Hallo,
Sinds lange tijd (zomer 2008) brandt het motormanagementlampje van mijn Ford Focus C-Max. Omdat hij altijd prima rijdt, heb ik er niet naar laten kijken. Wel viel het me op dat het brandstofgebruik langzaam oploopt (was aanvankelijk rond de 8 liter/100km, nu zo'n 8.5 liter/100 km.
Bij de APK/grote beurt (Kwik Fit) heeft men de auto uitgelezen. Hoewel zij niet over de specifieke apparatuur van Ford beschikken, kon de monteur wel aangeven dat het waarschijnlijk de lambdasonde is (één van de twee).
Vragen:
Waar zit de sonde precies en kun je die zelf vervangen, kun je erbij komen?
Is er een ander probleem waarom de lambdasonde niet werkt (bijvoorbeeld een zekering of iets anders triviaals)?
Wat kost het laten vervangen van de lambdasonde ongeveer?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
groet, Albert Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder de exacte foutcode (liefst compleet met nummer) kun je niet zeggen wat er aan de hand is.
Zoals je zelf al zegt, de auto heeft 2 lambda-sondes en welke van de 2 is het nu?
Of is het de bekabeling of zelfs zoiets simpels als een zekering?
Lambda-sondes zitten in de uitlaat. 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator.
Het is zelfs mogelijk dat er 2 lambda-sondes voor de kat zitten en dat je auto er een totaal van 3 heeft.
Tenzij het een 1.6 16v Tivct is, da zitter er 4 sondes op
Mijn auto heeft twee sondes.
De foutcode weet ik niet. Dan zou ik dat door de Ford moeten laten uitlezen, kosten 50.
Prijsopgave inclusief uitlezen en vervangen twee sondes is 495! Lekker duur, zeg. Waar kan dat goedkoper?
Anyway, bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens nadenken wat ik zal doen.
groet, albertjan
14 jaar
Uitlezen kan bij iedere redelijk uitgeruste garage. Alles wat ze nodig hebben is een universeel EOBD/OBD2 uitlees apparaat.
Als je weet welke sonde er defect is, hoef je er maar 1-tje te vervangen. Dat is altijd goedkoper dan 2 vervangen.
En voor hetzelfde geld is het niets eens een lambda-sonde, maar een fout die door de lambda-sonde geconstateerd is.
Als er iets mis is met het inspuitsysteem (brandend lampje) kan doorrijden schade toebrengen aan de katalysator en dan wordt het pas echt duur.
[quote=aj148]Mijn auto heeft twee sondes.
De foutcode weet ik niet. Dan zou ik dat door de Ford moeten laten uitlezen, kosten 50.
Prijsopgave inclusief uitlezen en vervangen twee sondes is 495! Lekker duur, zeg. Waar kan dat goedkoper?
Anyway, bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens nadenken wat ik zal doen.
groet, albertjan[/quote]
De kwikfit had de code op de faktuur moeten vermelden, dan heb je daar voor later iets aan.
Terug gaan en om de code te vragen, daar heb je recht op.
Maar let op, alleen een code wil nog niet altijd wat zeggen, het kan zijn dat het systeem bijvoorbeeld aangeeft dat de lambdasonde geregistreed heeft dat het mengsel te arm is, dat wil niet betekenen dat de sonde stuk is, daar hoort dan meer diagnose bij om dat te bepalen.
Suc6
Hoi Doktor,
Heb Kwik Fit gebeld, maar die hadden de code niet meer paraat. Kan nog een keer langskomen en dan lezen ze het nog eens voor mij uit (gratis). Nette service, mag ook wel eens gezegd worden.
Maar, de man van KF zei dat de code die hun apparatuur genereert hun eigen code is, d.w.z. afwijkt van de code die de Ford-dealer ophoest. Is zo'n code dan niet universeel? Lijkt me lastig als iedereen zijn eigen foutcodes genereert.....
groet, albert jan
14 jaar
De foutcode die welke tester dan ook geeft is gelijk, de code wordt namelijk door de computer van de motorregeling gegenereerd, de tester is alleen maar een apparaat die de code "uitleest".
De beschrijving die een tester bij een code zet kan verschillend zijn, maar het gaat er ons nu om welke code het is.
Suc6 bij de KF
Het nummer van de foutode hoeft niet altijd gelijk te zijn. Verschillende testers (liever gezegd verschillende manieren om de code te lezen) kunnen verschillende nummers opleveren. Het verschil zit in het feit of je met een wettelijk vastgestelde manier een code uitleest of met de manier van de fabrikant.
Een mooi voorbeeld zijn de BMW motoren. Uitgelezen met de BMW-methode krijg je voor benzine motoren een 4-ciferig nummer dat met een 2 of een 3 begint, voor de diesels is dat een 4-cijferig nummer dat met een 4 of een 5 begint. Gebruik je de wettelijke methode (EOBD) dan krijg je ook de wettelijk verplcihte nummers die beginnen met een P.
Het nummer dat Kwik-fit kan uitlezen blijft echter interressant, zolanf de methode om uit te lezen ook bekend is.
[quote=oldford]Het nummer van de foutode hoeft niet altijd gelijk te zijn. Verschillende testers (liever gezegd verschillende manieren om de code te lezen) kunnen verschillende nummers opleveren. Het verschil zit in het feit of je met een wettelijk vastgestelde manier een code uitleest of met de manier van de fabrikant.
Een mooi voorbeeld zijn de BMW motoren. Uitgelezen met de BMW-methode krijg je voor benzine motoren een 4-ciferig nummer dat met een 2 of een 3 begint, voor de diesels is dat een 4-cijferig nummer dat met een 4 of een 5 begint. Gebruik je de wettelijke methode (EOBD) dan krijg je ook de wettelijk verplcihte nummers die beginnen met een P.
Het nummer dat Kwik-fit kan uitlezen blijft echter interressant, zolanf de methode om uit te lezen ook bekend is.[/quote]
Ok, feit is dan dat KF een universeel tester heeft en dus met EOBD code op de proppen zou moeten komen, daar kunnen we wat mee.
AlbertJan,
Ik weet niet of je probleem inmiddels is opgelost, maar ik heb een zelfde soort probleem met mijn 2.0 tdci. De Ford denkt dat bij mij de brandstoffilter verstopt is. Dit kan misschien een aanzienlijke kostenbesparing zijn in vergelijking met je nu opgegeven offerte.
Misschien heb je er iets aan.
De SRV-MAN
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar