👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Volgens garage was de luchtinlaat sensor stuk (foutcode weet ik niet)
1ste en 2de keer na resetten met een goedkope Chinese sensor.
Storing is na vervangen 1 dag weggeweest.
Toen toch maar een dure "merk"sensor gekocht en toen bleef na het resetten de storing 2 weken weg.
Nu is echter de storing weer terug? Ik heb genoeg vermogen en rijdt verder prima. (alleen het verbruik is tijdens storing veel hoger)
Iemand bekend met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Johan 5568 had ook dit probleem en heeft deze laten vervangen van de intercooler. zijn dit dezelfde sensoren of zitten er meerdere luchtinlaat sensoren in? (die bij mij vervangen is, zit net voor de luchtfilter)
Omdat je het over een dure sensor hebt, denk ik dat de luchtmassa meter (MAF) is vervangen.
Misschien was die nit defect, maar is de storing het gevolg van iets anders.
Om dat zeker te weten hebben we tocht de foutcode (exacte tekst en nummer) nodig.
Kun je die niet opvragen? Is het ook echt wel iedere keer exact dezelfde foutcode?
Bedankt voor de reactie.
De eerste keer gaf hij als buitentemperatuur -40 aan en de laatste keer dat hij te veel lucht opnam.
Vraagje? zitten er meerdere senoren in, luchtinlaat en op de intercooler of is er maar 1?
Ik ga nu naar de garage voor mijn zomerbanden en vraag of zij nog een keer willen meten.
4 jaar
De buitentemperatuur is meestal een andere sensor die niet eens is aangesloten op de motor-computer.
Meestal is die sensor aangesloten op de computer van het airco systeem.
Je hebt verschillende sensoren die te maken hebben met de ingeblazen lucht.
Er zijn waarschijnlijk 2 temperatuur sensoren, 1 in de intercooler, de ander ingebouwd in de lucht massa meter. Maar aan je beschrijving te zien geeft de inlaat lucht temperatuur geen problemen.
Te veel lucht opnemen kan ook een probleem zijn met de EGR (uitlaatgas terug voering) die dan te weinig doorlaat - b.v. doordat de klep defect is, of kanalen dichtgeslibt door vervuiling.
Het hoeft dus geen defecte luchtmassa meter te zijn, maar gewoon een gevolg van een andere storing.
De exacte foutcode zal toch nodig zijn, om een goede conclusie te trekken.
de code is P11 03
4 jaar
Omschrijving is: Massa luchtstromingssensor binnen bereik maar hoger dan verwacht.
Als je die code opzoekt op het web voor Ford Transit dan vindt je ontelbare keren dat de EGR dit veroorzaakt.
Ik heb ook een computer (dash monitor) op de OBD aangesloten staan, de garage houder zegt dat deze ook storing kan geven. Hij heeft een reset uitgevoerd, en de OBD aansluiting los gekoppeld. nu even afwachten of de storing weg blijft.
4 jaar
Ik geloof daar niet in. Dan zou ik bij proefrijden met aangesloten uitlees apparatuur ook problemen moeten hebben. En die heb ik niet.
Vraagje: hoe weet je dat je verbruik hoger is tijdens de storing?
Zie je dat op je dash monitor of heb je dat vastgesteld aan de pomp?
Dat zie ik op de dash monitor, bij geen storing en 90 km p uur 6.9 ltr p 100 km en bij storing 10 ltr p 100 km.
Maar ook dat ik eerder moet tanken, op dag teller meer dan 1000 km per tank zonder storing nog geen 750 km per tank. ( dus na volle tank dagteller op nul tot volgende tankbeurd)
4 jaar
Bedankt voor het antwoord op de code, ik zal het aan de garage doorgeven als de klacht weer terug komt!
4 jaar
Ik zou een andere garage zoeken. Eentje die de betekenis en de mogelijke oorzaken van die code wel kent.
Je hebt nu al 2 maal een luchtmassa meter gekocht, terwijl dat waarschijnlijk totaal overbodig was.
Zo te lezen gebruikt je garage een OBD-uitleesapparaat wat niet voldoende compatible is met jouw auto. Stop met lukraak vervangen van onderdelen en laat je auto goed uitlezen (bv. bij de Ford dealer). Dat leidt het snelst naar goed resultaat.
4 jaar
Bedankt voor jullie reactie!
Ik merk aan jullie reactie dat ik niet volledig genoeg alles heb omschreven.
Om een duidelijk beeld te van mijn situatie/probleem met mijn auto zal ik hier onder van a tot z alles omschrijven.
Na een rit Italie mei 2019 begon ik te merken dat ik vermogen verloor en het motor lampje ging branden.
Ook kwam ik erachter dat er bijna geen olie meer in de motor zat. (ik controleer regelmatig) Uit de uitlaat kwam totaal geen rook en ruiken deed ik ook niets. Dus voor een leek als ik was er niets te zien aan de buitenkant van de auto.
Ik ben naar een (vak) garage gegaan en deze constateerde dat (met computer en geen OBD) de sensor stuk was, deze was besteld en vervangen (de dure).
Ik vroeg nog naar het olie verbruik en na optische inspectie (zonder ook maar iets aan te raken) zei men dat de turbo stuk was, maar ik kon er "gewoon" mee rijden volgens de garage als ik het oliepeil maar in de gaten zou houden?!?
Na een prijsopgave van de kosten en na mijn (slecht) gevoel van kennis van zaken van het autobedrijf, had ik besloten direct naar een andere garage te rijden.
Daar constateerde men dat de turbo stuk was en echt ALLES vol met motor olie zat.
Ook zij men dat ik beter geen meter met de auto moest rijden, als het al niet te laat was om alles te kunnen redden.
Ik vroeg (gezien de leeftijd, dagwaarde en eventueel verdere onderdelen die misschien nodig zijn) of ik een
gebruikte turbo mocht aanleveren.
De monteur is hier in meegegaan en heeft ook nog het advies gegeven om een gebruikte met garantie te kopen bij een demonteerbedrijf die de turbo's ook zelf test.
Ik heb toen een turbo gekocht die 16000 km had gelopen en 3 maanden garantie.
De monteur zij dat er ook in iedergeval een nieuwe intercooler bij moest want die was niet meer te redden.
De garage is 3 volle dagen bezig geweest om alles schoon te krijgen, en toen de auto klaar was vertelde dat ik ECHT geluk heb gehad.
Toen ik de wagen ophaalde, reed en ook nu rijdt hij weer als nieuw.
.....................en toen na 3 weken ging het motor lampje weer branden (rijdt nog steeds prima).
Om kosten te besparen heb ik in China voor een paar euro en nieuwe luchtmassa meter besteld, en deze bleef 1 dag storingsvrij. Toen een iets duurdere besteld vanuit China en ook deze bleef 1 dag storingsvrij.
Toen toch maar 1 gekocht van een bekend merk en van een andere kwaliteit. Deze bleef bijna 2 weken storingsvrij.
Voor de duidelijkheid, de auto nu technisch(turbo e.d.)in orde en zijn de testen zijn gedaan met OBD en de computer (behalve de laatste keer tijdens banden wissel, toen alleen OBD voor de code).
Ik hoop dat er door het compleet plaatje iemand is die denkt A....ha !
4 jaar
...
4 jaar
de puntjes waren bedoeld om een afbeelding te plaatsen maar lukt niet
4 jaar
Dat "A.. Ha" idee had ik al vanaf het begin. De EGR veroorzaakt de problemen, niet de luchtmassa meter.
Ofwel je hebt een verkeerd advies over de foutcode gekregen, dan wel je hebt zelf de verkeerde conclusie getrokken. In ieder geval bij het bestellen van de luchtmassa meter heb je de verkeerde beslissingen genomen.
Er zou nu een luchtmassa meter van een bekend merk opzitten, zeg je.
Nu kunnen we misschien van mening verschillen over wat bekend is.
Is wat er nu op zit het zelfde merk als wat er origineel op zit?
Zo nee, dan heb je nog steeds de verkeerde luchtmassa meter op de motor zitten.
Ook tussen de gerenommeerde A-merken zitten grote verschillen to wel zo'n 15%.
Bedankt voor jou reactie!
Klopt, de conclusie heb ik zelf genomen om verdere onderzoekskosten te besparen.
Het heeft me tot nu toe niet al te veel gekost. Om verdere kosten te besparen heb ik jullie hulp ingeroepen en daar heb ik wat aan, mijn dank hiervoor!
Ik zal naar de EGR laten kijken en hier nog op terug komen.
Wat betreft de luchtmassa meter heb ik uiteindelijk niet naar het merk gekeken, maar naar de prijsklasse (de 2 na duurste zit er nu in) van een bekend merk.
Nog 1 vraag: Kan ik "orginele" ford onderdelen ergens online bestellen of uitsluitend via de dealer ?
4 jaar
Als je de fabrikant van het elektronika onderdeel weet, dan kun je die ook wel ergens online bestellen.
B.v. bij diesels gebruikt Ford EDC systemen van Bosch. Meestal is de luchtmassa meter dan ook Bosch.
Tegenwoordig gebruiken ze ook Siemens ecu's voor de diesels. MAAR online moet je oppassen. Ik heb vervalste Bosch luchtmassa meters gezien die nog slechter zijn als de goedkope Chinese rommel.
Ik weet niet of je het merk mag noemen op deze site, maar volgens mij gebruikt ford dit merk ook.
4 jaar
Even een update, aanstaande vrijdag wordt de nieuwe EGR klep gemonteerd.
4 jaar
Nog een update, garage heeft de verkeerde EGR klep ontvangen. Later volgende week meer info.
4 jaar
Even een vraag tussendoor,
Ik heb op youtube gezien dat ze een nieuwe ERGklep soms inleren.
Moet dit "altijd" bij het monteren van een nieuwe klep? En kan dit met VCDS Sofware?
4 jaar
Of het bij deze motor moet weet ik niet.
Maar met VCDS software gaat het zeker niet, dat is voor VW, Audi, Seat en Skoda.
De enige uitzondering is de 1e generatie Ford Galaxy die een copie was van de VW Sharan.
Maar zelfs daar waren sommige motoren niet uit te lezen met VCDS.
Super dom van mij VDCS is niet voor ford! Maar ik mag er toch vanuit gaan dat de garage (niet merk gebonden) wel de juiste software heeft?
4 jaar
Nee. Niet altijd.
De meeste garages zullen zich wel enigzins specialiseren op bepaalde merken.
Daarvoor hebben ze meestal wel een aftermarket scanner met voldoende dekking.
Maar niet alle garages zullen een oplossing voor alle merken hebben.
Ook de dekking van speciale opdrachten (zoals inleren) kan per merk scanner verschillen.
Even van te voren vragen kan geen kwaad.
Bedankt voor de tip!
4 jaar
Laatse update! (hoop ik) De EGR-klep is gisteren vervangen en de transit is storingsvrij, een stuk zuiniger en het wiegen bij uitschakelen van de motor doet hij ook (bijna) niet meer!
Iedereen weer bedankt en met name oldford!
Deze topic kan gesloten worden.
4 jaar
Bedankt voor de Feedback.
mn autootje
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar