Betreft een Ford Galaxy 2.0i (op LPG) bouwjaar 1999.
De motor draait stationair onregelmatig. Ipv 900tr/min schommelt het toerental tussen bijna afslaan en 1200tr/min.
Bij gas geven stijgt het toerental probleemloos, maar bij het loslaten van 't gaspedaal blijft het toerental enige seconden hangen op 3000 tr/min. Daarna zakt het langzaam tot het onregelmatige stationaire toerental.
Het probleem doet zich zowel voor bij benzine als LPG.
De ontstekingskaarsen en bougiekabels zijn vervangen zonder resultaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto al eens laten uitlezen bij de dealer?
het is zo heel moeilijk te zeggen wat de oorzaak is het kan zoveel zijn.
groet Reinder
Neen, wagen is nog niet bij de dealer binnengebracht. Het probleem is er pas.
Eerst dacht ik dat de luchtdebietmeter stuk is. Zou het kunnen gezien de symptomen? Heeft iemand hier ervaring mee? Eventueel uitlezen?
19 jaar
Brand het storingslampje of heeft die gebrand?.
Dan kun je hem uitlezen.
Heeft deze niet gebrand, dan heeft het geen zin om hem uit te lezen.
Is er ook niks opgeslagen.
Meestal is de gasklep vervuild of de stappenmotor reinigen.
Of de lambdasonde.
19 jaar
Pardon?
Ook als het lampje niet brand,kunnen er zéér zeker wel code's inzitten!
Er heeft geen storingslampje gebrand. Zal dus best de wagen laten uitlezen.
Maar de wagen heeft dezelfde storing ook als ie op benzine loopt.
Wat de lambdasonde betreft: heeft deze niet enkel invloed op hogere toerentallen ipv stationair draaien?
Ik heb trouwens een bijkomend fenomeen vastgesteld: de koelventilator begint nu ook sporadisch te draaien zonder dat de temperatuur te hoog is opgelopen. Dit heeft ie nooit eerder gedaan!!!
19 jaar
Uitlezen heeft wel degelijk nut. Als er geen foutcodes zijn kun je de sensorwaardes controleren op geldigheid. En de lambdasonde heeft wel degelijk invloed bij stationair draaien.
Fout is gevonden :)
Achteraan de motor was een vacuümlek. Er ontbrak een rubberen afdichting.(waarschijnlijk afgevlogen, verloren)
Stopje ingeschoven en wagen werkt terug prima.
Hartelijk dank allemaal voor jullie bereidheid tot helpen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar