close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Motortemperatuur problemen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 115 PK Tddi

Bij mij is het volgende aan de hand:

Ik heb een 3-tal problemen die denk ik te maken hebben met een temperatuursensor.

Gedurende de winter heb ik last gehad van een schommelende temperatuurmeter. Rijd ik rustig 80 of sta ik stil dan zakt de meter. Geef ik gas of ga ik harder rijden dan gaat de meter naar de normale stand. Hij komt er niet overheen.

Afgelopen zomer stond ik in België stil met de auto, het was 33 graden en ik reed met 4 volwassenen en de airco vol aan. Plots ging de motor temperatuur oplopen. Ik heb de auto direct geparkeerd. Na lang zoeken vond de wegenwacht het euvel, één van de zware (7 ampere of zo) zekeringen in de auto was kapot. Na het plaatsen van een nieuwe zekering dacht ik dat alles weer liep. Maar bij het met beklimmen van een lange heuvel op de snelweg liep de temperatuur weer op. Van het gas af en de meter liep weer terug naar normale waarden. De hele winter geen problemen gehad maar nu de zomer weer komt wil ik er toch naar laten kijken.

Ook heb ik problemen met het starten van de motor terwijl deze warm is. Ik moet altijd twee keer starten omdat de auto na één keer niet aanslaat.

Soms hoor je bij Mondeo's die stilstaan de ventilator behoorlijk blazen. Bij mij hoor ik dit nooit.

Kan iemand hier een tip over geven?
p.s. ik heb hier al eens eerder iets over gepost maar deze combinatie van problemen is toch uniek denk ik.

Geplaatst door

Ghia2001 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Ghia,

De lage temperatuur in de winter kan een gevolg zijn van de thermostaat van de temperatuurwisselaar. Deze zit bij de aansluiting van de waterpomp en heeft een diameter van ongeveer 20 mm. Wanneer deze open blijft staan wordt het water te veel gekoeld.
Wanneer de airco aanstaat moet de koelventilator in de lage stand draaien. Doet deze dat niet dan is waarschijnlijk de voorschakelweerstand van deze ventilator defect. De ventilator gaat dan plots hard draaien om na een poosje hier weer mee te stoppen. Deze lage stand wordt ook gebruikt om de motor te koelen wanneer deze te warm wordt. De Mondeo's die jij zo hoort loeien hebben hier dan ook last van.
Wat betreft het slecht aanslaan heb ik zo direct geen antwoord op. Heb je het systeem al uit laten lezen bij een Ford Dealer?

Succes

Ford_Faq

Ford_Faq 0
badge

18 jaar

De auto is zojuist in de beurt geweest en van dit forum had ik de hieronderstaande tips al uitgeprint en de dealer laten zien. Deze begon een beetje te lachen en vertelde mij dat er geen thermostaat zat onder het blok aan de voorkant. Ze kenden wel een andere thermostaat en wilden die vervangen voor euro 140,- materiaalkosten en daar bovenop nog arbeidsloon. Omdat ik de problemen heb zou de garage (Ford-dealer) de auto ook uitlezen maar ze hebben niks gevonden.

"Als ik het verhaal zo lees krijg ik de indruk dat er een koelvloeistofstroom langs je thermostaat heen de radiateur berijkt. Controleer het thermostaathuis of hier geen kanaal of scheur in zit waardoor het water eventueel via de slang naar het expansievat de radiateur kan bereiken. (plug deze slang desnoods tijdelijk af om proef te rijden)
Is de temperatuur al eens met een normale temperatuurmeter gecontroleert in bv het exansievat of desnoods in de motorolie om op deze manier de temperatuurmeters in je auto te ijken?
Wat geeft het voor resultaat als je rijdt met gedeeltelijke of geheel afgedekte radiateur (stuk karton voorplaatsen)?
Voorts zit er nog een thermostaat die de koelvloeistofstroom naar je oliekoeler regelt, deze mag pas bij een temperatuur van 79 graden open gaan. Als deze continu open staat is ook hier een warmteverlies mogelijk.
Persoonlijk denk ik aan de eerste mogelijkheid."

De thermostaat die de koelvloeistofstroom naar de oliekoeler regelt zit op een plek waar je wat moeilijk bij komt. Zit aan de voorzijde van de motor, vrij laag tegen het blok. Als je niet weet dat hij er zit, kijk je er snel over heen. De meeste garages (dealers) weten van het bestaan niet eens af. Eenmaal gevonden is het een kwestie van een kwartiertje en hij zit erop (tenminste....., mijn monteur in Nijeveen had het op zich zo gedaan).

Ghia2001 0

18 jaar

misschien een defecte waterpomp. Die wordt aangedreven door de pomp van het servostuur. De waterpomp gaat lekken waar de twee met elkaar verbonden zijn. Aandrijfas gaat roesten en de vertanding roest weg waardoor de waterpomp (bijna) niet meer wordt aangedreven, met als gevolg koelingsproblemen.

yoshi 0
badge

18 jaar

Het lijkt me niet de waterpomp, ik mag aannemen dat de Ford dealer dat euvel wel zou hebben ontdekt tijdens de beurt. Ik zoek het zelf ook meer bij een thermostaat.
Bij een warme motor moet de electronica een signaal krijgen waardoor er anders gestart wordt dan met een koude motor. Dit werkt niet waardoor de auto slecht start als deze warm is. Deze sensor zou ook de oorzaak kunnen zijn van het niet goed aansturen van de koeling van de motor. In de winter teveel, in de zomer soms te weinig. Ik zal met de Ford_Faq informatie nogmaals een andere dealer (ik denk Gerritsen in Apeldoorn)benaderen om te bekijken of die de geboden oplossingen kunnen onderzoeken.

Ghia2001 0

18 jaar

Vanmorgen (13 graden buiten) heb ik even de motortemperatuurmeter in de gaten gehouden.
Mijn motor is warm na 8 km rijden/ 10 minuten rijden.
Als de motor nog niet helemaal warm is en ik laat de auto uitrijden zie ik de meter weer een stukje teruglopen.

Ghia2001 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.