Goedendag,
Ik heb onlangs een escort uit 96 gekocht die nu wat problemen heeft. Van af het begin valt de auto met een koude moter bij de eerst rem/koppel/bocht actie uit. (Koppeling in tweede versnelling oplaten komen en hij loopt weer, lukt dit niet dan moet ik een paar keer starten) Dit maakt mij niet erg veel uit (mocht het verholpen kunnen worden altijd fijn). Maar nu (vanochtend) wil de auto niet meer starten met koude motor (sleepje en start meteen). Dit zijn bekende problemen en heb veel oplossingen gelezen.
Wat ik wil doen is de verschillende sensoren (tempratuur koelvloeistof, lmm, lamda(ik weet lmm en lamda zijn niet voor de start) doormeten. Een schema met de juiste waarden staan ook al op problemcar. Alleen hoe meet je die sensoren door?
Na doorlezen van verschillende onderwerpen hier op problemcar wil ik het volgende gaan doen:
- Stekkers op oxidatie checken en insprayen met contact spray (verkrijgbaar bij brezan???)
- Bobine kabel checken
- Bougies schoonmaken (eventueel vervangen)
- Sensoren doormeten (en indien kapot vervangen)
Heeft iemand nog extra suggesties om te doen?
Ik heb weinig verstand ervan dus zal bij mij wat tijd gaan kosten en goede uitleg van jullie :D De reden overigens dat ik niet daar een garage ga is dat de auto geen garantie heeft en ik een student ben (geen geld dus). Ik hoop het met de hulp van jullie op te lossen. Alvast hartelijk dank.
Groeten,
Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het afslaan ligt waarschijnlijk aan je stappenmotor.
maak die maar eens schoon en indien dit helpt kun je hem het beste vervangen.
Schoonmaken helpt maar tijdelijk.
Groet,
Koen
Koen,
Bedankt voor de reactie. Over de stappenmotor had ik inderdaad ook wat gelezen. Kan je mij vertellen waar die zit? Is het er maar 1? Schoonmaken met remmenreiniger toch?
En weet je ook waar de tempratuur koelvloeistof sensor zit? En hoe je die het beste kan meten?
Het meten zelf kan volgens mij door de stekker los te koppelen en dan de weerstand te meten. Maar hoe weet je wat de huidige tempratuur is? Kan je dan gewoon de buitentempratuur aanhouden indien de motor koud is?
Hieronder trouwens een foto van de motor die ik ook heb. Misschien kan je ongeveer aangeven waar ze zitten.
[url=http://img205.imageshack.us/i/fordescort...][img]http://img205.imageshack.us/img205/8688/...[/img][/url]
Nog een laatste vraag. De lambda sensor zit die zeg maar in het begin stuk van de uitlaat, achter de radiator.
Alvast bedankt.
15 jaar
Hallo Kees,
Heb zelf een auto met een plastic inlaatstuk dus weet niet precies waar jouw stappenmotor zit.
Die van jouw zit met 3 boutjes vast is ziet er cilindervormig uit.
Hij moet op het inlaathuis zitten.
Je hebt twee temperatuursensors die zitten op het thermostaathuis net voor en onder je bobine.
1 zit er boven op die is voor je meter op het dahsboard en die andere zit er schuin onder in geschroefd en is voor je ecu.
Die bovenste alleen vervangen als je meter niet meer correct werkt die onderste kun je bij twijfel beter vervangen.
Ze zijn niet duur en gaan vaak stuk.
Lamda zit inderdaad in het eerste gedeelte van je uitlaat.
Als je tussen de motor en de radiator in kijkt zie je hem zitten als het goed is.
Van deze kun je ook de stekker even loshalen(dit kan ook met de lmm)
De computer(ecu)neemt dan vaste waarden aan voor deze sensors en zo kun je testen of ze kapot zijn(auto moet dan beter lopen)
Succes.
Groet,
Koen
15 jaar
Koen, wederom bedankt voor de info. Zeer duidelijk.
Ik heb nu echter het probleem dat ie helemaal niet meer wil starten. De motor wil niet aanslaan, en je hoort bij het omdraaien van het contact de brandstofpomp ook niet. Ik ben weer aan het lezen gegaan op het forum en merk dat vaak de zekeringskast kapot is. Dit lijkt mij misschien ook een probleem van mij. ik heb al wel alle zekeringen gecheckt die zijn allemaal goed. Maar ik wil nu ook even de relais checken. Maar waar zitten die? Achter de zekeringen? En welke is voor de brandstofpomp?
En waar zit die brandstofpomp? Is dat makkelijk te vervangen indien dat misschien het probleem is?
Weet iemand of er een goede monteurshandleiding is voor een escort uit 95. Heb wel wat gevonden maar niet voor dat type, wel van 84. Maar dat lijkt mij niet gelijkend.
En de lmm dat is toch de sensor (op het plaatje) schuin links boven de rechter koplamp, aan de rubber slang?
Alvast bedankt.
Groet.
15 jaar
Hoi Kees,
Ik heb de zelfde problemen gehad met mijn ford escort 96 1,6 16v
je kan ook even de knippercode uitlezen
ik heb je een mailtje gestuurd met hoe dat werkt.
achter de zekeringen kast in motor ruimte zit een stekker met een rode deksel.
deze verwijder je, daarna de bovenste 2 gaatjes met elkaar doorverbinden door middel van een paperclip.
de rechter gaatje doorverbinden doormiddel van een LED tester, en geen lamp spanningzoekker.
contact aanzetten en knippercode uitlezen.
elke keer geeft hij 2x het zelfde aan.
bv: 2x 5 knippers, daarna 2x 1 knippers daarna 2x 3 knippers.
dit moet je zien als 513.
als je dat gedaan heb, laat me dit dan weten, ik heb 99% van alle knipper coderingen liggen.
groet maarten 1973
maarten-vos@hotmail.com
15 jaar
YEEHAA!!! Hij loopt weer. Nog niet meegereden maar dat lijkt me geen probleem. En zal vast nog een paar problemen hebben (uitvallen na 100m met koude motor) Maar voor nu loopt de motor, MAAR het probleem dat ik NU heb is als de motor draait dat de airbag lampje knippert 4x pauze 4x (als dat iets mag betekenen). Is dat nog een voorkomend probleem. Waarschijnlijk zit dat ook in de zekeringskast. Maar heeft iemand enig idee wat dat is? Ik heb geen zin dat ik ga rijden dat die airbag in mij snufferd schiet.
Wat ik overigens heb gedaan is een zekeringskast gehaald bij de sloop. Ze hadden het goede onderdeel (nummer). Ik heb nog niet de fout code gedaan zoals maarten heeft aangegeven. Maar dat zal ik later doen.
En nog een vraag: ik heb nu de zekeringskast vervangen is nu het probleem ook voorbij, gaat die zekeringskast nu niet meer verrot. Of zit er misschien een probleem ergens anders in de auto waardoor het weer terug komt? Moet ik misschien een zekering een lagere waarde geven zodat ie er eerder uitschiet en niet mijn gehele zekeringskast naar de haaien helpt.
Alvast bedankt.
Kees
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar