Sinds kort in het bezit van een mondeo tdci en de bekende dieselratel valt mij enorm op zelfs mijn oudere golf tdi met pompverstuiver maakte minder herrie!
na een kilometer of 20 hoor je dit minder maar blijft het wel aanwezig, vooral bij accelereren, indien je de snelheid gewoon aanhoudt verdwijnt dit als sneeuw voor de zon.
nieuwe olie brengt geen hulp, er zit nu volsynthetische olie 5w 40 in.
Ook bemerk bij belasting vanaf 1500 toeren een resonantie links bij het schutboord, deze hoor je in alle versnellingen en in zijn 6 blijft deze wanneer je accellereert aanhouden.
De garage kan niets vinden. heeft iemand ervaring met dit fenomeen?
Daarnaast ligt er bij de uiterst rechtse verstuiver(vanaf de distributie gezien) een plasje olie/diesel waar kan dit op duiden?
alvast bedankt voor jullie reactie's
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoeveel km heeft die gelopen?
Dat ratelen doen ze meestal wel maar dit kan verergeren door sleet of niet ingelezen zijn van eventueel vervangen injectors.
Dat dieselplasje kan komen van het plastic kapje dat de retourleiding aansluit op de injector. Dat kan gebarsten zijn en is apart te krijgen.
Indien de verstuiver(s) ook vervangen is (zijn) door nieuwe zou het kunnen dat de leidingen niet mee vervangen zijn geweest zoals nochtans voorgeschreven is en daardoor is de afdichting niet goed meer.
[quote=Hendrik4290]Hoeveel km heeft die gelopen?
Dat ratelen doen ze meestal wel maar dit kan verergeren door sleet of niet ingelezen zijn van eventueel vervangen injectors.
Dat dieselplasje kan komen van het plastic kapje dat de retourleiding aansluit op de injector. Dat kan gebarsten zijn en is apart te krijgen.
Indien de verstuiver(s) ook vervangen is (zijn) door nieuwe zou het kunnen dat de leidingen niet mee vervangen zijn geweest zoals nochtans voorgeschreven is en daardoor is de afdichting niet goed meer.[/quote]
Dankjewel voor je reactie,
De auto heeft 143000 km gelopen, buiten het feit dat de auto altijd dealeronderhouden is (gezien de stempels in het boekje) is de historie niet bekend. De desbetreffende garage wil mij telefonisch geen inzage geven in het gedane onderhoud en het is mij iets tever rijden om langs te gaan bij hun.
De trekkracht is overigens prima zelfs nog in de 6e versnelling verbaast de auto mij, wel komt er een aardige bak zwarte rook (roet?) uit bij accelereren.
Het verbruik valt mij wel tegen, de boardcomputer geeft 1 op 17 aan maar de praktijk leert mij dat 1 op 15 reëler is.
ik rijd rustig, schakel ruim voor de drieduizend toeren op en rij ook schakellui, pas bij 1500 toeren schakel ik terug.
Wat bedoel je met sleet?
15 jaar
Injectoren slijten naargelang de gereden km's en de kwaliteit van de brandstof.
Zwarte rook is onvolledig verbrande diesel.
De EGR klep kan vervuild zijn zodat ze niet helemaal sluit tijdens het acceleren, hier helpt zuivermaken en daarna eventueel dichtzetten.
Verbruik hangt af van rechtervoet, gebruik van airco en buitentemperatuur. Hoe kouder hoe meer verbruik.
Hendrik, Wederom bedankt voor je reactie.
Ik zal bij de garage waar ik hem gekocht heb het probleem met jouw geboden oplossingen bespreken en hopen dat ze nu wel verder komen.
gr Pascal
15 jaar
[quote=pascaldejong]Ook bemerk bij belasting vanaf 1500 toeren een resonantie links bij het schutboord, deze hoor je in alle versnellingen en in zijn 6 blijft deze wanneer je accellereert aanhouden.
alvast bedankt voor jullie reactie's[/quote]
De resonantie kan komen door de slang en steun van de interkoeler die links voor over het subframe loopt, dit is van onder te zien dat deze steun tegen het subframe rammelt, steun iets verbuigen en isolatie ertussen maken.
Suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar