Ford C-max: Ongewild branden van het menagement lampje.

Bouwjaar: 2007, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Ik heb een Ford C-MaX 1800 laten ombouwen naar LPG. Deze auto rijd hierop zonder problemen. Ook het starten in de zomer en de winter geeft geen enkel probleem. (ook als het lampje brand)
Mijn probleem is dat na een aantal Km. het menagement lampje op het desbord gaat branden en alleen door het uitlezen in de garage dooft.
De garage heeft ook geen oplossing, men denkt dat de oorzaak de computer is die het gas niet herkent.

WIE KAN MIJ HELPEN.

Ton.

TonMinten

Geplaatst door TonMinten (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit probleem er sinds de inbouw van het gas?
Als het lampje brandt dan is er een storingscode. Welke is/zijn dat?
Als je het lampje laat resetten en alleen en uitsluitend op benzine rijdt, gaat het lampje dan ook weer aan?

TonMinten (0), 14 jaar geleden

In antwoord op uw vragen.
Het probleem is ontstaan sinds het inbouwen van het gas.
De storings code ken ik niet, deze moet ik vragen bij het gas-inbouw station.
Na het resetten heb ik nog niet alleen op benzine gereden, dus deze vraag kan ik niet beantwoorden.
Het is wel zo dat ongeveer 2 weken geleden het lampje zonder te resetten is uigegaan en ook uit bleef tot afgelopen zondag na een rit naar Brussel waarna het lampje na 200 km weer ging branden.
Gr. Ton

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt mij een probleem met de gas-installatie.
Als je hard kunt maken dat het vanaf het begin is, dan lijkt mij dat dit onder garantie moet worden opgelost.

Laat de auto eens bij de Ford-dealer uitlezen en vraag dan om de codes (van te voren melden).
Misschien dat die codes een houvast geven wat het probleem is.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik neem aan dat je er van bewust bent dat Ford het inbouwen van LPG niet goedkeurd (en ook geen garantie of coulance op de motor geeft) en dat de klepzittingen en kleppen er sneller van op zullen raken.

Verder inderdaad de code vragen zodat er wat meer mee gedaan kan worden.

Wij melden trouwens al tijden de foutcodes op de factuur, zodat er (ook voor onszelf) nog op terug gevallen kan worden, ik hoop eigenlijk dat het melden een gewoon goed gaat worden.

Suc6

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met garantie bedoel ik dat diegene die de gas-installatie ingebouwd heeft dat verleent (althans op dat deel wat hij ingebouwd heeft).

Na het uitlezen van de motor-ecu bij de Ford dealer, de codes laten resetten.
Rijd dan eens een paar honderd kilometer op benzine om te zien of er dan ook nog problemen zijn.
Is helaas de enige manier om er zelf achter te komen waar de storing zit - in het benzine- of het gas-gedeelte.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Voor deze ford is helemaal geen gasinstallatie ontwikkeld.
Om de doodeenvoudige reden dat deze motoren totaal niet tegen gas kunnen.
Je zal idd eerst uit moeten sluiten in welk brandstofsysteem het zit.
En als dit een universele installatie is zal het een hele tour worden om het probleemloos te laten functioneren.
En zoals de garage al zegt,communicatie zal een probleem gaan worden tussen de 2 systemen.
Met als gevolg dat ze elkaar gaan triggeren met uiteenlopende storingen tot gevolg.
Maar zoals gezegd, resetten, op benzine gaan rijden een week of twee, geen foutmelding dan op lpg zetten komt dan de foutmelding zit het in het gasgedeelte.
Afspraak maken bij de lpg boer en hem het maar uit laten zoeken, komt hij er niet uit, gasinstallatie eruit.
Want die lpg boer weet net net zo goed als elke andere inbouwer dat deze motor totaal niet geschikt is voor lpg.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Met garantie bedoel ik dat diegene die de gas-installatie ingebouwd heeft dat verleent (althans op dat deel wat hij ingebouwd heeft).[/quote]
Dat begrijp ik.
ik had het ook alleen maar over de fabrieksgarantie, dus niet op de lpg installatie.

Groet,

ait autogas (0) PRO, 14 jaar geleden

het enige kan zijn dat er iets met de feul trim waardes verschilt tussen benzine en lpg dat verschil registreert de de auto ecu en geeft een fout code aan to lean of to rich maar dit is maar voor een aantal seconden.de fords hebben een slechte obd twee feultrim uit lezing wat op de meter verschrikkelijk heen en weer slingert zodat je niet exat kunt uitlezen wat hij er precies naast zit.maar als de auto gewoon blijft lopen dus niet in een nood programma gaat kan dit maar een fractie er naast zitten. verder hebben wij hier ook wel eens een ford k gehad waar het op benzine bleef branden en waar bij de (Ford dealer) ook niets aan gedaan kon worden daar word dan gezegt kan geen last voor u motor meneer of mevrouw ik snap ook dat het iritant kan zijn het brandende lampje ( tevens is het vreemd dat een obd 2 lampje uit gaat zonder te resseten europees gezien mag dat niet) tevens komt het ook voor dat bij obd 2 geen fouten worden weer gegeven terwijl er wel onderdelen van het motor managment stuk zijn.

mensen die zelf in een werkplaats lopen en niet alleen uit boekjes iets lezen weten dat praktijk afwijkt van het geleerde in een boek.

verder betreffende het kleppen verhaal zou er wel bij vermeld zijn dat daar kans op is maar met toe voegingen kan het moment van uitgesteld raken uit gesteld worden tot vaak tegen de twee ton ( tevens zijn het niet alle ford motoren die er last van hebben )
verder zegt het meer over de kwaliteit van het materiaal dat gebruikt wordt dan over het op lpg rijden.

wij hebben mondeo's met meer dan 4 ton lopen zonder klep problemen ( ik rijd zelf met een transporter vr6 op lpg al meer dan 3.5 ton op lpg zonder problemen.

mischien een oplossing is als de auto goed blijft lopen het lampje uit schakelen de obd 2 registreed en onthoud de fouten toch dus als je hem elke grote beurt uit leest ( wat ook hoort maar niet gedaan wordt bij de heren dealers ) dan houd je blik op andere fouten.

oranje lampjes zijn niet echt erg en geven ook geen schade ander had het wel rood geweest zoals olie en water te kort of een piep toon.

een tekort aan kennis over lpg systemen moet je niet direct gaan vertalen in op gas moet je koken etc.

je ergens in verdiepen en dan pas schreeuwen lijkt me beter


Groet Patrick

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Korver,
OBD2 bestaat niet in Europa. Dat is een Amerikaanse uitlaatgas-norm voor in Amerika en Canada verkochte auto's.
In Europa hebben we EOBD, dat kwa uitlezen (bijna) hetzelfde werkt.
Onder de Europese regels mag de EOBD-foutlamp (MIL) gewoon uitgaan als op 3 achtereenvolgende ritten geen fouten meer herkend zijn.
Het MIL-lampje hoeft ook niet voor elke fout aan te gaan, en ook hoeft niet elke fout opgeslagen te worden, alleen die fouten die relevant zijn voor de kwaliteit van de uitlaatgassen. Ook dit staat in de Europese regels.

Ik vind het uitschakelen van het Mil-lampje geen goed idee, als er iets is met een bobine, dan gaat de lamp niet meer aan, waardoor b.v. de kat kapot kan gaan en dat wordt behoorlijk duur voor de klant.

Als je bij Ford's met EOBD niet goed de fuel-trim kan lezen, dan zou ik dealer-apparatuur (of vergelijkbaar) gaan gebruiken om uit te lezen.

ait autogas (0) PRO, 14 jaar geleden

we bedoelen het zelfde dus maar goed (verder heb ik niet gezegd dat dit de op lossing is !) tevens als je als rijder niet in de gaten hebt dat een bobine stuk is klopt er ook iets niet aan je denk ik verder schakelt de benzine injector ook direct uit als de bobine defect raakt zelfs al bij een mis fire. tevens bestaan eobd eobd eobd reset units die dit regelen terwijl alles blijft functioneren. zelfde ongeveer als een tank reset unit bij b.v citroen en peugeot tevens blijft het een alternatieve brandstof.

als je een betere auto wilt als op benzine dan moet je een compleet vol gassysteem gaan ontwikkelen en ook motor onsteking compressie gaan aanpassen.


maar de meeste willen daar niet voor betalen dus dat is geen optie

dusssssssssssssssssssssssssssss !!!!!

ait autogas (0) PRO, 14 jaar geleden

de dealer kan dat ook niet namelijk dan hadden ze daar al gestaan om even mee te rijden neem ik aan met de meter dan ben je goedkoper uit als dat je zelf 30 x gaat mappen ford is gewoon heel gevoelig op check engine lampjes zelfs als je een auto op benzine hebt alleen heb ik ze gezien bij vol optrekken dat de check engine lamp aan gaat. ook bij een chevy van bv vortec motor.

u moet niet doen als of deze problemen allen bij gas auto's voorkomt beetje verkeerd beeld

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Korver,
Het MIL-lampje hoeft ook niet voor elke fout aan te gaan, en ook hoeft niet elke fout opgeslagen te worden, alleen die fouten die relevant zijn voor de kwaliteit van de uitlaatgassen. Ook dit staat in de Europese regels.[/quote]
offtopic:


hier wil toch even op in haken,


ik heb vandaag een berlingoM59 (type 2)2.0 HDI (GEEN HDIf) gehad MIL lampje brande, storing uitgelezen. enige storing rempedaal schakelaar... weet jij toevallig als dit een grapje van PSA is ? (fout code was PSA specific)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

EOBD uitgelezen of met PSA protocol? Wat is het bouwjaar van die Berlingo?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

PSA protecol, toen ook maar voor de grap EOBD,

BJ 2006

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is gebruikelijk dat de Cruise Control functie wordt uitgezet bij problemen met de rem-schakelaar.
Dat kun je zien als slecht voor de kwaliteit van de uitlaatgassen.
Uit het feit dat de Rem-schakelaar eigen foutcodes heeft bij de algemene codes (P0571) kun je afleiden dat de autoriteiten die OBD2/EOBD/JOBD vaststellen er kennelijk ook zo over denken.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat bij een diesel de brandstof-inspuiting wordt gestopt als je remt. Wederom, bij problemen met die schakelaar is dat dan van invloed op de uitlaatgassen.

Aan de andere kant: wie controleert er eigenlijk of een ecu wel volledig aan alle eisen voldoet?
Gezien de blunders in de communicatie bij de eerste lichting benzine-ecu's en vervolgens dezelfde fouten bij de eerste lichting diesel-ecu's die zogenaamd aan EOBD voldeden denk ik dus niemand. Er zijn volgens mij ook geen sancties die opgelegd worden bij fouten op dit vlak. Hooguit een houding van de fabrikant van: Mea Culpa, volgend jaar zal het in de software opgelost zijn.
Verdere conclusies laat ik aan jullie over.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ok,bedankt voor de uitleg op die fiets is wel logisch

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.