Hallo,
Heb sinds kort de dynamo laten vervangen en soms ging het accu lampje nog eens aan terwijl de dynamo perfect werkt en de accu ook nog perfect werkt(accu is 1j oud).
Nu daarstraks voelde de auto 'loom' aan op de autosnelweg, toen ik de snelweg verliet begn na een kilometer of 3 de motortemperatuur ineens héél hoog op te lopen.
Ik ben maar aan de kant gegaan maar ik merkte geen oververhittings verschijnselen op, als ik de verwarming op max. zette kwam er alleen koude lucht uit.
Contact uit, contact terug aan zonder de motor te starten en bijna meteen begon de temperatuur terug te zakken naar een normaal niveau.
Van max tem het normale niveau duurde amper 40sec(!).
Ik start de motor en rij verder, na enkele kilometers weer hetzelfde, temperatuur loopt razend snel op en de auto trekt niet meer(noodloop ??).
Dan heb ik de ECU gereset door de accu even af te koppelen, dit hielp niet, de meter wou nog omhoog blijven gaan na ene stukje rijden.
Dan heb ik aan de leidingen gevoeld van de radiator, deze waren amper warm en zeker niet hard !
Toen maar besloten de termostaat uit te halen en na te kijken, deze bleek niet meer te werken en hebben we deze maar 'gesaboteerd'.
Proefrit gereden maar na 5km was het weer prijs, hoge temperatuur en geen vermogen meer...
Deze keer waren de leidingen wel warm maar niet heet en zeker ook weer niet hard.
Nu had ik maar naar mijn garage gebeld en die zei meteen "koppakking kapot", ik betwijfel dit, volgens mij is de termostaat stuk gegaan en omdat dat de temperatuur even de hoogte in heeft gejaagd is er ergens een temperatuur sensor stuk gegaan die valse waardes doorgeeft en daardoor in noodloop gaat rijden.
Kan het zijn dat ik gelijk heb of is de koppakking toch effectief kapot ?
Alvast bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet even goed kijken of je waterpomp nog wel draait, deze word aangedreven door de stuurbekr pomp, hiertussen zit een verbindingsasje die nogal eens wegroest.slijt.
zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
En inderdaad als de temp van de motor te hoog word gaat ie in een noodloop
O, ok dat klinkt als een mogelijkheid, morgen eens naar kijken...
Maar de oplossing klinkt wel duur als het dat is, waterpomp + stuurbekr. pomp vervangen = neem ik aan ? :-(
13 jaar
Ja is vrij prijzig inderdaad. Pompje ongeveer 160 euro stuurpomp 300 en dan nog montagekosten.. Richting 800 denk ik bij de dealer
Oi, dat is leuk, 1300 kosten op 3 weken tijd... pff.. als deze wagen maar niet zoals mijn vorige wagen begint te worden, daar kwamen de stukken ook allemaal ineens bij 200.000 km...
Erg bednkt voor de hulp iig ! :-)
13 jaar
nog even een vraagje waar ik mee zit, als de motor dan toch effectief oververhit waarom als ik meteen de motor uitzet en het contact terug aan zakt het peil razendsnel terug naar een normale temperatuur ?? (+- 30 sconden en het peil staat terug op normaal)
zover ik weet kan een serieus oververhitte motor toch niet op 30sec afkoelen ?
13 jaar
even laten weten wat er juist aan de auto scheelde :
de waterpomp was idd stuk, het was ook idd de as die de vacuumpomp met de waterpomp verbind die stuk was.
na alles vervangen te hebben incl. koelvloeistof en thermostaat rijd de auto weer naar behoren, die kan er wéér 220.000km mee ;-)
héél erg bedankt voor jullie inbreng !!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar