Het gaat hier om een Escort 1.8TD 90pk Station (type selectie werkt niet).
Sinds kort slaat de moter soms op hol.
Even de situatie schetsen:
- de motor is lekker warm (minstens 40km@120km/h)
- ik vraag vervolgens een korte periode minder van de motor (stoplicht of oppikken carpoolers)
- trek daarna weer op en koppel om te schakelen van de 1 naar 2de versnelling...
En op dat moment komt het voor dat de motor uit zich zelf begint te loeien. Hij schiet dan ineens door naar een heeeel hoog toerental en valt dan weer terug.
Dat is het moment dat ik me de pleuris schrik en de bestuurder naast me voor 't stoplicht ook trouwens...
Ik heb me laten vertellen dat het slijtage is en de motor zichzelf op toeren jaagt door olie-dampen uit de carter en dat ik maar een nieuwe moet kopen (zei de dealer die toevallig net een paar leuke nieuwe modelletjes had). Weet iemand hier meer over? Heb ook al iets vernomen over een drukdoosje (???).
Please help, ik wil em nog nie weg doen.
Groeten, Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja,je zegt het zelf al.Membraam van de vuldrukregeling lek.
Daardoor zuigt ie diesel aan,door de leiding die van je turbo naar je pomp loopt.
Ford levert deze niet los,maar buchli in harderwijk wel.
Niels
Heel erg bedankt Niels.
Het doet me goed te weten dat er nog een kans is dat de auto te redden is.
Echter ben ik (nog) niet zo technisch onderlegt dat ik weet hoe dit precies in elkaar zit. Moet ik nu een vuldrukregeling bestellen bij Buchli of is het alleen een slang met membraampje?
Verder zal ik vanavond nog eens goed zoeken waar alles zit.
Alle informatie is van harte welkom.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
18 jaar
Heb mijn benodigde onderdeel (boost kit van Buchli), weet ook precies wat er aan mankeert (bij de oude blijft het pennetje hangen waardoor hij zelf gas geeft). Weet zelfs waar het onderdeel zit (voor onder de brandstof pomp, messing kleur met wit dopje) en hoe ik hem moet vervangen en afstellen.
Maar ik kan er met geen mogelijkheid bij komen!!
Bovenlangs ging niet en van onder lijkt het alsof ik dan de bumper en de radiator eruit moet slopen en dan maar hopen dat het dan wel lukt. Kan iemand mij vertellen of ik hier wel goed aan doen of dat dit ook anders kan??
Alle hulp is welkom.
Groeten,
Jeroen
18 jaar
Hierbij nog het laatste stukje feedback:
Het is me gelukt!!!
De plastic kap voor-boven de radiator heb ik verwijderd door met een stompe spijker de kern uit de plastic popnageltjes te drukken.
Toen de auto op de krik (met extra as steunen) en de plastic-kap onder de motor verwijdert.
Vervolgens de balk waar de radiator op staat los gehaald en deze rustig laten zakken.
Toen kon ik eindelijk bij de vuldrukregeling.
Plastic dopje eraf gehaald (helaas ook gelijk verbrijzelt), borgmoer los gehaalt (sleutel 14!!), messing bescherm kapje eraf.
De vuldrukregeling eruit gedraaid.
Exact opgemeten hoever de stelschroef in de oude regelaar zat.
Die eruit gehaald met imbus # 4 en in de nieuwe gedraaid.
De rest achterste voren er weer in gezet.
En nu ...
Hij loopt weer als een tiet en het probleem is verholpen.
Nie slecht voor iemand die nog nooit motorisch aan een auto gesleuteld heeft, toch? Maar dan wel met de (geschreven) hulp van een aantal kenners hier.
Heren, alsnog bedankt.
Groeten,
Jeroen
18 jaar
Ik heb met mijn ford mondeo 1.8 TD 1997 percies hetzelfde gehad (285.000 km). De garage wist niet wat het probleem was. Ik heb de garage een uitdraai een reactie van 10 november 2004 van deze site waar hetzelfde probleem met een ford mondeo was omschreven en inderdaad dat was het probleem. De garage wilde het het onderdeel wel bij een dieselcentrum bestellen maar niet monteren omdat het dieselcentrum van mening was dat de pomp opnieuw afgesteld moest worden. Op advies van een aantal reactie heb ik het onderdeel (menbraam/drukgroepje) zelf gemonteerd. Het was 10 minuten werk. Bij een Ford Mondeo kan je er wel redelijk goed bij. Eerst het plastik dopje verwijden (slopen) dan beschermkapje met borgmoer verwijderen (Pas op dat het stelboutje niet verdraaid. Je kan deze tegenhouden met een imbus) Oude drukset eruit draaien. Stelboud met de imbus eruit draaien (Ik heb het aantal slagen geteld) Vervolgens deze stelbout even ver weer in de nieuwe drukgroep draaien en als laatste de drukgroep en het beschermkapje weer monteren. En inderdaad hij loopt als een zonnetje, slaat niet meer op hol, en rook bijna niet meer bij het optrekken.... En dat alles voor 108 euro.
Mijn dank heren.
Wat een fijne site is dit toch. Ik heb veel geld bespaard.
Onno Zwaan
18 jaar
Gelukkig heb ik op deze site gekeken en had het probleem met mijn Ford Mondeo TD 1997 ook dat hij ineens, bij stilstaan voor het stoplicht, in het rood schoot op de toerenteller met daarbij het lawaai van een bijna uit elkaar knallende motor terwijl je geen "gas"geeft !!
....zag ergens dat iemand een 'boost-kitje" bij Büchli B.V. in Harderwijk heeft gekocht en het zelf heeft gemonteerd en er verder geen problemen meer mee heeft gehad omtrent dit euvel.
Dit heb ik vandaag ook gedaan en men had bij "Büchli" ook nog even tijd om hem te installeren.De Mondeo doet het weer helemaal goed en dat voor +/- e180,- inc .btw en montage!!( ipv de vrij hoge kosten bij een Ford dealer waarbij je al e100,- armer bent voor eerst een diagnosestelling!!!)
Super zo'n site!! Wil
17 jaar
En daar is ook voor gemaakt ;)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar