Mijn vader rijdt een Ford Sierra 2.0 benzine uit 1987.
De wagen heeft de volgende klacht(en), na het starten van de motor kan er zo'n 4.5/5km gereden worden waarna de motor (9 van de 10 keer) in de vierde versnelling afslaat (snelheid 50/60km/h).
Op dit moment is de motor erg warm als ik mijn vader moet geloven, soms zo warm dat het hele voor front zo heet is dat je je hand er niet lang op kan leggen.
Als de motor is afgeslagen kan er bijna direct hierna weer gestart worden en kan men verder rijden, de motor slaat echter wel na een steeds kortere periode af.
Men heeft de volgende delen reeds vervangen door nieuw of een gebruikt deel:
Bobine, vacuümpomp, brst.pomp, ecu en diverse relais.
Ik heb deze week zelf eens wat dingen opgezocht op het internet en wat naar voren kwam bij een vergelijkbaar probleem was de MAP sensor in het inlaat spruitstuk en een zwart kunststof potje ? van de carter ventilatie. Van de week is er gereden terwijl de connector van de MAP sensor losgehaald was, toen sloeg de motor na 8km nog niet af maar is er wel gestopt omdat men de motor te warm vond worden en het niet aan durfde verder te rijden.
Vandaag heb ik op verzoek de thermostaat vervangen, hierna is er proefgereden (zo'n 8 á 9km) en is de motor niet afgeslagen (connector MAP sensor verbonden), wel heeft deze ingehouden op het moment waar deze eerder af zou slaan. Hierna een proefrit gemaakt met de connector van de MAP sensor onderbroken (om te kijken of dit nog invloed had) en toen is de motor wel weer afgeslagen.
Na beide proefritten van vandaag vond ik persoonlijk dat de motor niet schokkend warm word, de waterslangen worden wel heet (dusdanig dat je ze niet lang met hand vasthoud) maar dat lijkt me niet abnormaal. Het voor front werd niet heet, alleen een beetje warm.
Wat men bedoeld met een zwart kunststof potje van de carter ventilatie begrijp ik niet zo goed, deze kan ik ook niet op de wagen ontdekken. Er zit een soort zeefje tussen het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar de ecu gaat en er zit een zwart kunststof huisje (Rond met een diameter van zo'n 7 á 8cm) op de inlaatpijp van het luchtfilterhuis, hier vandaan loopt een heel dun slangetje naar (volgens mij) de carburateur. Ik geloof niet dat één van deze twee iets met de carter ventilatie te maken hebben.
Er schijnt bij sommige Ford modellen een (oververhitting) temperatuur sensor in de cilinderkop te zitten, deze kan ik ook op de wagen van mijn vader niet vinden dus vermoed ik dat dit er bij dit model niet op zit.
PS: temperatuur meter op het dashboard is al jaren defect, hierop is dus niet af te lezen hoe warm de motor werkelijk word.
Heeft iemand een idee waar ik naar zou kunnen kijken ?
Is het wel of niet oke dat de waterslangen zo warm worden dat je ze niet vast kan houden ?
Mijn vader durft er op dit moment alleen kleine stukjes mee te rijden op wegen waar hij makkelijk aan de kant kan mocht de wagen afslaan.
Graag zou ik hem van deze onzekerheid af helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan zou ik eens beginnen of de meter te maken of iets anders te construeren waarop de watertemperatuur is af te lezen , want nu wordt er van alles geroepen geknutseld , maar gericht zoeken ?
Werkt de ventilator ?
Bouwt het systeem druk op ?
Radiateur verstopt ?
Waterpomp defect , schoep los ?
Dat je de waterslang niet vast kunt houden lijkt me normaal ook onder normale omstandigheden , 85/90 graden is echt wel warm aan je handjes.
De temperatuursensor voor de meter zit in de cilinderkop bij de ontsteking.
Ga die eerst maar eens vervangen, bij de automateriaalzaak kosten ze iets van 8 Euro.
De kleur van het plastic ringetje bepaald de waarde, ik denk dat er een rode of zwarte in zit.
De meter in het dashboard gaat vrijwel nooit stuk.
88 graden is het koelwater als de thermostaat opengaat, dat je dan de slangen maar kort kunt vasthouden is niet meer dan logisch.
Voorop de viscovin (ventilator) zit een bimetaal. Als deze vuil is werkt deze niet goed meer.
Om daar bij te komen moet of de vin er af (speciale sleutel) of de radiateur weghalen.
Veel garages hebben een infrarood-thermometer met digitale aflezing, daarmee kun je meten waar het probleem zit.
10 jaar
Bedankt voor de reacties,
Het koelsysteem op zich lijkt goed te werken, alle slangen worden warm (ongeveer gelijkmatig) dus hieruit maak ik op dat voldoende circulatie is wat inhoud dat de waterpomp functioneert.
De ventilator werkt ook goed maar zou voor de zekerheid het bimetaal kunnen controleren.
De radiateur zit niet verstop en word ook helemaal warm (geen koude plekken).
De temperatuur sensor zal ik nog eens naar moeten zoeken, ik heb wel een sensor vlak bij het inlaatspruitstuk zien zitten maar die zat volgens mij in het blok en niet de kop maar ik zal dit nog eens controleren en kijken of we de meter weer aan de praat krijgen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar