Beste,
Ik heb een auto met een "groot" probleem.
De motor gaat soms heel onregelmatig(halen) stationair lopen. Geen foutcodes, vliegwiel, verstuivers, imv, krukassensor, inspuitcomputer zijn reeds vervangen/ uitgewisseld met goed lopende motor.
Probleem blijft terugkeren.
Wat opvalt is dat de inspuithoeveelheid bij normaal lopen 3.6mg is en in vergelijking met andere mondeo`s is dit laag die zijn stationair +/- 4.5-5.0mg.
Als de motor gaat staan halen zakt de inspuithoeveelheid naar 1.6mg en is dan variabel (1.6-3.5mg)
Toerental varieert 700-780rpm.
Iemand nog ideeen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de code (per individuele verstuiver hoort een andere code) juist ingevoerd met de WDS?
Drukregelaar achter op de pomp gaat ook wel eens stuk. Is de bruine stekker achter op de HD pomp niet gecorrodeerd?
Compressie goed???
Ja ik weet het dat het niet het leukste werk is om de gloeipitten eruit tehalen.....
Zitter er 4 nieuwe verstuivers in ????
Lektest met losgenomen stekkers en imv ??????
Code/ verstuiver geconfigureerd.
Compressie is goed is gemeten.
Drukregeklaar op de pomp(imv) is vervangen, tevens stekker oke
Verstuivers zijn vervangen.
Lektest is gedaan druk is goed en slangetjes lopen +/- 6cm vol met 5sec starten.
Hallo Johan,
Wanneer de druksensor op de commonrail of de bedrading hiervan een overgansweerstand heeft wordt de druk opgevoerd omdat de pcm bij stationair een bepaalde waarde verwacht. Door de overgansweerstand meet hij stationair nu een te lage druk wat gecompenseerd wordt door de druk op te voeren.De druk die je nu met datalogger meet is in feite dan veel hoger. Dit zou de mindere inspuithoeveelheid kunnen verklaren immers de druk is in werkelijkheid groter!
Succes
Remo
Heb ik ook aan zitten denken, maardat moet je dan kunnen meten als je de spanning op de 3 draden meet.
Die spanningen zijn normaal, 1 draad referentiespanning 5v en 1 draad het signaal stationair +/-1v en dit komt overeen met de gemeten druk van 230bar. (ook gemeten bij een goede auto)
deze waarde komen ook bij de computer aan.
Hallo Johan,
Je meet inderdaad de goede waarde, dit komt omdat de druk opgevoerd is om deze waarde te kunnen bereiken, immers de computer verwacht stationair een bepaalde waarde, komt deze niet dan wordt de druk opgevoerd om deze te bereiken. (De motor loopt met belasting waarschijnlijk wel goed?) De computer denkt dat alles in orde is. In jouw plaats zou ik de bedrading loskoppelen tussen pcm en druksensor en belasten met bv een 18 Watt lamp en dan de spanningsverliezen over de draad meten. Dit doe je dan over alle drie de draden natuurlijk.
Laat je niet misleiden door datalogger of rechtstreeks meten op de sensor.
Remo
Oke, het is overigens wel zo dat er al drie draden buitenom de kabelboom, om bedrading uit te sluiten.
En tijdens het rijden merk je eigenlijk niets, alleen als je dr cruisecontrole aanzet.
Zet je cruisecontrole aan en je zet hem op 60km/h in 3e of 4e dan begint de auto ook hevig te "bokken" kijk je op datalogger dan zie je de inspuithoeveelheid op en neer golven van soms 40mg naar 1.0mg dit geldt ook voor de druk. Dan zie je voor beide waarden een sinusvorm. Ga je dan versnellen met de + knop blijft ie dit doen. Als je op een hogere snelheid vastzet gaat het wel goed. Wel merk je met rijden dat de inspuithoeveelheid aan de lage kant is.
ik denk dat jullie te moeilijk denken, heb al twee keer een tdci gehad waarvan de cilinders 40% lek waren, en dat kwam alleen tot uiting met een cilinderlektest. bij beide auto's zijn de vliegwielen ook eerst vervangen, en beide bleven onregelmatig lopen.
Pieter,
Wat was de oorzaak van die 40 % lek? Op hoeveel km was dat?
Weet iemand wat de normaal te verwachten levensduur is van de 2.0 TDCI motoren?
Ja 40% is dan toch een oorzaak voor?
Compressie moet dat toch ook uitwijzen...
het komt waarschijnlijk door een kantelende zuiger, en dan kan het nog zo zijn dat het ene moment je een lek hebt van 40%, en als je later nog eens test en de zuiger kantelt iets dat de lek maar 8% is. dit heb ik vanmiddag zelf nog gehad bij een mondeo die maar 60.000 km heeft gedraaid. Alle resultaten liggen nu bij Jack dus zal ik morgen wel horen wat we gaan doen.
Ik zie niets in de compressie welke ik 2x heb gemeten
hoe hoog is de compressie? moet warm tcoh hoger zijn dan 30 bar.
en als je de mogelijkheid hebt zou ik toch een lektest doen.
Compressie is 30 bar
Johan
Ben je al iets verder met deze mondeo ?
Ik ben zelf nu bezig met een transit tdci 2.0
Deze motor lijkt er uit te willen springen als hij stationair moet draaien
mfdes schommelt ook tussen 0 & 8 mg per slag
Ook heb ik dus 4 verstuivers vervangen compressie gemeten en de bak er uit gehaald voor inspectie van het dubbelmassa vliegwiel
Geen afwijking gevonden dus !!
Nee nog niet, maar wordt zeker vervolgd
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar