close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: rammelende geluiden bij nieuwe velgen

Bouwjaar: 1997

Heb mijn 13" wielen vervangen door 16" sportvelgen 205mm breed.
Dit past netjes en met sturen en doorveren wordt er helemaal niets van de auto geraakt.

Echter bij het rijden hoor ik rammelende geluiden (wiellagers???), met name rechtsvoor. Dit was eerst nog niet. Als ik naar links stuur wordt het minder. Als ik op mijn rempedaal druk zijn de geluiden weg. Laat ik mijn rempedaal weer los dan ratelt ie weer. Klinkt allemaal behoorlijk gammel maar ik zie of voel er niks aan.

Het is vooral op klinkerwegen. Op asfalt is het minder, maar nog steeds aanwezig!

NB mijn stuur trilt van 50 tot 100km/u maar de wielen zijn nog niet gebalanseerd.

Geplaatst door

escort (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

KLOPT!

Heb ff gemeten:
Naafdiameter is 62mm en naafgatdiameter van nieuwe velgen is 57mm.
Het naafgat van de niewe velgen loop schuin toe (tot die 57mm.)


Ik weet nu dat ik eigelijk onjuiste velgen heb voor dit probleem, maar bestaan er geen spoorverbreders o.i.d. voor dit soort problemen?

escort 0

18 jaar

nee inderdaad dan passen je wielen niet en is dat aan beide zijden??
succes jan

jan5047 0
badge

18 jaar

zit je wiel toch niet los?
gr jan

jan5047 0
badge

18 jaar

nee zit prima vast!

maar wacht 's ff.
ik zie/voel net dat er speling op de remschijven zit. is dat normaal bij escort?

ik heb overigens geen wielbouten, maar moeren.
de wielen zitten over 4 draadeinden geregen en daar komen moeren op. dit geldt ook voor de remschijf.
de remschijf zit op die draaideinden geregen, en daarop wordt het wiel weer op de draadeinden geregen. maar de remschijf zit niet muurvast klem tussen naaf en wiel, maar er zit wat speling tussen, zodat je remschijf handmatig stukje kunt bewegen (1mm of zo). denk dat dit er iets mee te maken heeft, maar hoe los ik dit op?

bij andere auto's die ik heb gereden zaten de remschijven altijd met 1 of 2 schroefjes vast op de naaf, maar deze niet. ze hebben ook geen schroefgaatjes. ze bengelen als het ware gewoon tussen wiel en naaf.

maar ik weet niet zeker of dit het probleem is.
achter meen ik ook gerammel te horen maar daar heb ik trommelremmen.

escort 0

18 jaar

levens gevaarlijk direct iemand met verstand naar laten kijken!!! wielen passen niet goed!! en als de schijven niet opgesloten zitten kunnen je tapeinden waar de wiel moeren opzitten zo erg beschadigen dat ze breken.

tonny11609 0
badge

18 jaar

Heb je de velgen nieuw of gebruikt gekocht? Ik neem aan dat je het hier hebt over lichtmetalen velgen? Er zijn namelijk velgen die "universeel" te gebruiken zijn v.w.b. de steek van de wielbouten maar hebben vaak verschil in grootte van het naafgat. Hier is dan een type specifieke plastic vulring voor nodig om de boel goed te monteren. Bijv. velgen van het merk Gotti hadden dit systeem.

Santa 0

18 jaar

waar jij het over hebt klaas zijn centreerringen, als echter de wielen in de lucht vastdraaid kan het prima zonder deze ringen.
deze ringen zijn puur een hulpmiddeltje voor het precies in de midden plaatsen van de wielen, maar de bouten/moeren zijn conisch dus als je het zaakje in de lucht al vastdraait zal het wiel zich automatisch goed centreren.

arie549 0
badge

18 jaar

het zijn 2e hands lichtmetalen velgen ja
4 x steek 108,
alleen lijkt net of de velg niet vlak op de remschijf aansluit
remschijf rammelt tussen velg en naaf.
dit terwijl het wiel wel vast zit en de bouten goed aangedraaid zijn

escort 0

18 jaar

ja is aan beide zijden voor. achter niet heb ik ondekt.

maar wat pas er dan precies niet? kan ik de achterkant van de velgen laten slijpen of zoiets? velg sluit niet perfect vlak aan op remschijf volgens mij. anders weet ik ook niet wat er aan de hand is.

escort 0

18 jaar

Hallo Escort,
Op de draadeinden zitten bij ford vaak een soort borgringetjes die bedoeld zijn om de schijven op hun plaats te houden.
Als je deze niet verwijderd dan slingeren de wielen heel erg.(vandaar ook de trilling).Overigens zou ik wel iemand met een beetje kijk op velgen laten kijken of deze wielen wel geschikt zijn voor de escort.Bij velgen is niet alleen de steek van belang.Als je bijv.verkeerdfe ET-waardes gebruikt kan dat nare gevolgen hebben voor de wegligging.In ieder geval succes.
Groeten,
Koos.

en et waarde is denk ik of C42 or e30 Ik heb in ieder geval alles cijfers dat ik op de velgen kan vinden opgeschreven.

14286
c42
P.T.
Made in Engeland
H2
7.5J x 16
e30
S1670

escort 0

18 jaar

Maar als ik jou lees moet ik de bordringen dus VERWIJDEREN, en dan de nieuwe wielen er op en dan vastmoeren?

escort 0

18 jaar

nafgat is te krap, (c42 is naafgatdiameter) meet de naaf (= centreerring van je remschijf) maar eens, deze is groter, volgens mij 62 mm.
DIRECT verwijderen. De wielen kunnen breken of de bouten afbreken. Het wordt tijd voor een soort TUV goedkeuring in nederland.
vr.gr.

SWONNIE 0
badge

18 jaar

Ik heb de oplossing al: velgen uit laten draaien. Kost 15 euro per velg, da's nog wel om te doen.

escort 0

18 jaar

Daarom haalde ik ook dat verhaal van die universele velgen met vulringen van diverse diameters aan. Het naafgat in deze velgen is n.l. dusdanig groot dat ze vrijwel op elke auto passen. De vulringen zijn type afhankelijk. De velgen die escort dus heeft gekocht zijn dus niet universeel maar veel meer type-gebonden.

Santa 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.