 'm wegbreng kan het natuurlijk de pakking zijn, maar dan rekenen ze nog de waterpomp.

Bedankt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maar als hij veel druk opbouwt,kan het ook betekenen dat de koppakking defect is..vandaar ook de ( hoge ) druk in het koelsysteem..een beetje druk is normaal overigens.

De hoge druk kan wel even goed gaan,maar gaat dan na verloop van tijd lekken op de zwakste plek,in dit geval in de buurt van je waterpomp/slang/slangeklem..

[url=http://img65.imageshack.us/i/70314824.pn...][img]http://img65.imageshack.us/img65/7561/70...[/img][/url]

Gr Stefan

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

hoi,

dus er zitten daar slangen, dacht ik al, ik denk dat die druk opbouwt omdat ie aan het koken was, van de damp. Koelvloeistof werkt anders, dat verdampt niet zo snel.

Heb gekeken, geen sporen van koppakking, niet aan de oliedop en ook niet in het blok, als het echt erg is dan zie je wel smurrie overal.

Hoe kan ik bij die waterpomp komen, alles eraf halen of moet ik eronder?

Bedankt.

marco

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marco

Dat ben ik niet helemaal met je eens,je hoeft niet altijd olie bij de koelvloeistof te hebben,of andersom,om te zeggen dat de koppakking nog in orde is..

Maar de eerste vraag is dan eigenlijk,waarom kookte hij ? als hij zo warm was,kan het inderdaad zijn dat hij druk opbouwde.

Wat je exact moet demonteren durf ik je ff niet te zeggen met de waterpomp,moet van boven wel lukken,kijk eens even wat in de weg zit,Ventilator,Riem,Poulie ?

Wellicht heeft hier nog iemand een antw op ?

Gr Stefan

Sudoma (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst je poulie kappen eraf halen dan je spanrol losmaken.
Hierna zul je eerst je stuurvloeistoffenbakje en Koelvloeistofbakje los moeten maken.

Pouli's loshalen en de waterpomp komt er zo uit.
LET WEL OP dat je motor, zuigers op tijd staan want als deze van tijd afgaan en je zet gewoon je riemen weer erop dan kun je je hele blok naar de tering op rijden. Je kunt het beste de tandriemen + de tandpoulies markeren zodat je zeker weet dat als ze van tijd afgaan dat je de snaar 100% kan plaatsen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

je gewoon aan de merktekens houden,en eventueel een nieuwe distributieriem (set) erop leggen..

voor het starten de motor 2 keer helemaal met de hand ronddraaien om er zeker van te zijn dat de kleppen de zuigers niet raken.

Krukaspouliebout aandraaien met 100 - 115 NM
Nokkenaspoulie 67 - 72 NM
Spannerbout 35 - 40 NM

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.