auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Olielekkage

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

Hey Iedereen,

Ik heb het volgende probleem met een Ford Mondeo TDCI 130 pk van 2003.
De motor heeft olielekkage. Ik heb de motor gereinigd waar de lekkage zich voordoet, en volgens mij lekt de wagen op 2 plaatsen. Namelijk aan de versnellingsbak (zie foto 1).

[url=http://img205.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img205.imageshack.us/img205/8725/...[/img][/url]

Aan de 2 omcirkelde plaatsen lekt er olie. Kan dit de keerring van de versnellingsbak zijn die lekt?

Verder lekt de carterpanpakking nog steeds. (zie foto's 2 en 3)

[url=http://img22.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img22.imageshack.us/img22/5930/ca...[/img][/url]

[url=http://img22.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img22.imageshack.us/img22/4539/ca...[/img][/url]

Ik heb deze reeds 2 maal vervangen.

(oude resten van pakking verwijderd, randen schoongemaakt, nieuwe carterpan gekocht, loctite vloeibare pakking erop (een naad van 0,5 cm, bouten met de hand vastgedraaid, 10 min laten drogen, en dan vastgezet volgens opgave constructeur, verder heb ik de pakking zelfs een week laten drogen vooraleer olie in de motor te doen en te gaan rijden)

Ik heb een Haynes manual, en heb alles "volgens het boekje" gedaan...
Toch lekt de carterpan nog steeds...

Waarbij de carterpan nu olie lijkt te zweten langs de bouten.

Wie o wie kan me helpen om op te sporen wat ik fout doe bij het vervangen van de carterpanpakking? En tevens zijn tips i.v.m. de versnellingsbaklekkage ook welkom.

Want ik word waarempel gek van die lekkages!

Dank bij voorbaat

Tim

Geplaatst door

GravenTim (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is er niemand die raad weet?

Alle reacties zijn welkom.

Mvg
Tim

GravenTim 0

15 jaar

Het probleem van de olielekkage is nog steeds niet opgelost.

Zal ik de wagen dan maar gewoon laten lekken?
Of is er toch iemand met goede tips?

Dank bij voorbaat
Tim

GravenTim 0

15 jaar

Is het een Mondeo of eigenlijk een Jaguar? De filenaam van je plaatjes doet zoiets vermoeden ;-)
Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen.

Thijs

Thijs11395 0
badge

15 jaar

[quote=Thijs11395]Is het een Mondeo of eigenlijk een Jaguar? De filenaam van je plaatjes doet zoiets vermoeden ;-)
Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen.

Thijs[/quote]
Hey Thijs,

Het gaat om een Jaguar. Maar technisch is deze nagenoeg identiek aan een Mondeo.
Omdat er bij de "Ford topics" (normaal gezien) heel wat meer reacties komen, heb ik mijn topic bij Ford geplaatst...

Groetjes
Tim

GravenTim 0

15 jaar

er zijn 2 dingen die ik niet helemaal begrijp. 1: waarom locktite? en 2: waarom 1 week laten drogen?
beide lijken mij niet nodig.

demonteren, beide pasvlakken goed reinigen en licht opschuren. , nieuwe pakking erop. boutjes vastzetten, bij twijfel met voorgeschreven moment.

komt de lekkage daar wel vandaan? k zou nog maar eens alles schoonblazen-remmenreiniger en goed bekijken, motor laten draaien en de brug op.

geen krukaskeerring?

ik moet hiervandaan ook maar gissen, met de foto's kom ik niet verder. succes!

groet, kas

boslie 0

15 jaar

[quote=boslie]er zijn 2 dingen die ik niet helemaal begrijp. 1: waarom locktite? en 2: waarom 1 week laten drogen?
beide lijken mij niet nodig.

demonteren, beide pasvlakken goed reinigen en licht opschuren. , nieuwe pakking erop. boutjes vastzetten, bij twijfel met voorgeschreven moment.

komt de lekkage daar wel vandaan? k zou nog maar eens alles schoonblazen-remmenreiniger en goed bekijken, motor laten draaien en de brug op.

geen krukaskeerring?

ik moet hiervandaan ook maar gissen, met de foto's kom ik niet verder. succes!

groet, kas[/quote]
Hey Kas,

Ik heb locktite gebruikt omdat dat toch één van de betere vloeibare pakkingen zou moeten zijn? (volgens de opgave van de fabrikant moet dit spul 1 week drogen...)

Ik ga het echter eens proberen met de originele vloeibare pakking van Ford...

Ik heb het blok reeds grondig schoongemaakt en blijkt toch langs de carterpan te lekken.
(krukaskeerring is bij de dealer reeds vervangen)

Bedankt voor je reactie

Groetjes
Tim

GravenTim 0

15 jaar

als je vloeibare pakking gebruikt moet je dat eerst 15min laten drogen alvorens te monteren anders duw jij die vloeibare pakking er van tussen en ook niet keihard vastzetten gewoon vast met een klein ratelsleuteltje. Waarom koop je geen originele pakking bij "ford"?

Hooghe jozef 0

15 jaar

ik ging er vanuit dat je een nieuwe pakking met locktite hebt gemonteerd, als dat niet zo is dan inderdaad zoals jozef zegt een nieuwe pakking kopen. niet alleen locktite, dat gaat vrijwel zeker niet werken.. kopen die pakking, eventueel met een filmpje locktite monteren, maar als de boel goed schoon is gewoon zonder locktite.

succes!

boslie 0

15 jaar

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de carterpan wederom vervangen. Deze keer heb ik vloeibare pakking van Ford gebruikt.

Tot hiertoe zijn er geen lekkages meer aan het carter!


Mvg
Tim

GravenTim 0

15 jaar

Wat heb je met vloeibare pakking,

Je moet gewoon de originele pakking kopen ipv elke x kutten met vloeibare bende

GerjanRS 0

15 jaar

Tja.......
Dit is de originele manier, er zit geen pakking tussen!
Dat kom je steeds meer tegen bij motoren en versnellingsbakken, je moet alleen wel de juiste produkten gebruiken.

Ter info

Doktor 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.