1. Wanneer de airco niet aanstaat, dus wanneer de koppeling van de compressor niet bekrachtigd is, maakt de koppeling een rammelend en dreunend geluid (enkel op ralenti hoorbaar).
Dit deed zich in het begin niet voor, later maar af en toe voor en tegenwoordig is het constant zo. Als de airco op "auto" staat is alles normaal (zolang de compressorkoppeling aangetrokken is).
Kan hier iets afgesteld worden of is de compressorkoppeling kapot aan het gaan?
2. De auto slaat zelden voor de eerste keer aan. Dit wordt erger en erger. De dealer beweert dat dit bij veel Mondeo's zo is en dat dat aan de software ligt. Nu heb ik ondertussen al zeker 5 updates gehad en er is niets verbeterd. Ik heb de indruk dat de hogedrukpomp niet de vereiste startdruk levert en daardoor de motor niet aanslaat.
Wie weet hier meer over?
Danu u.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
VWB het "dreuenen bij een niet ingescakelde airco: controleer eerst de spanning van de aandrijvingssnaar. Controleer ook of 1 van de accesoires dynamo/airco/waterpomp/stuurbekrachtigingspomp allemaal wel goed vastgebout zitten, als er op 1 van deze krengen ruimte komt kan dat resonantie tot gevolg hebben.
Voor wat het slecht starten betreft, zou ik eerst en vooral de voedingsspanning van de nokkenassensor overzetten van 5V naar 12V. Daar bestaat een setje voor om dat de doen. Bij het overgrote deel van de wagens is het probleem dan opgelost.
Bij een mondeo van 2002 is dat niet standaard in de fabriek gedaan, denk ik. Bij de recentere TDCI voor mondeo en focus wordt er nu vanuit de fabriek voor gezorgd dat die sensor 12V voedingsspanning krijgt i.p.v. 5V.
Het is zo dat als er geen signaal is van de nokkensassensor, of onvoldoende signaal, de motor niet zal aanslaan omdat de PCM niet kan bepalen in welke cilinder er moet ingespoten worden.
De aandrijfsnaar van de airco is op spanning en alles zit goed vast.Ik heb de indruk dat het dreunen uit de lagering komt van de riemschijf van de airco-compressor. Kan hier iets afgesteld worden of zo?
Wat betreft de spanning op de nokkenassensor, kan ik dat ergens meten? De mondeo is gemaakt in december 2002 en geleverd in mei 2003. Het was een stockwagen. Het slecht aanslaan deed zich al sporadisch voor toen ik de wagen pas had. Soms ging alles meer dan een maand goed en dan begon het weer. Nu wordt het erger er erger.
Ik moet soms 3 pogingen ondernemen eer hij aanslaat.
20 jaar
de nokkenassensor zit juist onder de brandstofverdeelleiding. Daarvoor moet je wel eerst de beschermkap weghalen boven de motor. Er zit een stekker op met drie draden. Als de sensor nog op 5V staat is de kleurcombinatie als volgt:pin 1:geel/violet, pin2:bruin/wit, pin3:wit/violet. Met het contact aan (motor draait niet) kan je nu de spanning meten. Zwarte pen van de voltmeter op pen 2 en de rode op pen 1. Daar zou je nu 5V of 12V moeten meten. Is de wagen af-fabriek al aangepast (12V) dan heeft de draad op pen 1 een groene kleur.
Ik ga dit morgen meten. Kan men op dezelfde sensor zomaar een andere spanning zetten? Moet er dan ook iets geherprogrammeerd worden met de WDS?
20 jaar
Yoshi, ik heb net even de kap van de motor genomen. Ik vindt de kleuren die jij opgeeft voor de 5V versie. Nr 1 ligt dan rechts
met de stekker aangesloten. Ken jij soms het bestelnummer van dat setje om 12 V op de sensor te zetten?
20 jaar
Finiscode voor het kabelsetje is 1306637. Dat setje moet worden aangeloten volgens de instructie van een technische service brief (TSB)
't Is niet zo moeilijk je moet alleen weten welke draden in welke fiche moeten aangepast worden.
Wij hebben ons in de werkplaats ook afgevraagd of die sensor die 12V aankan en er is ons verzekerd dat het voor de sensor geen kwaad kan. De bedoeling van die hogere voedingsspanning is ervoor te zorgen dat het uitgangssignaal, dat blijft 5V, van die sensor een stuk sterker is.
Ik heb er al verschillende aangepast, zowel mondeo, focus als transit connect, en tot nu toe geen problemen gehad met defecte nokkenassensoren ten gevolge van te hoge spanning. Eén enkele is nadien nog teruggekeerd omdat het nog niet 100% was en bij die motor hebben we toen ijzervijlsel in de brandstof gevonden.
Er moet niks geprogrammeerd worden met WDS, enkel foutcodes controleren en mogelijke codes, kans bestaat dat P0340 is opgeslagen, wissen.
Ik laat u na 1 oktober weten of het gelukt is. Bedankt voor de inlichtingen.
20 jaar
Kabelsetje is besteld.
Wat betreft het lawaai aan de aircokoppeling: dit had te maken met een defecte riemspanner waardoor de riem begon te trillen met lawaai en gedreun als gevolg.
20 jaar
Kabelsetje is vandaag ingebouwd. Het aanslaan verloopt sneller dan voorheen. Laat ons hopen dat het probleem opgelost is.
20 jaar
beste arie ,
Voor wat betreft het dreunend geluid , heb ik eveneens gehad , en is verholpen door de spanrol en veerrien te vervangen die de waterpomp aandrijft , probleem opgelost
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar