Problem car!
Onderstaande tekst heb ik uit de TIS. Dit is het handboek van Ford.
Dit zijn tevens de problemen die ik heb. Alle 4 de problemen heb ik last van.
Alleen rij ik in een RS2000 en niet in een 1.8L.
23. Voor de Escort met 1,8 l Zetec-E motor zijn een aantal storingen het gevolg van een onjuiste programmering van de PCM. Dit is te herkennen aan een van de onderstaande symptomen:
l Motor houdt in/draait onregelmatig bij gas loslaten (2000/min).
l Af en toe overslaan van de motor bij accelereren (2000-2400/min).
l Inhouden/overslaan van de motor.
l Overslaan/onregelmatig draaien bij lage toerentallen (2000-3000/min).
Er wordt gezegd dat het PCM systeem (aandrijflijnmodule of powertrain control module) uit te lezen is met dit: FDS 2000/WDS.
Bij de Ford dealer kunnen ze dat niet met dat apparaat zeggen ze, want een RS heeft daar een speciale voor nodig die ze niet hebben.
Zou het probleem daarin kunnen zitten of niet?
Zijn er misschien ook nog andere oorzaken waar het probleem aan kan liggen?
De volgende onderdelen zijn al vervangen en/of gecontroleerd:
* slangen (goed)
* gasklep sensor (nieuw)
* Luchtmassameter (nieuw/goed)
* Lambda sondes (goed)
* CO meting (goed)
* Verstuiver (goed)
* Kabels v.d. verstuivers (geven puls)
* Bougies (goed)
* Bougiekabels (goed)
* Bobines (2 stuks)
* Compressiemeting (goed)
zoals je ziet heb ik al een hoop gedaan, maar blijft hij deze problemen houden.
Is het uitlezen misschien de enige optie nog die ik heb of weten jullie nog iets? (anders moet ik een reisje naar Duitland boeken voor mijn auto)
Ik ben ten einde raad.
Mvg, Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet eens wat de spanning op de bobine/ injectors is(wagen op contact). Als deze lager is dan je accuspanning is waarschijnlijk je zekeringenkast defect.
Graag zou ik willen weten of je dit probleem al gevonden hebt. Heb hier namelijk een RS2000 staan met dezelfde klachten. Bijkomdend probleem is een viergasmeting die nergens op lijkt. Co van 4%, lambdawaarde 1.6
De ketting is eraf geweest om de distributie op tijd te zetten, uitlaatnokkenas stond 1 tand verkeerd.
rijd nu een stuk beter, maar loopt nog steeds niet goed.
Geert, lambdawaarde van 1.6 kan alleen als er erg veel zuurstof in de gassen zit.
Is de uitlaat wel gasdicht? En wat waren Co2, O2 en Hc.?
Ik heb alles geprobeerd.
Bij mij zijn zelf alle waarden goed.
Een slechte eigenschap van de RS is dat de stekkers heel erg gevoelig zijn.
Als jij hetzelfde probleem hebt. namelijk de ene keer wel goed lopen en de andere keer niet. Heb ik nog 1 idee over.
Een bus lucht halen. --> schoon spuiten
Een bus contactspray halen --> inspuiten.
Doe dit bij alle stekkers die je onder de motorkap hebt. En dan maar hopen.
Aankomend weekend ga ik dit proberen. Ik zal dan even laten weten wat het resultaat is.
Mocht dit niet werken, dan zou ik zeggen.
Kijk naar de lijst met dingen die ik gecontroleerd en/of vernieuwd heb.
Als er iets niet goed is, zoals lambda waarde of co. Dan moet je daarin zoeken. En niet denken dat het dat niet kan zijn, want een RS zit vol met sensoren die altijd stuk kunnen gaan of slecht meten.
Het is een hele lijst, maar dit zijn de punten waar je eerst naar moet kijken. Als bovenstaand niet helpt.
Ik laat zaterdagmiddag weten wat mijn resultaat is.
Is er al enige verbetering met jouw RS?
Ben er toch wel erg benieuwd naar wat er aan de hand was.
Mijn bevindingen tot nu toe.
Ik heb alle stekkers ingespoten met contactspray.
Dit helpt gedeeltelijk. voor 80% is ie nu stationair en af en toe hapert ie nog wat.
Ik heb mij laten vertellen dat de Escort nog 2 dingen heeft waar het aan zou kunnen liggen.
Niet erg logisch, maar voor mij de moeite waard om WEER nieuwe onderdelen aan te gaan schaffen.
Stappenmotor
en/of
automatische choke
en/of
nokkenas sensor
Dit ga ik niet in 1 week doen. (was ik maar zo rijk)
Maar ik kom hier zeker nog op terug.
Nou die van ons is weer in orde.
Auto was eerst bij een andere `garage`geweest. Deze was zo handig geweest om de stekkers van de 2 lambdasondes te verwisselen.
Die weer goed aangesloten, toen liep de auto weer goed. Co nog te hoog, nieuwe kat geplaatst, toen was dit probleem ook weer over.
Dus een heel lang verhaal geworden, door het gepruts van een ander.
[quote=JDC13]Mijn bevindingen tot nu toe.
Ik heb alle stekkers ingespoten met contactspray.
Dit helpt gedeeltelijk. voor 80% is ie nu stationair en af en toe hapert ie nog wat.
Ik heb mij laten vertellen dat de Escort nog 2 dingen heeft waar het aan zou kunnen liggen.
Niet erg logisch, maar voor mij de moeite waard om WEER nieuwe onderdelen aan te gaan schaffen.
Stappenmotor
en/of
automatische choke
en/of
nokkenas sensor
Dit ga ik niet in 1 week doen. (was ik maar zo rijk)
Maar ik kom hier zeker nog op terug.[/quote]
Nokkenassensor heeft GEEN invloed op mooi rond lopen.
Automatische choke heeft een injectiemotor niet, wordt electronisch geregeld.
De stappenmotor kan wel vreemd gedrag stationair geven.
Eigenlijk zou je de uitlaatgassen moeten controleren terwijl je ook de lambdasensoren op dat moment meet, dan kan je er een uitspraak over doen.
Suc6
Het klopt dat de choke elektronisch geregeld wordt. Hier kan je naar zoeken, maar vergt ook een hoop tijd.
Ik ga zaterdag weer een paar dingen nakijken en vernieuwen.
Waarschijnlijk heb ik het probleem, maar ik doe er nu nog geen uitspraak over.
Zaterdagavond zal ik opnieuw verslag doen.
ps. lambasensors ga ik ook nog een keer nakijken :)
Probleem 1 opgelost!
Na veel hakken en stoten bobines en lambdasondes vervangen.
De lambdawaarde was goed en ook met loshalen bleef ie gek doen. Toch maar vervangen en dit is een hele verbetering.
Hoe het kan! Geen idee.
Nu heb ik het volgende probleem misschien komt dit doordat er zoveel problemen waren, maar ik kom er niet uit.
Als ik me gas loslaat geeft ie eerst een paar schokken (inhouden) waarna hij rustig terugzakt, zoals het hoort.
ook kan ik niet op vol vermogen gas geven.
In z'n 1ste, 2de en 3de versnelling trekt ie wel door naar 5000 toeren, maar in z'n 4 en 5 houdt ie in bij 4000.
Ook heb ik in alle versnellingen echt een vermogens tekort. Mijn TD die ik heb (90pk) trekt nu net zo snel op. :)
Mijn maximale topsnelheid is nu 160km/h.
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord van een LMM die niet goed is (nieuw). Ik heb m wel net al vervangen voor een nieuwe (Origineel van dealer). Wat is jullie mening hierover?
Heeft iemand enig idee waar dit in kan zitten?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar