Auto uit 2013 met 151.880 km op de teller.
Alleen bij het starten van de auto (koude motor) komt de melding van de auto dat de motor olie druk te laag is. Na 20 meter rijden verdwijnt de melding.
Genoeg olie in de motor + geen lekkage. Nu geeft de garage (geen dealer) aan dat de auto een 1.0 ecoboost motor is en dat je daar maar een 150.000 / 170.000 km mee kunt rijden. Eventuele reparatie (motor uit elkaar halen) zou even duur zijn als een complete nieuwe motor erin zetten.
Is het werkelijk waar dat zo'n auto al na 150.000 km helemaal op is wat motor betreft ? De auto rijd nog als een zonnetje.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe vaak ververs je de olie , gebruik je een origineel oliefilter en wat voor olie gaat er in ?
Is de oliedruk al eens gemeten?
Er zijn tegenwoordig door het downsizen grote problemen qua levensduur .
Is dit niet zo'n wetbelt motor waarbij de distributieriem door de motorolie loopt?
Juiste motorolie en houden aan de verversingsinterval is belangrijk bij dergelijke motoren. Weet niet hoe vaak het bij Ford voorkomt, bij Peugeot is het een bekend probleem dat riem afbrokkelt en de oliezeef verstopt met rubber korrels. Geeft soortgelijke klachten.
2 jaar
Dit is een motor waarvan de disriem in de olie loopt,carter demonteren en kijken of oliezeef niet verzadigd is van rubberresten distributieriem.
Bij deze motoren is speciale olie vereist,
Bovenstaande forumgenoten hebben allemaal gelijk.
Deze motoren zijn hoogbelast én hebben een afwijkende constructie.
Je krijgt ze maar op drie manieren kapot:
1. slechte rijstijl (flink gassen met te koude motor en/of structureel te schakellui rijden met écht lage toerentallen)
2. beurten te laat laten uitvoeren (i.v.m. verdampte dopes en interne vervuiling)
3. niet exact de door Ford aanbevolen olie gebruiken bij de beurten, maar "iets wat erop lijkt".
Waarom? Deze motoren hebben naast de distributieriem nóg een getande riem, die in het carter de oliepomp aandrijft. Een "natte" riem (= een riem die door de olie loopt) kan daar eigenlijk niet tegen: de olie tast de riem aan. In de door Ford aanbevolen olie voor deze motoren zitten dopes (toevoegingen) die de riem beschermen tegen de olie. Officieel moeten deze motoren (zo uit mijn hoofd) eenmaal in de 30.000 km. een olieverversing hebben met vrij dure olie. Je houdt de motor in goede conditie als je dat zelf vervroegt naar eenmaal in de 15.000 of 20.000 km.
Deze blokken kunnen best lang meegaan bij goed onderhoud en goede behandeling.
Maar wat nu? Er is duideljk wat aan de hand, want er is na starten onvoldoende oliedruk.
Zonder met een beschuldigende blik richting de niet-dealer garage te kijken, zou dat inderdaad kunnen komen door een onjuiste oliesoort (zonder die dopes). Het is nu zaak er iets aan te doen, voordat je schade rijdt. Daarom zou ik op zijn minst beide riemen laten inspecteren en evt. vervangen, incl. inspectie en schoonmaken van het carter. Daarbij meteen oliefilter vervangen en de juist oliesoord erin (cf. Ford-specs).
Waarschijnlijk heb je dan nog lang plezier van je auto en motor.
2 jaar
Zo duur is de juiste olie niet. Voor minder dan 10 euro de liter vindt je hem op veel plaatsen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford B-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar