Toch nu opnieuw nog eens een poging gewaagd;
Ik heb problemen met het schakelen van mijn Focus TDCI van 2002. Rustig schakelen is geen probleem, maar vlot schakelen is erg lastig. Probleem wordt veroorzaakt doordat de motor even op toeren blijft hangen nadat ik het gas heb losgelaten. Het is met name een probleem wanneer ik het gaspedaal helemaal gevloert heb gehad. Als ik dan vlot daarna de koppeling intrap dan zie ik het toerental zelfs nog even oplopen. Bij half gas (=rustig rijden) dan is er niets aan de hand.
Ik heb ook een testrit gemaakt met een ander Focus TDCI en die had er ook wel wat last van, maar niet zoveel.... Typisch TDCI probleem ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet typisch een diesel probleem. Een hoop benzinemotoren hebben hetzelfde verschijnsel. Wordt veroorzaakt door milieuregels.
Hangen van toerental wordt expres gedaan door de ECU om schadelijke NOX-gassen te reduceren.
wel alfred ik heb geprobeerd om je de uitleg van ford zelf door te sturen maar het gaat niet. ik kan de afbeelding hier niet plakken.
Maar ik zal er een deel van over tippen voor jou.
door het plotseling indrukken en loslaten van het gaspedaal ontstaan er grote veranderingen in de richtwaarde van de inspuithoeveelheid en dus ook in het motorkoppel.
Door deze abrupte veranderingen van de belasting wordt de aandrijflijn blootgesteld aan schokken. Om de elastische aandrijflijn tegen deze schokken te beschermen worden bij het indrukken van de gas een minder hoeveelheid ingespoten en bij het loslaten van de gas meer ingespoten. Dit alles naar verhoudingen.
dit alles wordt gestuurd door een software filter.
Deze zorgt er ook VOOR DAT HET TOERENTAL NIET ABRUPT AFNEEMT BIJ HET OVERSCHAKELEN.
ik hoop dat ik je nu heb kunnen gerust stellen. Het dient dus voor het beschermen van de aandrijflijn. Zo zie je maar dat alles zijn nut heeft. veel plezier nog met je focus TDCI. groetjes
19 jaar
Er is dus van Ford wel uitleg gegeven over het hoe en waarom ?
Daaruit concludeer ik dat Ford meer op- en/of aanmerkingen heeft gehad en dat het dus bij de auto hoort. Vreemd dat er dan niet meer mensen reageren die "het probleem" herkenen. Deze motor wordt al zo vaak toegepast, Focus, Mondeo......
19 jaar
het staat zo bij de uitleg van de motorsturing dus was het de bedoeling om zo een motor te hebben. Ik heb het gevonden toen ik het boek van de motorsturing aant lezen was. In het boek staan alle componenten uitgelegd. En toen ik het las moest ik aan U denken. Ik denk niet dat heel veel mensen er last van hebben want ik vindt dat het de motor nog iets meer pit geeft.
Zelf ben ik tot nu heel tevreden en ik hoop dat het zo blijft.
Nog veel plezier beste meneer Vos.
19 jaar
Beste alfred.
Bij elke motor wat ford uitbrengt,krijgt de dealer informatie in huis,hoe de motorregeling werkt,en dat is ook in dit verhaal.
Het komt dus niet voort uit klachten van klanten,maar puur voor de uitleg van de motorregeling naar klanten.
Dat is er voor,dat klanten die een "nieuwe" auto kopen,en dat deze dan anders reageerd dan de oude auto, goede uitleg te geven over de regeling van hun motor in hun auto.
Daarvoor is deze dealerinformatie.
Deze motor komt trouwens alleen in de connect en de focus voor.
Niels
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar