close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Oververhitting motor

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDCI

Tijdens onze vakantierit naar Oostenrijk met de caravan erachter gaf het motormanagement aan dat de motor oververhit raakte. De temperatuurmeter stond inderdaad tegen het rode aan. Terugschakelen hielp enigszins maar bij de volgende heuvel zelfde probleem( zeer snel stijgende temperatuur). Naar een parkeerplaats gereden waar de motor afsloeg en niet meer aan de praat te krijgen was. Wel starten, niet aanslaan. Onder de motorkap geen bijzonderheden te zien of te ruiken. Afgesleept(na ongeveer 4 uur wachten, toen startte de auto ineens wel weer) naar een Ford Dealer (in Duitsland). Diagnose; geen gebreken geconstateerd! geen foutmeldingen in de computer en uitgebreide proefrit met diagnoseapparatuur gemaakt. Uiteindelijk met een vervangende auto van de ANWB de reis voortgezet.
Op de terugweg de auto weer meegenomen. Zonder caravan geen probleem.
Op internet nagekeken, wat blijkt: dit was geen incident maar komt meer voor bij een focus met een 1.8 tdci motor. Bij de ford dealer in Nederland herkende men het probleem niet! vreemd. Wel werd een servicebrief gevonden ( 28 mei 2008 nr. 30) waarin het probleem naadloos werd omschreven. Diagnose: gebrekkige communicatie tussen software van de motor en software van het instrumentenpaneel. Dit kwam voor bij Focus 1.8 tdci gemaakt in de periode 21 - 2006 t\m april 2007. Oplossing zou opnieuw kalibreren van software zijn. Mijn auto is echter van oktober 2007 en valt dus buiten de range van de servicebrief. Omdat de monteur die dit kon doen op vakantie was is dit bij mijn auto nog niet uitgevoerd en weet ik ook niet of de oplossing voor mijn auto toepasbaar is.
Op internet las ik echter dat de oplossing uit de servicebrief niet afdoende was. De temperatuur loopt dan niet meer pijlsnel op maar gewoon langzamer en gaat daarna toch weer in noodloop. De vraag is nu of er wel een afdoende oplossing voor dit probleem is of dat er basis probleem in de constructie van dit type Ford zit( te weinig koelcapaciteit?) wat gewoonweg niet kan worden verholpen. Ik ben niet van plan onnodig geld uit te geven. Wat mij opvalt is dat de ventilator onder warme omstandigheden en met de airco aan in Nederland al op vol vermogen draait ( er zit één ventilator in die in twee trappen inschakelt) Dit geeft mij de indruk dat er niet veel reserve meer in zit. Zeker niet voor omstandigheden zoals bijvoorbeeld in Frankrijk voorkomen; 35graden met caravan en dan bij een helling op.

Geplaatst door

roelenga1959 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kunt ook de radiateur tegendraads een keer schoonmaken met een tuinslang.
Dan blaas je al het vuil er tussenuit,wil ook nog weleens helpen.
Ook kan de radiateur inwendig vervuild zijn waarddor de temp oploopt.
Ook zou ik de fans laten controleren of ze goed werken.
Is dit de eerste keer dat je met de caravan rijd met deze auto?.
Hoe was het voorgaande jaren?.

primera p11 0

9 jaar

Airco uit zetten , scheelt veel.

Ferry heeft gelijk is niet aangenaam maar airco uitzetten scheelt enorm.

En een lagere versnelling kiezen desnoods maar in z'n drie met een paar duizend toeren naar boven (want daarmee loopt de temperatuur vaak op met te weinig toeren omhoog willen)

Gr Jaap

JaapVeld 0

9 jaar

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, maar ik zie in de tips die zijn aangedragen geen oplossing voor het probleem:
- radiateur zou vervuild kunnen zijn; dat zou kunnen maar is geen oorzaak van zeer snel oplopende motortemperatuur. Bij (gedeeltelijke verstopping kan ik mij voorstellen dat de temperatuur geleidelijk oploopt.
- airco uitzetten: het gaat zo snel dat je daar eigenlijk niet op kunt reageren, je bent al te laat. Bovendien vind ik het geen oplossing. Het ging om hellingen in midden Duitsland, dat zijn geen bergen maar meer glooiend land schap. De hellingen zijn vaak wel lang maar met een percentage van slechts 3% of zoiets. Als dat met airco aan niet kan dan vraag ik me af hoe je de gehele weg naar Oostenrijk dan moet rijden: airco om de haverklap uit - aan. Dit kan toch niet de bedoeling van de fabrikant zijn geweest.
- lagere versnelling: Ik rijd al 20 jaar met caravan en schakel in mijn ogen op tijd terug. Ik ben met de caravan niet van het nieuwe rijden maar rijd liever met hoger toerental dan te laag. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik ( bij een diesel ) niet onder de 2000 toeren kom, zeker bij de helling op vind ik dit al (veel) te laag. Maar(nog verder) terugschakelen gaf wel iets resultaat , maar als de helling te lang was, was niet te voorkomen dat de motor in noodloop ging(te warm).

Mijn basisvraag ligt dus wat anders:
Is het probleem bij anderen ook bekend en zo ja is er wat aan te doen?

Als het zo snel intreedt ben ik geneigd te denken dat de sensor geen juiste waarde doorgeeft. Staat hij ook te koken? Dat zal hij niet zo snel doen bij een gesloten systeem pas na 120 °C geloof ik als ik goed opgelet heb bij natuurkunde vroeger.

Als het zo snel gaat dat er geen tijd is om de airco uit te zetten dan warmt hij wel heel snel op.

Andere zaken:
Thermostaat (sommige merken kennen een snelle en langzame variant) dus wellicht biedt een sneller opengaande soelaas
Waterpomp
Radiateur
Moeilijk verwijderbare luchtbel in het koelsysteem
(elektrische) vin die niet op tijd bij komt of in een hogere stand komt of als er twee aanwezig zijn een die het niet doet, volgens mij bij airco altijd twee

Zoals je al eerder aangaf na een internet search lijkt dit een probleem van de focus te zijn. Dus je stelling dat dit nooit de bedoeling van de fabrikant kan zijn geweest is wellicht juist maar misschien is in het ontwerp gekozen voor een krappe koelcapaciteit en dit wreekt zich bij zware belasting.

Onderschat niet dat veel moderne auto' s dit probleem kennen bij bovengemiddelde belastingen zoals het trekken van een caravan of zware aanhanger.
Eenvoudige oplossingen zijn er denk ik niet vroeger hingen wij gewoon een grotere radiateur erin en dan was het probleem meestal opgelost. Zeker gezien de uitgebreide diagnose die ze Duitsland hebben uitgevoerd denk ik dat niet goed werkende vinnen uitgesloten kunnen worden. (nooit ergens zeker van zijn maar hier zou ik niet beginnen met zoeken)

Gr Jaap

JaapVeld 0

9 jaar

Een motor die zo snel warm word,daar is wat mee.
Tenminste,ik heb met mijn auto's zware karren getrokken,caravans bergen opgetrokken,maar de temp kwam nooit over het midden heen.
Wat ik er ook mee deed.
En de keren dat dat wel gebeurde was het foute boel.

primera p11 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.