Mijn vriendin is in het bezit van een Ford Fiesta uit 1997.
De naald van de motortemperatuur blijft helemaal links staan, nog onder het witte blokje. Verwarming in de auto doet het ook niet, blijft koude lucht blazen. De motor zelf wordt wel warm (de slangen dan) dus ik dacht aan de thermostaat.
Vanmiddag nieuwe thermostaat gehaald en erin gezet. Koelvloeistof weer bijgevuld, ontlucht en weer een stuk gereden. Het probleem is hiermee niet verholpen.
Ook heb ik het idee (sowieso bij stationair draaien) dat de koelvin niet aanslaat. Voor de deur heb ik de auto een kleine 10 minuten stationair laten lopen, ook tussendoor meer toeren laten draaien, maar er gebeurt niets.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voel eens of de slangen die in het dashboard gaan warm worden, als er een heet wordt en de uitgaande niet kan je kachelradiator verstopt zitten, of nog lucht, hoe voelt de onderste slang v.d.radiator aan? Als de thermovoeler niet aan gaat betekent dit dat het radiatorwater nog te koud is.
[quote=jjbalmszonen]Voel eens of de slangen die in het dashboard gaan warm worden, als er een heet wordt en de uitgaande niet kan je kachelradiator verstopt zitten, of nog lucht, hoe voelt de onderste slang v.d.radiator aan? Als de thermovoeler niet aan gaat betekent dit dat het radiatorwater nog te koud is.[/quote]
Hoi, dank voor je antwoord. De slangen die het dashboard in gaan heb ik niet gecontroleerd, dat zal ik morgen even doen. Onderste slang van de radiator heb ik ook (stom) niet gevoeld. Wat bedoel je met de thermovoeler? Ik neem aan dat die zorgt dat de naald van de temperatuur, in het dashboard, uitslaat?
ALS die thermovoeler onderin de radiator zit en deze zit verstopt, kan ik me voorstellen dat de naald op koud blijft staan. Ik controleer het morgen.
14 jaar
Ik ga er zo even een stuk mee rijden zodat ie goed warm wordt en dan hang ik m'n laptop met OBD-II er ook even aan. Ik kan me zo voorstellen dat als de sensor stuk is dat ie aangeeft dat het koelwater 0 graden is. Ook als het verstopt zit ergens, neem ik aan dat ie niet warm wordt. Wel heb ik gisteren even (na een stuk rijden) gevoeld aan de radiateur, die is gewoon koud. Slang die er naartoe loopt is wel bloedheet. (Die uit het blok komt.)
Als ik meer info heb, meld ik me nog even. Iemand anders nog tips in de tussentijd?
14 jaar
Inmiddels ben ik wat verder:
Volgens m'n OBD-interface, wordt de motor wel warm. (Van 14 graden na nacht stilstaan, tot 107 graden na flink toeren maken) Volgens mn hand inmiddels ook :). Koelfan slaat aan, dus dat lijkt allemaal goed te gaan. Slang die de radiator IN gaat is heet, slang die eruit komt ook, radiator zelf dus ook.
De slang die het interieur IN gaat, van de verwarming is heet, de slang die eruit komt blijft koud, ook als ik de verwarming aan zet. Het lijkt dus hier ergens in te zitten. Wat dan wel raar is, is dat de temperatuurnaald op het dashboard bijna niets doet.
Contact uit > naald helemaal naar links. Contact aan, naald IETS meer naar rechts, nog onder het witte blokje. De ene keer gaat de naald wel tot in het witte blokje, de andere keer blijft ie er voor staan. Geen pijl op te trekken dus.
Iemand een idee? Help?
14 jaar
De elctrische kachelkraan bij schutboard gaan veel stuk, deze vervangen is een kleine ingreep.
Dat de temp.meter niets aangeeft zou in de sensor kunnen zitten, ook die vervange je zo.
Suc6
Hoi Doktor,
Bedankt voor je reactie. De elektrische kachelkraan, is dat waar ook die stekker op zit, aan die slang die het schutbord in gaat? Ongeveer in het midden tussen de ruitenwissers?
En de sensor stuk zat ik ook aan te denken. Maar als ik m'n laptop met OBD-II eraan hang, zie ik de temperatuur wél. Die informatie komt toch uit dezelfde sensor? Als daar de temperatuur wel goed wordt weergegeven, lijkt het me dat die wel in orde is.
Die sensor, zit die in het blok, onderaan tegenover de radiateur? Daar heb ik namelijk wel 'iets' zien zitten met een 2-polige stekker die de kabelboom in gaat waar ook de radiateurfan op zit aangesloten.
Nogmaals dank voor je antwoord!
14 jaar
Ik denk dat ik morgen naar de sloop ga om betreffende onderdelen van een oude Fiesta (of Mazda 121 met hetzelfde blok) af te halen. Dan probeer ik het wel gewoon. Morgenmiddag om 15.30 uur vangt de reis naar Tsjechië in die auto aan, dus dan hoop ik dat het gelukt is. En anders houdt het gewoon op...
14 jaar
Sensor zit aan de cilinderkop met een stekker, links onder, die geeft de temp op het dashboard aan, gaan inderdaad veel net als de kachelkraan stuk
Hoi Arnold,
Vanuit Tsjechie maar even een antwoord. De sensor zit niet daar waar jij zegt dat ie zit. Volgens de dealer zou ie ook aan de cylinderkop moeten zitten maar daar zit, behalve de thermostaat, niets. Later kwam ik er achter dat de sensor *waarschijnlijk* IN de slang zit die naar de kachel toe loopt. Overigens heb ik de kachelkraan afgelopen week vervangen waardoor de verwarming het weer deed.
Ik heb 1100 kilometer gereden en alles is goed gegaan, alleen de temperatuurmeter doet het nog steeds niet, verder is alles in orde.
Woensdag wordt de auto verkocht en dan zijn we er van af. In ieder geval bedankt voor de antwoorden.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar