Hallo,
Het volgende probleem, ik heb een ruilblok in mijn auto laten zetten doordat mijn andere blok kapot gelopen was. Het is hetzelfdeblok maar dan van bouwjaar 2001.
Er zit een klein gaatje helemaal onderin het inlaatspruitstuk (op het laagste punt), als je onder de auto recht omhoog kijkt zie je het zitten (evt heb ik fotoos). Als ik een stuk gereden heb (30 min. of zo) en ik parkeer de auto dan lekt er naar verloop van tijd olie uit dit kleine gaatje.
Het volgende is allemaal al geprobeerd door de leverancier van mijn motorblok:
Nieuwe zuigerveren, dit ivm mogelijk niet goed afdichtende olieschraapveren op de zuiger.
Carterontluchting onderaan het blok is omgeleid en ligt nu met een losse slang in de motorruimte (niet meer aangesloten op inlaattraject). De motor heeft naar mijn idee zijn volledige vermogen, hij trekt goed, maakt geen bijzondere geluiden.
Zelf denk ik nu dat het dus uit de carterontluchting op het kleppendeksel komt en in de aanzuigbuis na het luchtfilter terecht komt.
De leverancier gaf mij nog als tip om het gaatje onder het inlaattraject dicht te maken met een parker omdat daar volgens hem geen gaatje hoort te zitten. Dit heb ik gedaan en het resultaat was dat mijn auto vanochtend niet meer stationair bleef lopen, hij viel dus iedere keer uit.
De leverancier heeft alle aanpassingen op garantie gedaan maar weet het nu zelf eigenlijk ook niet meer. Het is voor mij 2 uur rijden naar hun en heb mijn auto al 2x een week achter gelaten. Ik sta nu op het punt om er een 3e keer heen te gaan.
HELP!! Hoe nu verder, hoe stop ik deze olielekkage.
[url=http://img13.imageshack.us/i/oliefordmon...][img]http://img13.imageshack.us/img13/1050/ol...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verbruikt hij ook olie ? en is het echt olie wat uit het gaatje komt gelopen ?
Vreemd dat hij ineens de motor uit elkaar trekt en gelijk nieuwe zuiger en olieschraapveren vervangt,ipv eerst even de oorzaak probeert te achterhalen,want blijkbaar zat hier het probleem niet in.
Kan alleen dat gaatje even niet thuisbrengen..
Gr Stefan
Nu na ong 4a5000 km is er nog geen meetbaar olieverbruik. Op de pijlstok is het dus nog niet gezakt. Naar mijn idee is het olie wat er uit komt, het is een beetje bruinig soms een beetje zwart en tussen je vingers is het glibberig. Ik ruik zelf geen benzine of zo.
Volgens mij hebben ze geen nieuwe zuigers geplaatst maar weet ik niet zeker. Ze vertelden expliciet dat er nwe zuigerveren op zitten. Het was overigens een blok met 25000km die een tijd stil gestaan heeft. Bij het plaatsen van het blok is de EGR klep ook vervangen omdat die vast zat, ook is er een vacuumklepje vervangen voor het luchtinlaattraject omdat het kort/lange inlaattraject niet werd geregeld waardoor het blok als het goed warm was niet meer hoog in de toeren wilde klimmen.
Wat ik graag zou willen weten is of het gaatje in het inlaattraject er in hoort te zitten, ik kan het dus dicht maken maar heb dan een nieuw probleem. Misschien wel het probleem waarom het gaatje er in de 1e plaats gemaakt is door iemand. Is dit dan bijv. de stappenmotor of zo?
15 jaar
Er hoort geen gaatje in het inlaatspruitstuk te zitten.
Gaatje dicht maken, carterventilatie origineel maken.
Suc6
Ik heb het gaatje zelf deze week dicht gemaakt, toen had ik een vervolgprobleem, hij wilde niet meer stationair lopen.
Op dat moment heb ik de schroef er weer uit gedraaid en toen liep de auto weer goed. Daarna heb ik met mijn vinger gedeeltelijk het gaatje dicht geduwd net zolang totdat de auto net niet afsloeg. Dit heb ik een paar keer herhaald totdat ik in 1x het gaatje volledig dicht kon houden.
Blijkbaar zat de stappenmotor vast en heb ik die op deze manier enigszins 'los' gemaakt.
Tot nu toe al een paar dagen probleemloos gereden. Af en toe vind ik dat het toerental nog te ver terugzakt ong. 400 rpm maar pakt ie het daarna wel weer op. Ik denk dat ik alsnog de stappenmotor laat vervangen, ik heb die van mijn oude blok nog.
Nu nog zorgen dat de carterventilatie origineel gemaakt wordt en dan hoop ik dat alle problemen over zijn.
15 jaar
Waarschijnlijk had deze motor dat al bij de vorige eigenaar,en hebben ze het probleem niet kunnen vinden,vervolgens hebben ze een klein gaatje in het spruitstuk geboort waardoor het wel enigzins goed was om het probleem te 'omzeilen'
Tenminste,zoiets vermoed ik wel..kan me niet voorstellen waarom er anders een gaatje in gemaakt is.
15 jaar
Compressie is gemeten, dit is perfect. Carterventilatie is origineel gemaakt. Gaatje had ik zelf al dicht gemaakt en de stationair loop is nog steeds helemaal goed.
Lijkt er nu dus op dat alle problemen voorbij zijn... zucht van verlichting....
15 jaar
Nou hopen dat het hierbij opgelost blijft.
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar