Ford Mondeo: mondeo 02 verstuivers en brandstofpomp

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

hallo.
mijn mondeo valt bij hoge toeren in noodloop, na uitlezen blijkt dat er twee foutcodes zijn.
P0251, Brandstof toevoer regelaar
P1211, Inspuitpomp.
de oplossing is volgens de ford dealer het vervangen van het complete brandstofsysteem.
dit omdat er slijtage aan de pomp zou zijn waardoor slijpsel in het systeem zou komen.
dit is nogal een dure oplossing, dus ik wil zelf eens eea gaan controleren.
1; hoe kan ik zien of er inderdaad slijtage aan de pomp is?
2; waarom kan het systeem (leidingen e.d.) niet schoongemaakt worden ipv vervangen?
3; is het vervangen van een(of meerdere) verstuivers door mijzelf te doen?
4; kan ik bijv naar een autosloperij gaan voor deze onderdelen?

vast bedankt.
freddy.

ps; ben redelijk handig met autos maar geen automonteur. heb ook geen bijzonder gereedschap.

freddyvangeel

Geplaatst door freddyvangeel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk niet dat je daar zelf veel aan kan doen. Heel het commonrailsysteem is uitermate gevoelig aan verontreinigingen.
Verstuivers moeten na het vervangen in de injectiecomputer ingelezen worden, dat kan je niet zonder speciale software.
De pompen tot half 2002 zijn dikwijls niet 100 % in orde door materiaalfouten, waardoor metaaldeeltjes in de verstuivers geraken en door de rerour ook in de tank.
ALs de injectoren er uit of los zijn geweest moeten de HD leidingen ook vervangen worden.
1. Slijtage aan de pomp kan je zien als je het dieselfilter leeglaat in een potje. Het bezinksel is dan metaaldeeltjes.
2. Je krijgt het systeem nooit helemaal zuiver door spoelen.
3. Ja kan eventueel wel verstuivers vervangen maar de code per verstuiver laten inlezen kan je niet zelf.
4. Ik weet niet of sloopdelen te vertrouwen zijn in dit geval.

Ik weet nog te vertellen dat de brandstofregelaar die achter op de pomp zit apart te vervangen is en dikwijls problemen geeft.
Je kan de verstuivers min of meer testen door de retourdiesel op te vangen in 4 potjes gedurende een bepaalde tijd en de hoeveelheden met elkaar te vergelijken.

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Aangezien je de auto nog rijdend hebt, zou ik eens de stekkers/ aansluiting van de pomp bekijken voor wat betreft
corrosie en trekontlasting van de bekabeling (kantelen motor bij hoge toeren).
Verder zou je voor jezelf natuurlijk ook nog het luchtinlaat nog eens kunnen controleren/schoonmaken.
Vervanging van onderdelen kan altijd nog als de rij-omstandigheden niet verbeteren / verslechteren.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je kunt de boel idd eens langs lopen, maar voor de rest sluit ik me ook bij het antwoord van Hendrik aan.

focuske (0), 16 jaar geleden

dus freddyvangeel,

dit gaat u met andere woorden 4 tot 5000 euro kosten

succes focuske

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou ook idd de retourvloeistof meten, en aan de hand hiervan de desbetreffende verstuivers gaan vervangen.
Inclusief de inspuitleidingen, retourleidingen en een orgineel brandstoffilter.
Verstuiver in laten lezen en gaan.
Dit kost ongeveer als je alle 4 gaat vervangen zo'n 1600 eurie kosten.
De pomp is te controleren door de dealer, rail afdoppen en dan moet de pomp minimaal 1800 bar leveren.
Als je het filter aftapt zal je altijd wel deeltjes vinden, dit wil niet zeggen dat de pomp defect is zoals veel mensen beweren.
Het aantal deeltjes wat magnetisch is mag niet een grotere diameter dan 2cm hebben.
Dus ja kosten heb je wel.
Je kan even googelen, in duitsland zijn verstuivers veel goedkoper..
suc6

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

allemaal bedankt voor jullie reactie, ik ga zeker de tip om alles langs te lopen uitproberen.
ik heb al (3x) verstuiverreiniger in de brandstof gedaan, dit helpt ook wel een beetje.
(van 10 x per 1000 km noodloop naar 1x per 1000km)

@postie; heb je evt een tip/adres in duitsland?

focuske (0), 16 jaar geleden

freddyvangeel,

je kan ook bij de forddealer vragen voor inruil verstuivers
die kosten ongeveer rond de 250 euro i.p.v. 400 euro per stuk
maar dan moet je uwe verstuivers wel ingeven

groetjes focuske

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

goede tip!
maar ik kan dan de verstuivers niet zelf monteren, toch?
freddy.

Audifreak763 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waar woon je? Kun je niet één van de grote Bosch-diensten inschakelen? Zelf monteren is geen optie. Bij een specialist bij mij in de buurt wordt zelfs het testen van de auto en het uitbouwen van de injectoren al in een clean-room gedaan.

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

ik woon in de buurt van tilburg...
wat is een bosch dienst?

Audifreak763 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat zijn specialisten op het gebied van autoelectronica en inspuitsystemen. Je zou eens kunnen vragen bij http://www.buchli.nl/ . Dat is een goed adres. Als dat je te ver is kennen zij wellicht wel een adres bij jou in de buurt.

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

nog even een vraag;
ik heb de dealer (die mij de auto heeft verkocht) gevraagd eea te laten controleren (versluivers opgestuurd) en hij wil ze voor mij gaan vervangen.
wat is een richtprijs voor het vervangen van een verstuiver? (dus zonder controle)
vast bedankt, freddy

focuske (0), 16 jaar geleden

als je geen inruil verstuiver hebt genomen gaat u dat ongeveer 400 euro per verstuiver zijn
zonder te plaatsen


groetjes focuske

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

nou jongens, bedankt voor alles.
t is geregeld.... 1770.- voor 4 verstuivers.....
oh ja; ford ook nog bedankt dat er rekening wordt gehouden met onderhouden van de auto en dat de materialen dan zo lekker goedkoop zijn!
wat mij betreft; topic closed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.