Beste allen,
Onze C-Max heeft het volgende probleem: rond de 2000 toeren (soms begint dit bij 1500, soms loop dit op tot aan 2300) houdt de auto lichtjes in, geeft hij schokjes en geeft hij achteraan een rookpluim. Bij het doortrekken, gebeurt dit niet. Enkel wanneer er bij een constant toerental gereden wordt (hoeveelste versnelling speelt geen rol), en soms ook wanneer we vanuit die "probleemzone" lichtjes accelereren.
Onze garagist is nu al bijna een jaar op zoek naar de oorzaak: brandstoffilter vervangen, dieselbak verwijderd en schoongemaakt, een aantal producten van Bardahl ingegoten om eventuele roetaanslag op te lossen, EGR-klep vervangen + verscheidene malen aan de computer gelegd. Daarbij ziet men dat, bij een constant toerental de turbodruk schommelt maar de auto geeft nergens een foutmelding.
Finaal wil men de turbo vervangen maar dit zou per slot van rekening door ons moeten betaald worden. De andere ingrepen heeft hij nog gedaan binnen garantie. Aangezien deze ingreep niet met zekerheid een resultaat zal geven, had ik graag ons probleem op dit forum geplaatst.
Is er maw iemand die ervaring heeft met dergelijk probleem of denkt van wat het eventueel kan komen?
Of mag ik ervan uitgaan dat het inderdaad de turbo is die het laat afweten. De uitleg van de garagist is, dat hij denkt dat die motor door de vorige eigenaar steeds in lage toeren heeft gedraaid waardoor de schubben binnenin door roet (gedeeltelijk) zijn vast komen te zitten.
Alvast bedankt voor de reakties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
luchtmassameter ook al gecontroleerd?? en hebben de sensoren goede massa''s en voedingen?
en daarbij,
als dit probleem al speelde TIJDENS de garantie,moet het volgens mij nu nog vergoed worden door de garage.
Hey Maarten,
De luchtmassameter is inderdaad ook gecontroleerd en is niets mee aan de hand.
Over welke sensoren heb je het concreet?
In principe zou dit inderdaad moeten vergoed worden door de garage. Maar het is al een moeilijk verhaal van in het begin. Om het kort te houden: eind 2009 zwaar verkeersongeval met Focus 1: total loss. Bestuurder tegenpartij in fout en overleden. Parket en verzekering doen er lang over om alles in orde te krijgen (tot op heden nog VER van afgerond). Juli 2010 beslissen we om opnieuw andere auto te kopen en daar begint het: we hebben nog geen geld gezien van verzekering dus mogen we spaarcentjes aanspreken en hebben we slechts een beperkt budget beschikbaar. We willen opnieuw een Ford omdat de sterkte van de Focus mijn vrouw heeft gered. Zij is door het ongeval banger geworden in het verkeer en wil een iets groter model om zich veiliger te voelen. Resultaat: tweedehands C-Max. We vragen onze garagist om uit te kijken maar kan ons, binnen ons krap budget niets aanbieden. We gaan zelf op zoek en komen op een (aan de buiten-en binnenkant) ZEER mooie C-Max, weliswaar met 130.000 km. Wij willen persé kopen via onze garagist maar die verkoopt niet graag auto's boven de 80.000 km. Hij neemt die auto toch over om ons een plezier te doen en toeval wil, na enkele weken het eerder vermelde probleem. Alle voorgaande zoektochten heeft hij op zijn schouders genomen maar nu stopt voor hem het verhaal.
Dus in principe zou ik inderdaad moeilijk kunnen doen en stappen ondernemen om dit toch binnen de garantie op te lossen maar ik wil de kerk in het midden houden en de relatie toch enigzins leefbaar houden. We hebben immers begin dit jaar (na de eerste voorschotten van de verzekering) nog een Focus 2 bij hem gekocht, die dus ook nog steeds in garantie is.
Daarom wou ik via deze weg mensen zoeken die misschien gelijkaardige problemen hebben of gehad hebben.
Grtjs,
Patrick
13 jaar
oke patrick,duidelijk verhaal. Gelukkig heeft je vrouw het overleefd.
Met name vuldruk/turbodruk senor contr.
Ik heb precies het zelfde met mijn Ford Focus 1.6 tdci 110pk uit 2006. Dealer heeft ook geen idee wat het is. Geen foutcodes gevonden. Op i-net lees ik oorzaken van EGR-klep, vacuum-klep, verstuivers, luchtfilter, LMM, software, enz. Ben onderhand wel erg benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn...
13 jaar
Hoi Rifai,
Ondertussen zijn we eventjes verder en kan ik melden dat onze garagist een tweedhands-turbo (die 85.000 km heeft moeten werken) op de kop heeft kunnen tikken. Aangezien het voor hem een koopje was, wil hij hem dan toch kosteloos monteren. Dit zal normaal gezien in de loop van volgende week gebeuren. We hopen met z'n allen dat dan ons probleem zal opgelost zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat men bij onze auto ook alles heeft gecontroleerd (EGR, vacuum-klep, ....) en nergens een oorzaak vondt. De enige oplossing zou dus nog de turbo kunnen zijn. Dus misschien is het bij jou ook zo.
Ik hou jullie in ieder geval allemaal op de hoogte van het verloop ervan.
Grtjs, Patrick
13 jaar
hallo heb dit probleem op dit moment ook.
ook met cruise control dan schommelt hij bij mij ook soms moet ik gas geven 2000 toeren om van de plaats te komen heb de lmm stekker gisteren bij losgehaald en merkte toen dat bij constante snelheid het geschommel weg is
ookmet optrekken gaat het perfect
heb nu wel een motor lampje branden maar auto rijd het zelfde als van te voren met de stekker erop.
ik ga zowiezo volgende week terug naar de dealer om laten te vervangen heb namelijk nog garantie.
ik hoop dat het daarbij blijft ik hou jullie op de hoogte
mvg jaaap
13 jaar
Hoi Jaaap,
ik hoop ook voor jou dat het maar de lmm is die defect is. Bij ons hebben ze die ook vervangen maar zonder resultaat.
Ik hou jullie zeker op de hoogte wat het resultaat is met een andere turbo.
13 jaar
Hallo Patrick,
Ik heb een mondeo 2.0TDCI 115pk bj2006 en heb hetzelfde probleem.
Heel licht stotteren/ inhouden onder de 2000rpm, bij een constante snelheid, en roken bij het optrekken.
Zelf vermoed ik dat het gewoon vervuiling is van de turbo en inlaat door de EGR klep.
Mijn rijstijl is ook zeer rustig, verbruik normaal 1/18.
Nu heb ik een paar maal stevig doorgereden, oa afsluitdijk op en neer 150/160km/h met een fietsenrek met 2 fietsen achterop.
Dit vangt veel wind en wagen moest goed trekken.
Hierna is het probleem veel minder geworden, dus vermoed ik dat het vervuiling is.
Eerder ook meegemaakt met oude diesels, een ritje naar Italië op en neer en de wagen liep gelijk weer een stuk beter.
Mijn plan is om binnenkort de EGR af te blinden met een plaatje met 8mm gat( een motor moet schone lucht heben en geen uitlaat gassen !), en de turbo schoon te gaan maken.
Dit omdat ik geen fout meldingen heb en op problemcar zie dat veel mensen van alles al vervangen hebben LMM, EGR, maar nooit het probleem vinden.
Groet Jan
13 jaar
Hallo iedereen,
Vandaag was de dag van de waarheid: de turbo is vervangen en is de auto achteraf opnieuw aan de computer gelegd. Hij gaf geen schommelingen meer in de turbodruk en de auto rijdt weer normaal. Dus waarschijnlijk zal die ganse nachtmerrie achter de rug zijn. Chapeau voor onze garagist en zijn mensen omdat ze er dan toch recht opzaten. En van harte bedankt omdat dit alles dan toch binnen de garantie is uitgevoerd. Eventjes was ik mijn vertrouwen verloren maar dit is nu helemaal hersteld.
Laat dit verhaal een lesje zijn voor iedereen: iemand die met zijn auto veel in lage toeren rijdt, heeft kans om later een turbo te hebben die dicht zit van de roet. Dit was immers de oorzaak van ons probleem. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar die auto veel te zachtjes behandeld, waardoor de schubben binnenin de turbo vast zijn komen te zitten. Tot op heden was dit fenomeen zelfs nog niet gekend bij Ford België maar toeval wil dat er de laatste maanden toch hier en daar al enkele turbo's zijn vervangen van auto's die dezelfde symptonen vertoonden. Door al die milieumaatregelen waarmee auto's worden geplaagd, zullen dergelijke problemen alsmaar meer voorkomen....
Groeten, Patrick
13 jaar
Bij die motoren zijn de problemen met de turbo nochtans zeer goed gekend, het is de motor met het grootst aantal kapotte turbo's. De meeste gaan kapot door smeringproblemen, daarom hoop ik dat het bij jou aan vastzittende schpoepen heeft gelegen. Er is een speciaal procédé voor dat gevolgd moet worden bij vervanging van de turbo, anders weer kapot na weinig kilometers.
Google maar eens even op "DV6 turbo problemen"
ik heb de egr afgedopt en de katalysator leeggemept ivm dergelijke problemen. Ook opgelost. Ik zie t als een wisselwerking. De egr houdt t milieu schoner maar de auto viezer. Na verloop van tijd gaat de auto roeten inhouden en weet ik t allemaal. Dan wordt t milieu extreem belast.
13 jaar
hallo allemaal van het weekend aan de c max gewerkt en heb een verstuiver opnieuw een pakking laten zetten. daarna was het probleem nog niet verholpen heb toen het klepje als je overdruk hebt met de turbo vervangen en mijn wagen rijd weer als een zonnetje.
ik ben er eigenlijk achter gekomen door het vacuum slangetje wat naar de aansturing van de turbo gaat aan de achterkant van de motorblok los te trekken toen was het schommelen weg. toen maar het klepje laten vervangen en dat was bij mij de oplossing.
mvg jaaap
13 jaar
Ik heb verleden week een blikje injector reiniger in de tank gedaan, ben nu 800km verder en de wagen stotterd niet meer!!
En loopt ook nog zuiniger bovendien.
Als ik binnenkort de EGR afgedopt hebt laat ik mijn bevindingen weten.
13 jaar
Beste allen,
Door het vervangen van de turbo een aantal weken geleden, doet de auto het opmerkelijk beter. Maar toch heb ik de indruk dat hij heel af en toe nog naar lucht moet happen en toch nog stottert. Waardoor ik vrees dat dit misschien op termijn toch weer erger wordt. Ik zie al jullie reacties en eventuele oplossingen (bij jullie wagen althans) maar zelf ben ik niet al te technisch aangelegd, dus zelf ga ik aan niets beginnen. En bovendien ben ik de ganse historie zo beu als koude pap waardoor ik ernstig aan het overwegen ben om de auto van de hand te doen en over te schakelen naar ofwel een ander merk of eventueel toch nog een C-Max maar dan de 1.8-versie. Iemand goede of slechte ervaringen met deze motor?
Dit neemt niet weg dat jullie niet nog reacties mogen plaatsen hoor. Alles is welkom.
Grtjs,
Patrick
13 jaar
Weet je zeker dat de EGR daadwerkelijk vernieuwd is? Als het probleem zich voordeed bij constant motortoerental kan de EGR de oorzaak zijn geweest. Die staat op zo'n moment te regelen. En wat betreft montage nieuwe turbo, Hendrik4290 heeft gelijk met betrekking tot speciale schoonmaakprocedure bij vernieuwen turbo. Dus als de problemen nu weer beginnen, help ik je hopen dat de turbo goed blijft.
Zeker.... ??? Ik probeer te geloven wat men mij zegt in de garage. Wat ik wel veronderstel, is het feit dat die ganse procedure die normaal zou moeten gebeuren bij het vervangen van een turbo, niet gebeurd is.... Aangezien die ganse problematiek al van in het begin een discussiepunt was tussen mijn garagist en ik, mag ik aannemen dat die extra moeite en kosten niet zullen gedaan zijn. En daarom hou ik mijn hart vast voor de toekomst van die auto. Eén dezer dagen ga ik toch nog eens langs bij de garage om het nogmaals aan te kaarten. In ieder geval, ik geef er geen extra cent aan uit. Nog liever een papiertje met "te koop" eraanhangen.... en op zoek gaan naar een ander merk.
13 jaar
Sterkte ermee, jammer dat je van Ford af stapt om deze reden. Ligt aan de motor, die is van XXX
Mvg. Jopiekees
Waarom wordt hier door de Moderator de naam Peugeot omgewisseld voor XXX??? Ik zeg toch niks verkeerd? Behalve dan de zin die hierna kwam.
Hey Jopiekees,
Ja, ik vind het eigenlijk ook spijtig want anders is dat een leuke auto om mee te rijden. Maar dat is een eerste reactie: als een mens problemen heeft met één bepaalde auto, dan is het ganse merk slecht. Ik weet dat dat verre van waar is en daarom overweeg ik eventueel opnieuw een C-Max maar dan de 1.8 van Ford zelf, en niet meer de 1.6 van XXX (grapje!!!).
Aangezien ik zie dat je professionel bent en dat je achter Ford staat, mag ik dan veronderstellen dat je veel ervaring hebt met Ford? Zoja, zou je me kunnen overtuigen om opnieuw een C-Max aan te kopen maar dan de 1.8-versie? Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten,
Patrick
13 jaar
Hallo P'trik,
Bedankt voor je leuke reactie. ik heb inderdaad wel een beetje ervaring met Ford. Ik werk momenteel bij een Ford dealer en heb al bij andere Ford dealers gewerkt. De 1.6 TDCI motor van Peugeot is normaal gesproken niet slecht, rijdt ook wel goed. Het enige probleem is de turbo, die moet je echt met fluwelen handschoentjes behandelen. Daarmee wil ik zeggen, rustig warmrijden, op tijd olie verversen en na stevige rit motor af laten koelen naar normale bedrijfstemperatuur door rustig te rijden. Motor tevens rustig tot stationair toerental laten zakken voor je de motor afzet.
Mocht onverhoopt de turbo toch stuk gaan, dan is het zaak om alles volgens procedure te doen. Zo moeten bijvoorbeeld alle luchtvoerende buizen en de intercooler grondig gereinigd worden door een daarvoor erkend bedrijf. De olie moet ververst worden en de olietoevoer op de turbo moet worden vernieuwd.
Ik zou je dus wel weer de C-max aanraden met de 1.6 TDCI of de 2.0 TDCI (ook Peugeot). Deze auto's rijden goed en als je er goed mee omgaat is er niks aan de hand. Hopelijk krijg je hierdoor weer iets vertrouwen in deze auto's.
Groeten,
Jopiekees
Hallo Kees,
Bedankt voor je reactie. Ik had ook niet anders verwacht dan dat die motor goed was, waarom zou hij anders door verschillende merken gebruikt worden? Ons probleem is natuurlijk dat we die auto 2de hands hebben aangekocht en dus niet weten als die turbo dus zo behandeld is geweest zoals je voorstelt. Onze garagist is van mening dat hij net TE voorzichtig gebruikt is waardoor er roet is blijven steken tussen de schoepen. Wat denk je daarover?
In ieder geval, zoals ik reeds zei, denk ik niet dat die ganse procedure is uitgevoerd bij het vervangen van de turbo. Ik was ondertussen al eens gaan zoeken op 't internet en had inderdaad die verschillende stappen gevonden. Denk je dan echt dat de "nieuwe" (dus 2de hands in ons geval) turbo ook geen lang leven is gegund...?
Je raadt me de 1.6 en de 2.0-versies aan. Niet de 1.8? Die is toch van Ford zelf? Is dit geen evidentere keuze?
Groeten,
Patrick
13 jaar
Hallo P'trik,
Van teveel koolaanslag op een turbo gaat hij niet stuk. Hooguit gaat hij wat roken.
Wat de 1.8 TDCI betreft, die is niet zoveel verkocht en dat is op zich logisch. Je hebt een 1.6 TDCI met 90 en 110 PK, en dan komt de 1.8 TDCI met 115 PK. Dat is natuurlijk een klein verschil tussen deze twee. Daarom gaan de meeste mensen voor de 1.6 TDCI. Als je dan echt veel power wil moet je de 2.0 TDCI kopen met 136 PK. Die rijdt echt fantastisch, ik spreek uit eigen ervaring, maar is wel duurder in aanschaf en verbruik. Die is dus ook weer een stuk minder verkocht. De 1.6 TDCI 90 PK is echt een veel verkochte auto, die zien we elke dag wel in de werkplaats, de 1.6 TDCI 110 PK daarentegen is minder verkocht dan de 90 PK versie maar rijdt wel fijner. Meer koppel en trekt soepeler door op hogere toerentallen.
Kortom, ikzelf zou gaan voor de 2.0 TDCI, maar als het budget dat niet toelaat zou de 1.6 TDCI 110 PK mijn volgende keus zijn. Van de 1.6 TDCI 90 PK kan ik alleen zeggen, die zijn er in alle soorten en maten en je hebt ze gewoon voor het uitzoeken.
Om zekerheid te krijgen van je turbo op dit moment is het misschien een idee om de speling op het turbine-asje van je turbo te laten controleren door een andere garage. Dan tevens controleren op verkleuringen van het schoepenwiel. Je kunt ook vragen aan de garage houder die de turbo heeft gemonteerd of hij het zeefje heeft verwijderd uit de olieleiding van de turbo. Die raakt op den duur verstopt door sludge-vorming en dan krijgt de turbo geen olie meer, de rest laat zich dan raden. Bezuinig zeker niet op de olie die wordt gebruikt bij de onderhoudsbeurten. En zolang je geen luide fluittoon hoort tijdens het optrekken hoef je je eerst geen zorgen te maken.
Hopelijk kun je hier iets mee. Succes met je auto en eventueel je volgende auto.
Hallo Kees,
Van harte bedankt voor je uitleg. Tja, qua motor ging destijds mijn voorkeur ook uit naar de 1.6 van 110 PK, fiscaal interessant, toch een behoorlijk aantal PK's en wetende dat ze zoveel verkocht worden.... Een paar dagen geleden zei je nog dat de turbo het probleem was, dat hij met fluwelen handschoenen moet behandeld worden. Ook Hendrik4290 zei op 12 augustus dat het de motor is met het meest aantal kapotte turbo's. Net daarom zou ik eventueel op zoek gaan naar de 1.8 TDCI, niet vanwege die 5 PK meer maar gewoon vanwege het feit dat dit nog de enige Ford-motor is die in die C-Max verkrijgbaar is.
Wat onze huidige "problemcar" betreft, ik weet niet of ik er nog veel moeite wil insteken. In ieder geval vraag ik mijn garagist nog eens naar de precieze ingreep die ze hebben gedaan. Maar ik zou hem toch het liefst van de hand doen en opnieuw beginnen. Ik hou je nog op de hoogte van het vervolgverhaal.
Groeten,
Patrick
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar