auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: P0420 1.6i Fiesta

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v

Dit is meer een vraag waar ik eigenlijks het antwoord al op weet, maar toch voor de zekerheid
geplaatst om alle onzekerheden weg te nemen.
Betreft dus onze Fiest 1600cc 16v, deze geeft gemiddeld elke 2 weken de code P0420,
ik heb hiervoor al meerdere informatie opgezocht/gevraagd, en ik kan dan maar 1 conclusie
trekken: katalysator defect.
Maar zijn mijn aannemingen wel juist? kan het toch niet nog wat anders zijn?

Reeds uitgevoerd (onder garantie):
bougies, luchtfilter, gasklephuis gereinigd, lambdasensor vervangen (welke?)

wie heeft er nog ideen?

Geplaatst door

DexterXL (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In 99,99% van de gevallen is je conclusie juist.

Hoezo zijn er "onder garantie" dingen gedaan? Auto pas gekocht? Dan ook maar een nieuwe originele kat onder garantie.

oldford 0
badge

13 jaar

Ja, je hebt het 100% bij het rechte eind.
Alleen word het nu de 4e keer dat hij hiervoor terug gaat, en elke keer
is er weer iets anders wat gereinigd of vervangen dient te worden,
aan de ene kant vind ik het prima dat hij zeer veel vervangt, maar we
willen nu ook wel eens langer als 2 weken rijden...
Nou ben ik best wel handig en heb zelf ook wel wat dingen gecontroleerd
en gereinigd, maar het houd wel snel op zolang er garantie op zit, anders
was het halve blok al uit elkaar geweest...

DexterXL 0

13 jaar

Het klinkt alsof men je wil laten doorrijden tot de garantie verlopen is en dan roepen, jammer.
Ultimatum stellen, kat nu vervangen (door een originele Ford-kat), anders ontbinding koopcontract.
Lid van de ANWB? Neem kontakt op met de juridische dienst.

oldford 0
badge

13 jaar

Dat is wel een gedachte die je gelijk zou denken, maar wij hebben nog ruim 5 maanden
garantie, en zover laat ik het niet komen.
Bovendien is het Bovag garantie, en elke klacht/storing heb ik hem via de mail gestuurd,
dan heb je iig zwart op wit dat het in de garantie is gemeld, dus is het na 6 maanden
nog niet klaar, dan moet hij dit nog steeds kosteloos oplossen.
Maar ik geef hem nu de gelegenheid om het op te lossen, met gelijk eisen stellen krijg
je een negetieve verstandshouding en word er steeds minder mogenlijk..ook in de toekomst,
en ik snap hem ook wel, eerst proberen zo goedkoop mogenlijk het op te lossen, helaas in
dit geval word het alleen maar duurder.

Maar toch bedankt voor je reactie en het meedenken....

DexterXL 0

13 jaar

[quote=DexterXL]Betreft dus onze Fiest 1600cc 16v, deze geeft gemiddeld elke 2 weken de code P0420,
ik heb hiervoor al meerdere informatie opgezocht/gevraagd, en ik kan dan maar 1 conclusie
trekken: katalysator defect.[/quote]
Deze foutcode ontstaat als de lambdasondes vóór en achter de katalysator hetzelfde signaal geven. De voorste Lambdasonde moet een pendelend signaal van 0 tot 1 volt weergeven, de achterste moet een spanning afgeven die continue rond de 0,7 volt hangt. Die 0,7 Volt geeft aan dat de katalysator goed werkt. Als beide Lambdasondes (nagenoeg) hetzelfde signaal afgeven, kun je er van uit gaan dat de katalysator stuk is.

Blijft de vraag: hoe kan de katalysator stuk gegaan zijn?

jopiekees 0
badge

13 jaar

Hij zou afgelopen week gerepareerd worden, maar de garage heeft bedacht dat de auto beter naar de dealer kan gaan,
dus daar is hij nu geweest, deze hebben hem uitgelezen, en getracht het regelbereik van de lambdasensoren zo bij te
stellen zodat hij er nu wel binnen valt.
Dit had dus geen nut, en hebben ze de diagnose gesteld: kat. defect, op de vraag waarom hij is stuk gegaan:
waarschijnlijk is er doorgereden met een defecte bobine, daardoor is er brandstof in de kat. terecht gekomen
en ontbrand, met deze gevolgen ....ook waren de bougies zo rot als het maar kon, deze waren in een eerder stadia
al vervangen.
Nu word as donderdag de kat. vervangen.....dus we zijn benieuwd of we verschil gaan merken.

DexterXL 0

13 jaar

Ik ben erg beniewd hoe je bij een motor van dit bouwjaar "het regelbereik van de lambdasensoren zo bij te stellen zodat hij er nu wel binnen valt".
Stelschroeven zitten er niet meer op. Sterker nog - dat is wettelijk verboden.

oldford 0
badge

13 jaar

Wat ze mij verteld hebben bij de dealer, passen ze het softwarematig aan dat hij een ruimere marge
hanteert, alleen strookt dat volledig tegen mijn logica in....want waarom heeft hij het dan de afgelopen
7 jaar wel goed gefunctioneerd? en dan zou hij nu pas bijgesteld moeten worden.
Mijn Logica bracht mij rechtstreeks naar de kat. ....misschien een carriére aanpassing maken? haha

DexterXL 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.